Home Business Het verschil maken op de werkvloer

Het verschil maken op de werkvloer

De afgelopen 25 jaar werd het IT-landschap al enkele keren grondig hertekend. Innoveren, de vinger aan de pols houden en je mensen laten evolueren: als onderneming moet je simpelweg mee. “Als je ergens werkt, is het de bedoeling dat je ook dagelijks bijleert op de werkvloer.

Gezien de complexiteit van de IT-wereld, moet ook het hr-beleid afgestemd worden op de vraag van de klant. “Voor complexe projecten moet je werknemers hebben die eruit springen. Zeker wat betreft IT”, begint Werner Valgaeren, CEO van softwarebedrijf PeopleWare. “Onze profielen zijn erg moeilijk te vinden, waardoor we beseffen dat de aanpak van rekruteren anders moet. We stapten in een ESF-project om ons mensgericht ondernemen structureel aan te pakken binnen het bedrijf. We begrijpen dat als je een verschil wilt maken, je dat op de werkvloer moet doen.”

Instant goed gevoel op de werkvloer

Dat mensgericht ondernemen vertaalt zich op heel wat vlakken. Nieuwe werknemers moeten een bijna instant goed gevoel krijgen. “Het begint al bij de dag alvorens de eerste effectieve werkdag”, vertelt Dirk Couck, COO van PeopleWare. “Wij sturen bijvoorbeeld een bloemetje met een boodschap in de trant van ‘veel succes’. De eerste dag moet dan meteen een schot in de roos zijn: You never get a second chance to make a first impression.

Dat geldt ook zeker voor een werkgever naar een nieuwe werknemer toe. Laat de eerste dag volledig in het teken van de introductie staan. Dat uit zich in het regelen van de accommodatie of een computer die volledig geïnstalleerd is. Zorg er ook voor dat er de eerste weken een echt aanspreekpunt is. Daarvoor werken wij met een systeem van een peter en/of meter.”

“Een werknemer die een nieuwe goeie werknemer aanbrengt, dat is het beste bewijs dat employer branding werkt.”

Schikken naar goede work-lifebalance

De eerste zes maanden waren vroeger veelal een overrompeling aan informatie. “Het duurde even voor werknemers zich konden schikken in de organisatie. Nu lukt dat veel vlotter”, vult Valgaeren aan. Er wordt overigens ook meer gekeken naar een goede work-lifebalance, waarbij flexibele werkuren worden gehanteerd, en met een mogelijkheid tot thuiswerk. “Wij hebben zelfs een flexkantoor opgericht in Limburg zodat we de verplaatsingen voor de werknemers tot een minimum kunnen beperken.”

Ook het belang van levenslang leren mag niet over het hoofd gezien worden. “Werknemers moeten op een positieve manier uitgedaagd worden. Interne kennisspreiding draagt daartoe bij. Als je ergens werkt, is het de bedoeling dat je ook dagelijks bijleert op de werkvloer.

Beste bewijs van employer branding

Dat, én de werksfeer natuurlijk. “Werknemers moeten graag komen werken. Als dat het geval is, gaan ze ook bewust en onbewust hun naaste omgeving vertellen over het werk”, besluit Couck. “Een werknemer die een goeie nieuwe werknemer aanbrengt, dat is het beste bewijs dat employer branding werkt. Wij kunnen honderd keer vertellen hoe aangenaam het bij ons werken is, maar als een werknemer dat zegt, is het effect veel groter. Teambuilding draagt daar natuurlijk toe bij en daar zetten we ook actief op in. Dat kunnen zijn: activiteiten, afterworkdrinks of samen gaan lunchen. Als de spirit goed zit, komt het iedereen ten goede.”


Meer over


PeopleWare is één van de meest innovatieve softwareontwikkelingsbedrijven van België. Zij gaan verder dan klassieke automatiseringsbedrijven en slaan de brug tussen industriële automatisatie en nieuwe technologische ontwikkelingen zoals Industrial Internet of Things. Met IIoT weet PeopleWare machines, sensoren en andere apparaten in een industriële omgeving met elkaar te verbinden. Deze connectiviteit maakt monitoring en sturing op afstand mogelijk, maakt het mogelijk om gegevens te verzamelen en te analyseren met als doel de productiviteit en efficiëntie van processen te verbeteren.

MEER

Iedere stad zijn eigen plan

smart sustainable citiesIn de stad van de toekomst spelen duurzaamheid en energie een belangrijke rol. Wat zijn de doelstellingen, uitdagingen en kansen voor de steden Utrecht, Leeuwarden en Rotterdam als het gaat om een duurzame toekomst?

Patiëntcomfort versnelt innovaties in de zorgsector

Innovatie De zorgsector worstelt sinds de komst van technologische evoluties met een innovatieparadox. Het erkent de verbeteringen, maar slaagt er niet in om die op een overtuigende manier te implementeren. De relatie tussen zorg en innovatie is complex, maar niet noodzakelijk problematisch. Dat bewijst onder andere de Belgische scale-up Oxypoint, die met een nieuwe zuurstof-flowmeter het comfort van de patiënt en de kostenefficiëntie van ziekenhuizen verbetert.

Interactive storytelling als ‘the next big thing’?

interactieve storytelling Na maanden van teasers, leaks, en geruchten was hij maandag 28 december eindelijk daar: Bandersnatch, de interactieve film van Black Mirror (en Netflix). Hiermee lijkt interactieve fictiecontent ingeluid als de ‘next big thing’ in storytelling. Maar in hoeverre zijn mediamakers klaar voor kijkers die shiften van users naar ‘produsers’ (hybride term tussen user en producer, red.) te gaan?

Zakenreizen als hefboom voor verdere groei

zakenreizenAls beroepsvereniging behartigt de Belgian Travel Organisation de belangen van de grote reiskantoren in België. Haar leden vertegenwoordigen meer dan de helft van alle vliegtuigreizen die in België geboekt worden.

Zet je hoofd op stil

Digital detox Soms kun best even je wandelschoenen aandoen. Hier een paar plekken om je hoofd in pauzemodus te zetten en je leefwereld groen te kleuren.

Intelligent recycleren wordt de toekomst

Alles wordt verpakt, maar de wereld moet properder. Veel properder. Maar de hamvraag blijft: hoe verbinden we die twee items met elkaar zodat zowel de industrie, de consument en moeder aarde tevreden zijn? Niet makkelijk, maar met moderne techniek en een gerichte aanpak moeten we op termijn perfecte alternatieven kunnen vinden.