Home Business Grenzen verleggen of verdwijnen?

Grenzen verleggen of verdwijnen?

Ondernemen in een open economie als de Belgische is per definitie internationaal. Ons land is een deur op de wereld. Met heel wat kansen, maar ook uitdagingen. Onze ondernemers zijn plantrekkers. Maar ook de overheid moet haar rol spelen.

Groei-kmo’s in Vlaanderen en België zijn het aan zichzelf verplicht om internationaal te denken en te opereren. We leven in een klein land, omringd door een heel groot ‘buitenland’. Wie hier als ondernemer de vleugels wilt uitstrekken, zit voor hij het goed en wel beseft over de landsgrenzen. Groeien is hier een kwestie van grenzen oversteken, ze verleggen… of verdwijnen?

Onze sterke rol en aantrekkingskracht als ‘logistieke hub van Europa’ wordt steeds meer bedreigd.

Hoewel wij Belgen misschien minder zichtbaar internationaal gaan dan pakweg Nederland, zijn we toch goed bezig. Dit vertaalt zich in een stevige reputatie op het vlak van doorgedreven innovatie en kwaliteit in het buitenland, tot aan het andere eind van de wereld. Klinkende namen als imec en VITO dragen hier in belangrijke mate tot bij. Minder bekend zijn echter de vele Belgische top-kmo’s, vaak nog echte familiebedrijven van de tweede, derde en vierde generatie, die uitblinken door vernieuwing en marktleiderschap in specifieke niches. We moeten deze kmo’s meer dan ooit koesteren, ondersteunen en faciliteren, opdat ze ook na hun internationale doorbraak bij ons verankerd zouden blijven met hun R&D, met zoveel mogelijk lokale productie en tewerkstelling… Zij zijn en blijven de motoren van onze economie. De nabijheid van gerenommeerde universiteiten en onderzoekscentra, de gratis ondersteuning door Flanders Investment and Trade (FIT) en de gemiddeld hoge opleidingsgraad van de Belgische werknemers speelt de blijvers in de kaart. Daartegenover staan nog altijd te hoge loonkosten, een te rigide arbeidsmarkt, een complexe regelgeving, een hoge belastingdruk… Pijnpunten waardoor we helaas al een aantal straffe, lokale kmo’s volledig naar het buitenland zagen vertrekken.

Ook op het vlak van aantrekkingskracht voor buitenlandse ondernemers en investeerders is het hier opletten geblazen. Al beschikken we nog altijd over sterke troeven, zoals onze centrale strategische ligging binnen Europa, de nabijheid van de Europese instellingen, onze logistieke expertise en de aanwezigheid van belangrijke havens als Antwerpen en Zeebrugge. Onze sterke rol en aantrekkingskracht als ‘logistieke hub van Europa’ wordt echter steeds meer bedreigd door het toenemende verkeersinfarct, vooral in en rondom de filehoofdsteden Antwerpen en Brussel. Vanuit de ondernemershoek dringen we dan ook aan op snelle en doortastende beleidsmaatregelen en bijkomende investeringen in een nieuwe infrastructuur om het verkeer weer mobiel te krijgen.

Eén ding staat vast: het ondernemerslandschap in en rondom België wordt alsmaar internationaler, ook bij kmo’s. Dit mee onder impuls van de doorgedreven digitalisering, die zich door geen grenzen laat tegenhouden en gans onze economie op een rollercoaster heeft gezet boordevol avontuur, fun en uitdagingen, maar waarvan niemand de aankomst kan voorspellen. De – internationale – toekomst is aan de durvers.

MEER

België zet de toon voor R&D, de chemie voorop

Yves VerschuerenInnovatie, innovatie, innovatie. Dat is simpelweg het enige mogelijke antwoord op de vraag hoe we wereldwijde uitdagingen zoals de klimaatverandering succesvol kunnen aanpakken. Meer nog dan vroeger zullen de oplossingen in de 21ste eeuw vooral uit de chemie en farma moeten komen.

S-peil: beter beginnen bij de bron dan overbodige aanpassingen...

energiezuinig bouwenWe moeten efficiënter, duurzamer en energiezuiniger bouwen. Vanaf 2021 moeten alle nieuwbouwwoningen bijna-energieneutraal (BEN) zijn. Goede isolatie speelt een cruciale rol in het realiseren van een (bijna) energieneutrale woning.

Grenzen verleggen of verdwijnen?

Danny Van AsscheOndernemen in een open economie als de Belgische is per definitie internationaal. Ons land is een deur op de wereld. Met heel wat kansen, maar ook uitdagingen. Onze ondernemers zijn plantrekkers. Maar ook de overheid moet haar rol spelen.

‘Troeven genoeg om te slagen, maar tijd dringt’

Patrick MarckDe Belg is een ervaren online shopper, maar kiest vaak voor buitenlandse webshops. Patrick Marck, directeur FeWeb, vindt het hoog tijd dat Belgische ondernemers de digitale revolutie omarmen.

Hoe goed scoort de Nutri-score?

evenwichtige voeding In augustus 2018 kondigde Minister van Volksgezondheid Maggie de Block de invoering aan van de Nutri-score als voedingslabel. Hiermee wil De Block het consumenten makkelijker maken om voor gezonde voeding te kiezen. Maar in hoeverre helpt dit de consument effectief? En wat voor impact heeft het label op voedingsproducenten? Nicholas Courant, woordvoerder van de federatie voor de Belgische voedingsindustrie Fevia, legt uit hoe voedingsbedrijven die doelstelling nastreven.

Van kot naar eigen huis

Kevin Bauwens Diploma beet, eerste job binnen handbereik. Tijd voor een eigen huisje, tuintje, boompje. En waar zou je die anders vinden dan in je eigen studentenstad? Toch?