Home Business Grenzen verleggen of verdwijnen?

Grenzen verleggen of verdwijnen?

Ondernemen in een open economie als de Belgische is per definitie internationaal. Ons land is een deur op de wereld. Met heel wat kansen, maar ook uitdagingen. Onze ondernemers zijn plantrekkers. Maar ook de overheid moet haar rol spelen.

Groei-kmo’s in Vlaanderen en België zijn het aan zichzelf verplicht om internationaal te denken en te opereren. We leven in een klein land, omringd door een heel groot ‘buitenland’. Wie hier als ondernemer de vleugels wilt uitstrekken, zit voor hij het goed en wel beseft over de landsgrenzen. Groeien is hier een kwestie van grenzen oversteken, ze verleggen… of verdwijnen?

Onze sterke rol en aantrekkingskracht als ‘logistieke hub van Europa’ wordt steeds meer bedreigd.

Hoewel wij Belgen misschien minder zichtbaar internationaal gaan dan pakweg Nederland, zijn we toch goed bezig. Dit vertaalt zich in een stevige reputatie op het vlak van doorgedreven innovatie en kwaliteit in het buitenland, tot aan het andere eind van de wereld. Klinkende namen als imec en VITO dragen hier in belangrijke mate tot bij. Minder bekend zijn echter de vele Belgische top-kmo’s, vaak nog echte familiebedrijven van de tweede, derde en vierde generatie, die uitblinken door vernieuwing en marktleiderschap in specifieke niches. We moeten deze kmo’s meer dan ooit koesteren, ondersteunen en faciliteren, opdat ze ook na hun internationale doorbraak bij ons verankerd zouden blijven met hun R&D, met zoveel mogelijk lokale productie en tewerkstelling… Zij zijn en blijven de motoren van onze economie. De nabijheid van gerenommeerde universiteiten en onderzoekscentra, de gratis ondersteuning door Flanders Investment and Trade (FIT) en de gemiddeld hoge opleidingsgraad van de Belgische werknemers speelt de blijvers in de kaart. Daartegenover staan nog altijd te hoge loonkosten, een te rigide arbeidsmarkt, een complexe regelgeving, een hoge belastingdruk… Pijnpunten waardoor we helaas al een aantal straffe, lokale kmo’s volledig naar het buitenland zagen vertrekken.

Ook op het vlak van aantrekkingskracht voor buitenlandse ondernemers en investeerders is het hier opletten geblazen. Al beschikken we nog altijd over sterke troeven, zoals onze centrale strategische ligging binnen Europa, de nabijheid van de Europese instellingen, onze logistieke expertise en de aanwezigheid van belangrijke havens als Antwerpen en Zeebrugge. Onze sterke rol en aantrekkingskracht als ‘logistieke hub van Europa’ wordt echter steeds meer bedreigd door het toenemende verkeersinfarct, vooral in en rondom de filehoofdsteden Antwerpen en Brussel. Vanuit de ondernemershoek dringen we dan ook aan op snelle en doortastende beleidsmaatregelen en bijkomende investeringen in een nieuwe infrastructuur om het verkeer weer mobiel te krijgen.

Eén ding staat vast: het ondernemerslandschap in en rondom België wordt alsmaar internationaler, ook bij kmo’s. Dit mee onder impuls van de doorgedreven digitalisering, die zich door geen grenzen laat tegenhouden en gans onze economie op een rollercoaster heeft gezet boordevol avontuur, fun en uitdagingen, maar waarvan niemand de aankomst kan voorspellen. De – internationale – toekomst is aan de durvers.

MEER

Vijf valkuilen voor jouw thuiswerk

FlexwerkJe kunt de files vermijden, gemakkelijker die tandartsafspraak inplannen en bovendien word je nauwelijks gestoord. Thuiswerken biedt voordelen, maar kun je dat ook succesvol combineren met je gezin?

3 vragen aan… De Witte Lietaer

De Witte LietaerWaarom investeren in kwaliteitsvol linnen? “In goedkope dekbedovertrekken wordt vaak polyester gebruikt om de prijs te drukken. Polyester is wel sterk maar neemt geen vocht op. Het lijkt dus alsof je onder een plastic zak slaapt. Kwalitatief bedlinnen bestaat uit 100 procent natuurlijk materiaal zoals katoen of linnen en gaat langer mee. Maar mensen verlangen van huishoudtextiel meer dan kwaliteit alleen. Een uniek en mooi design is tegenwoordig eens zo belangrijk.”

België blijft koploper in de chemie

Chemie in BelgiëOndanks alle onheilspellende berichten van de voorbije jaren blijven internationale chemiebedrijven de weg naar België vinden. De sector is dan ook nog altijd een van de speerpunten van onze economie. Hoe houden we die koppositie vast?

De arbeidsmarkt: een studie op zich

Solliciteren Diploma behaald? Top! Wat nu? Nu is het tijd om zo snel mogelijk werk te gaan zoeken, een loon te krijgen en het huis uit te gaan. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan net zoals je studie, is ook solliciteren iets waarvoor je best de nodige kennis opdoet.

Een ecologischer wagenpark: Onderschatten we de impact van banden?

Een ecologischer wagenparkHoe kun je de ecologische voetafdruk van je wagen verkleinen? Simpel. Door je banden volledig ‘op te rijden’. Tot 1.6 mm profieldiepte welbepaald. ‘Niet veilig’, denk je? Onzin! “De technologie is voorhanden en wordt toegepast door een aantal bandenfabrikanten. Nu nog een mentaliteitswijziging bij distributeurs, leasingmaatschappijen en consumenten”, zegt Per De Vries, Product Marketing Manager bij Michelin.

Caroline Pauwels: “Levenslang leren moet iets plezants worden”

VUB Duaal leren is niet enkel een zaak van het secundair onderwijs. Ook aan onze universiteiten verdient het absoluut een plaats, zegt Caroline Pauwels, rector van de VUB. Aan haar eigen universiteit voegt ze alvast de daad bij het woord.