ondernemers
Business

Het ondernemingsvirus is niet uit te roeien

16.10.2021
door Marleen Walravens

Het ondernemerslandschap verandert in onzekere tijden. Bedrijfsmodellen die hun succes al bewezen hebben, geven een aangepaste omkadering aan een nieuwe generatie ondernemers. Nieuwe bedrijfsvormen zoals het student-ondernemerschap zitten in de lift.

Moeilijkheden

De coronapandemie heeft veel bedrijven in moeilijkheden gebracht; sommige zijn overkop gegaan. Andere moesten rekenen op financiële steunmaatregelen van de overheid. Toch kun je in de Startersatlas 2021, opgesteld door Graydon, Unizo en UCM, stijgende starterscijfers zien. In 2020 werden in België 106.788 bedrijven opgericht; voor de eerste helft van 2021 staan er al 65.474 starters op de teller.

Wat drijft mensen om zelfs in crisistijd een bedrijf op te starten? Het wegvallen van de zekerheid van werk in loondienst speelt zonder twijfel mee. Een aantal werknemers dat al met het idee speelde om zelfstandig te worden, heeft de sprong gewaagd omdat hun baan als gevolg van de coronacrisis op de tocht kwam te staan. “Mensen willen hun professionele toekomst in eigen handen nemen en niet meer in de handen van een werkgever leggen”, zegt Nick Boury, franchise expert van franchise.be. “Het aantal kandidaat-franchisenemers is in 2020 maar liefst met 192 procent gegroeid. Veel van hen hebben al ervaring opgebouwd door vorige commerciële activiteiten, willen hun zelfstandigheid behouden, maar zoeken meer zekerheid in een coronaproof vangnet van de franchisegever.”

ondernemers

Belangrijke katalysatoren

Els Huysman, coördinator StudentStartUP van de UHasselt, ziet de toenemende digitalisering en de sociale netwerken als belangrijke katalysatoren om een eigen zaak uit de grond te stampen. Vooral in de dienstensector. “Met een smartphone en een laptop kun je al heel wat bereiken zonder grote investeringen te doen. De opstart van een webshop of de ontwikkeling van een app vereist nauwelijks startkapitaal.”

Deze drempelverlagende factoren hebben ook veel studenten over de streep gehaald om te ondernemen. Zij zoeken eerder naar oplossingen voor problemen in hun leefwereld en focussen vooral op innovatie en duurzaamheid. “Studenten zijn bovendien veerkrachtig en laten zich niet afschrikken door de risico’s, de kans op falen of de crisis”, vervolgt Els Huysman. “Ze beseffen dat het een grote carrièretroef is om ook in minder evidente omstandigheden eigen talenten te ontdekken en ondernemende vaardigheden te ontwikkelen. Dit ongeacht de latere carrièrekeuzes.”

Ook al is de insteek bij de starters verschillend, retail, voeding en diensten blijven de meest populaire sectoren. Of het nu gaat om een supermarkt. Of eetgelegenheid te openen of via een eigen webshop foodboxen of zelfgemaakte juwelen te verkopen. De grote gemene delers bij de startende ondernemers zijn de wil om te leren, te groeien en zichzelf te ontplooien. “De perceptie van franchising is nog altijd traditioneel, maar het heeft zich zeker aan de nieuwe noden aangepast”, zegt Nick Boury. “Ook hier heeft de digitalisering haar werk gedaan en is participatie troef. Franchisenemers worden veel meer dan vroeger betrokken bij conceptuele input en modernisering.”

Mensen willen hun professionele toekomst in eigen handen nemen en niet meer in de handen van een werkgever leggen.

Ideeën concretiseren

Hogescholen en universiteiten hebben geijverd voor het statuut student-ondernemer, ondernemende keuzevakken in het leerprogramma opgenomen en leercentra opgericht waar studenten onder begeleiding hun ideeën kunnen concretiseren. “Alle Vlaamse hogeronderwijsinstellingen zijn vertegenwoordigd in het Forum Ondernemend Hoger Onderwijs van VLAIO om ervaringen uit te wisselen en suggesties naar het beleid of wetgeving te doen”, bevestigt Els Huysman. “Binnen StudentStartUP organiseren wij allerlei events rond ondernemen zoals inspiratiecafés, infosessies, workshops, hackathons en wedstrijden onder de naam Pitch Please in een sterk partnership met de steden Hasselt en Genk en de andere hogeronderwijsinstellingen in Limburg. Ons aanbod is afgestemd op het versterken van de ondernemende skills van de studenten.”

De nadruk ligt op je zelfontplooiing als starter in een bedrijfsomgeving die bij je past. Een ondernemende mindset en attitude zijn de sleutel tot succes, crisis of niet.

Vorig artikel
Volgend artikel