Alken-Maes
Business

B(r)ouwen aan je toekomst

03.10.2018
door Frederic Petitjean

Begin dit jaar werd Brouwerijen Alken-Maes door de HR-auditgroep Top Employers Institute Belgium uitgeroepen tot ‘Top Employer’. Het betekent dat het bedrijf een omgeving creëert waar de werknemers zich kunnen ontwikkelen en waar ze zich goed in hun vel voelen. En dat is nodig met de huidige war for talent, zegt hr-Director Eline Van Poeck.

Mooie bekroning

De titel van Top Employer is een bekroning voor de inspanningen die Alken-Maes al langer doet om uitstekende arbeidsomstandigheden voor zijn personeel te creëren en talent te koesteren en te ontwikkelen. Die aanpak is niet alleen goed voor de werknemers, ook voor het bedrijf zelf brengt het niets dan voordelen mee, zegt Eline. “De arbeidsmarkt is momenteel behoorlijk krap, waardoor we vaak meer vacatures hebben dan potentiële kandidaten. Deze erkenning geeft sollicitanten een idee van wat voor onderneming we zijn en welke waarden we belangrijk vinden. En dat helpt hen misschien over de streep te trekken.”

Achteroverleunen is voorbij

Een titel als ‘Top Employer’ is voor Alken-Maes uiteraard een zeer mooie bekroning, maar het is natuurlijk niet voldoende om alle jobs in te vullen. Het komt er voor het bedrijf ook op aan om proactief te scouten. Achteroverleunen en hopen dat sollicitanten spontaan voor je deur opduiken… Die tijden zijn voorbij. “Binnen hr denken we veel na over welke toekomstige vacatures we gaan uitschrijven en hoe we dat soort van profielen kunnen bereiken”, legt Eline uit.

“Als we daarmee wachten tot de vacature er daadwerkelijk is, is het vaak al te laat. We leggen bijvoorbeeld heel veel contacten met studenten in ingenieursrichtingen, in brouwerij-opleidingen, in economische, sales en marketing-richtingen. En we schakelen hen ook daadwerkelijk in voor stages of projectwerk. Als we bijvoorbeeld nieuwe producten introduceren, zijn het heel vaak studenten die mee de sales en marketing verzorgen.”

Je gelukkig voelen, het gevoel hebben dat je bij ons ‘je ei kwijt kunt’ en een gezonde balans tussen privésfeer en werk, is heel belangrijk Eline Van Poeck

Privé/professioneel

Op die manier kunnen potentiële werknemers al eens proeven van de job, een paar maanden meedraaien en kijken of het DNA van het bedrijf past bij hun verwachtingen. En dat is belangrijk. “Kijk, de grens tussen privé en professioneel is de laatste jaren almaar vager aan het worden”, zegt Eline. “Om daarmee om te gaan, moet je je als werknemer toch wel kunnen identificeren met ons bedrijf. Dat wil niet zeggen dat je dag en nacht met je job moet bezig zijn, maar je gelukkig voelen en het gevoel hebben dat je bij ons ‘je ei kwijt kunt’ en een gezonde balans tussen privésfeer en werk, vinden we heel belangrijk.”

Sterke profielen gezocht

In een brouwerij lopen er heel wat verschillende profielen rond. Welke nu de moeilijkste zijn om binnen te halen? Eline moet er niet lang over nadenken. “De brouwmeesters zijn vrij lastig te vinden. Ten eerste omdat er niet zo geweldig veel mensen die opleiding volgen, maar natuurlijk ook omdat ze heel gegeerd zijn. Het is een hele kleine vijver waarin ook onze concurrenten vissen. Dat geldt ook voor ingenieurs en IT’ers bijvoorbeeld: zij hebben vaak de jobs maar uit te kiezen. Maar ook goede marketingprofielen zijn moeilijker te vinden dan je zou denken. In ons geval is dat een vrij complexe job. Naast local brands, zoals Maes, Cristal en Hapkin in België, zetten wij ook onze global brands Affligem en Mort Subite internationaal in de markt.”

Bij Alken-Maes werken nu zowat 470 mensen. Er is echter nog genoeg plaats voor extra talent, zegt Eline. “We hebben dit jaar al een 45-tal vacatures kunnen invullen en er staan er momenteel nog vijfentwintig open. Daar zitten heel verschillende jobs tussen: accountants, brouwers, logistieke specialisten, data-specialisten, een communications officer…van alles en nog wat. Wie zich geroepen voelt: aarzel niet om te solliciteren (lacht)!”

 

Meer over

Alken-Maes is als het nummer twee dé innovatieve challenger op de Belgische bier- en cidermarkt. Met pilsmerken als Maes en Cristal, de abdijbieren Grimbergen en Affligem, meerdere speciaalbieren zoals Mort Subite, Hapkin en Desperados en het cidermerk Strongbow bezit Alken-Maes een sterk uitgebalanceerde merkenportefeuille. Naast het hoofdkantoor in Mechelen beschikt Alken-Maes over drie brouwerijen in Alken, Opwijk en Kobbegem en drie distributieplatformen in Mechelen, Wellen en Middelkerke. Alken-Maes stelt zo’n 500 mensen tewerk.

Vorig artikel
Volgend artikel