Heterogeniteit van generaties: de sleutel tot succes
Babyboomers
Geboren: 1945 – 1955
Leeftijd nu: 66 – 76 jaar
Economisch landschap waarin ze opgegroeid zijn?
De babyboomers zijn opgegroeid in stijgende welvaart. Ze hebben belangrijke cultuurveranderingen meegemaakt en vinden zelfontplooiing belangrijk.
Wat typeert hen?
Ze zijn idealistisch en gedreven en zoeken draagvlak voor hun ideeën en idealen.
Top drie jobmotivatoren (1 = belangrijkste) Onderzoek SD Worx
Jongere babyboomers:
- missie, visie en strategie
- bedrijfscultuur
- sociale omgeving
Oudere babyboomers:
- jobzekerheid
- werkomstandigheden
- missie, visie en strategie
Generatie X
Geboren: 1956 – 1970
Leeftijd nu: 51 – 65 jaar
Populatie op de werkvloer (in percentages)
53,4% (leeftijd 54 – 65)
Economisch landschap waarin ze opgegroeid zijn?
Deze generatie had een slechte start op de arbeidsmarkt door de toenmalige economische crisis en bijhorende hoge werkloosheid.
Wat typeert hen?
Ze hebben een no-nonsensementaliteit en zijn zelfredzaam. Ze streven naar verbinding en samenwerking, ook met andere generaties. Vooral de oudere Gen X hecht belang aan jobbehoud.
Top drie jobmotivatoren (1 = belangrijkste) Onderzoek SD Worx
Jongere Gen X:
- missie, visie en strategie
- sociale omgeving
- jobinhoud
Oudere Gen X:
- jobinhoud
- jobzekerheid
- erkenning
Pragmatische generatie
Geboren: 1971 – 1985
Leeftijd nu: 36 – 50 jaar
Populatie op de werkvloer (in percentages)
75,2% (leeftijd 20 – 54)
Economisch landschap waarin ze opgegroeid zijn?
De pragmatische generatie is in hoogconjunctuur op de arbeidsmarkt gekomen. Doordat ze opgegroeid zijn met keuzemogelijkheden, verwachten ze veel van organisaties. Ze hebben de shift van de analoge naar de digitale wereld meegemaakt.
Wat typeert hen?
Ze kunnen goed omgaan met verandering, maar dragen zelfontplooiing en kennisdeling hoog in het vaandel. Hun manier van samenwerken is vaak rationeel en functioneel. Ze zijn het minst kritisch ten aanzien van hun job.
Top drie jobmotivatoren (1 = belangrijkste) Onderzoek SD Worx
- ondersteuning
- bedrijfscultuur
- erkenning
Generatie Y of millennials
Geboren: 1986 – 2000
Leeftijd nu: 21 – 35 jaar
Populatie op de werkvloer (in percentages)
75,2% (leeftijd 20 – 54)
Economisch landschap waarin ze opgegroeid zijn?
De millennials zijn opgegroeid in welvaart. Doordat ze van jongs af aan bekend zijn met computers, internet en sociale media worden ze ook wel screenagers genoemd. Ze zijn opgevoed met het idee dat ‘zolang je je best doet’ alles mogelijk is.
Wat typeert hen?
Ze zetten sterk in op zelfontplooiing, plezier en geluk en zijn betrokken bij hun job maar waarderen flexibiliteit ook. Ze zijn minder gefocust op de locatie omdat ze minder rekening moeten houden met (jonge) kinderen.
Top drie jobmotivatoren (1 = belangrijkste) Onderzoek SD Worx
- werkomstandigheden
- jobzekerheid
- jobinhoud
Generatie Z
Geboren: 2000 – 2015
Leeftijd nu: 7 – 20 jaar
Economisch landschap waarin ze opgegroeid zijn?
Omdat ze opgegroeid zijn in het digitale tijdperk wordt Gen-Z ook wel de i-generatie of digital natives genoemd. Ze zijn mondialer dan de voorgaande generaties en gewend aan multitasking. Ze zijn opgegroeid in een economisch moeilijkere periode.
Wat typeert hen?
Ze beginnen stilletjes aan hun intrede te maken op de arbeidsmarkt. Ze hechten waarde aan zekerheid, stabiliteit en waarheid.
Top drie jobmotivatoren (1 = belangrijkste) Onderzoek SD Worx
- jobzekerheid
- jobinhoud
- erkenning
Generatie Alfa
Geboren: vanaf 2015
Leeftijd nu: < 6 jaar
Economisch landschap waarin ze opgegroeid zijn?
Gen Alfa groeit op in tijden van snel ontwikkelende technologie. Een groot deel van hun leven speelt zich af achter een scherm.