scientific storytelling
Business

‘Groeien als ondernemer komt neer op het stretchen van je potentieel’

16.09.2019
door Heleen Driesen

De medische wereld is niet de meest begrijpelijke. Dat moet anders, vindt ondernemer Rik Smitz. Via scientific storytelling wil hij wetenschappelijke verhalen op een innovatieve manier brengen. Om zijn project te doen groeien, ging hij ook opnieuw studeren.

Vandaag durft Rik Smitz zich luidop ondernemer te noemen, maar ooit stond hij nog als verpleegkundige op intensive care. Na een bijkomende master in de handelswetenschappen rolde hij 25 jaar geleden bijna als per toeval in het ondernemerschap. “Dat was absoluut het plan niet. Het begon met een interessant project dat ik samen met twee andere mensen heb opgezet. Uiteindelijk ben ik in het klinisch onderzoek verder gegaan als zelfstandig ondernemer – voor mij de mooiste combinatie van twee werelden.”

Van verpleger tot ondernemer

Klinische studie, zo leren we, heeft weinig te maken met labo’s en microscopen. Het gaat over het testen van behandelingen op menselijke proefpersonen. “Van nieuwe geneesmiddelen moet eerst bewezen worden dat ze veilig zijn en minstens even doeltreffend als medicijnen die al op de markt zijn”, legt Rik uit. “Dat is een complex proces van Scientific storytelling dat gemiddeld tien jaar duurt. In mijn consultancybedrijf begeleiden we klinische onderzoekers bij dit proces. Het kan bijvoorbeeld gaan over het indienen van dossiers bij de ethische commissie, over het vinden van de juiste proefcentra of over ondersteuning bij datamanagement of statistiek.”

Complex onderzoek in klare taal

In die niche zag Rik een kans om te differentiëren via Scientific storytelling, uitgaande van de vele presentaties die onderzoekers houden om hun studies te kunnen uitvoeren. “Wetenschappers moeten met hun onderzoek de boer op. De concurrentie is groot. Alleen weten ze niet altijd goed hoe ze hun project aantrekkelijk en inzichtelijk kunnen presenteren. Ze hebben er soms ook de skills niet voor. Data worden nog te vaak ‘gedumpt’ zonder meer, in de veronderstelling dat iedereen wel mee is. Dat is natuurlijk een misvatting en het leidt tot fouten. Het Prezenta-verhaal is gestart vanuit het idee dat het beter kan en moet.”

‘Wetenschappers moeten met hun studies de boer op, maar hebben vaak niet de tijd of de skills om hun project aantrekkelijk en helder te presenteren.’

Groeien met ambitie

De kiem was gelegd, maar Rik voelde aan dat er nog iets ontbrak in zijn concept van scientific storytelling. “Ik ging voor een resoluut vernieuwende aanpak. Maar merkte dat ik nog te weinig strategische kennis had om op zoek te gaan naar de juiste innovatie. Dan ben ik gestoten op de opleiding ‘Groeimanagement voor kmo’s met ambitie’, een cursus ingericht aan Antwerp Management School en geïnitieerd door SYNTRA Vlaanderen. En jawel, ik had de ambitie om te groeien. Ik wilde weliswaar geen multinational worden. Maar had een concept waar ik in geloofde en was geprikkeld hoe ik dat kon realiseren.”

Voor het vergaren van theoretische kennis alleen zag Rik het niet zitten om weer achter de schoolbanken te kruipen. “Ik had nood aan echt praktische handvaten. Wat mij over de streep heeft gehaald, is dat de lesmomenten binnen de opleiding werden gecombineerd met individuele consultancy. Voor mij was het enorm leerrijk dat ik van experts die eens níet uit mijn eigen sector of netwerk kwamen, heel gericht innovatief advies kreeg over mijn project. De docenten in zo’n opleiding stretchen je in richtingen waar je zelf nooit aan zou denken of geraken.”

De realiteit uitrekken

Het was een intensief traject, maar het zette deuren open. In de loop van de cursus werd de ondernemer namelijk op het idee gebracht van extended reality als tool om de interactie bij presentaties te vergroten. “Met extended reality kun je de actiemodus van een molecule heel inzichtelijk voorstellen in 3D”, vertelt Rik enthousiast. “Dat geeft een totaal andere luister- en leerervaring dan dat je bijvoorbeeld een aantal slides zou presenteren.” Het toeval wil dat Vlaio kortgeleden een projectoproep uitschreef voor de toepassing van extended reality. “Daar heb ik zopas een subsidiedossier voor ingediend. Nu is het vingers kruisen. Ik heb het gevoel dat ik door het volgen van de opleiding het aanwezige potentieel heb kunnen ontgrendelen. Dat is precies wat ik nodig had.”

‘Groeimanagement voor kmo’s met ambitie’ is het resultaat van een opdracht die SYNTRA Vlaanderen uitschreef met als doel ondernemers op te leiden en te begeleiden in het managen van hun eigen groei. Met dergelijke oproepen hoopt SYNTRA Vlaanderen ook aan te zetten tot de ontwikkeling van innovatieve opleidingstrajecten die dicht bij ondernemers staan.

Meer over…

Het Vlaams Agentschap voor Ondernemersvorming – SYNTRA Vlaanderen is het agentschap van de Vlaamse overheid dat een kwaliteitsvolle, innovatieve en arbeidsmarktgerichte competentieontwikkeling van jongeren en volwassenen verzekert en bevordert in functie van meer en sterker ondernemen in Vlaanderen. Het Agentschap treedt op als regisseur duaal leren en faciliteert en ondersteunt de verschillende partners en partijen in dit veld. De doelstelling is om te voorzien in kwaliteitsvolle en duurzame werkplekken.

Vorig artikel
Volgend artikel