Home Business Finance Sofie Van de Velde: Kunst als investering in geluk

Sofie Van de Velde: Kunst als investering in geluk

Kunst is altijd de rode draad in mijn leven geweest, daarom niet toevallig dat ik galeriehoudster ben geworden. Als dochter van kunsthandelaar Ronny Van de Velde was kunst er altijd al. Het heeft mijn hele leven kleur gegeven, verrijkt, gevormd en tevens ook gevoed.

Ik ben zelf zeer jong beginnen verzamelen, op mijn 15de reeds. Elke maand legde ik een beetje geld opzij en zo heb ik een mooie collectie samengebracht. Soms verkocht
ik ook weer iets, zodat ik weer een ander werk kon aankopen.

De kracht van kunst

Het was voor mij een vreemde vaststelling om te beseffen dat er in vele huiskamers geen kunst te vinden is. Het grootste misverstand dat er rond kunst bestaat, is dat het duur is, en zogezegd ‘dood kapitaal’. Kunst is voor mij één van de beste investeringen in geluk. Een investering dat tevens, als je het goed aanpakt tenminste, ook een investering naar je beurs toe kan zijn. Want zeg nu eerlijk: aan geld op je bankrekening heb je uiteindelijk niet veel. De geweldige kracht van kunst is dat je ermee leeft, het kleurt je leven en geeft het vorm. Van kunstenaars, waarmee je affiniteit hebt, krijg je veel meer dan een kunstobject − je kunt ook reizen naar tentoonstellingen, en je koopt een ervaring.

Stappenplan

Er zijn wel enkele spelregels waarmee je rekening moet houden. De allerbelangrijkste: Koop eerst en vooral enkel een kunstwerk waarvan je houdt. Laat je met andere woorden niet enkel leiden door je oren − dus van horen zeggen wat goed is − maar ook door wat je zelf wenst.

‘Ga in dialoog met je vrienden over kunst en het belang ervan.’

Stel jezelf de vraag: waarmee wil jij leven, opstaan en optimaal van genieten? Vind je daar niet meteen een antwoord op, trek er dan op uit en ga reizen, bezoek verschillende musea, galerijen en maak ten slotte een moodboard.

Jong en gevestigd

Laat je tevens adviseren door een galerij waarmee je voeling en waarin je vertrouwen hebt. Zij kunnen jou dan weer adviseren. Koop bij een galerij die ook internationale samenwerkingen aangaat. Dat maakt de kans dat het werk op verschillende plekken wordt getoond ook groter. Kijk niet enkel over de grenzen heen, maar houd ook jonge kunstenaars in de gaten. Koop hun werk. Hierdoor steun je hun carrière en kun je meevolgen. Je betaalt bovendien nog geen grote bedragen en je kunt groeien op hun tempo, op hun parcours. Het verschaft je enorm veel levensvreugde. Lees en informeer je over de kunstenaar in kwestie en regel dan een ontmoeting.

Praten over kunst

Ga in dialoog met je vrienden over kunst en het belang ervan. Ook dat schenkt je veel vreugde in het leven. Kies je ervoor om toch een gevestigde naam te kopen, doe dan uitvoerig onderzoek naar zowel de prijs, periode als pedigree van het werk. Experts kunnen je hierbij gemakkelijk begeleiden. En tot slot: geniet van je investering.

MEER

Drie vragen aan… Stroohm

Wat houdt de doorbraak van elektrische auto’s bij bedrijven tegen? Wellicht wordt er nog te veel gekeken naar de brutoprijs, zonder het fiscaal verhaal.

Op de latten en gaan

WintersportenDe winter staat voor veel Belgen nog altijd synoniem met vakanties naar skigebieden. Waar trekken onze landgenoten naartoe? Wat doen ze daar? Wat kosten de wintersporten? En hoe pakt een extreme skiër zijn geliefkoosde sport aan? “Is het gevaarlijk? Ja, maar dat is motorrijden voor een leek ook.”

Drie vragen aan… Fraikin

Cyriel Vrijders schetst hoe de leasing er voor trucks uitziet. Bij Fraikin baseren ze zich op het aantal inschrijvingen van nieuwe voertuigen.

Waarom ondernemers zot zijn van Antwerpen

ondernemenElk jaar stampen zo’n 10.000 Antwerpenaren een eigen zaak uit de grond. Daarmee is de provincie koploper van Vlaanderen. Maar waarom is Antwerpen zo’n uitstekende plek om te ondernemen?

Versterk het gigantisch potentieel van duaal leren door partnerschappen

budget Als we kijken naar het budget van leren op dit moment − zo’n 13 miljard euro − betekent dat een gigantische investering, als we levenslang leren voor iedere burger willen implementeren. Hoe kunnen we dat realiseren? Wij geloven door zowel verrassende producten en dienstverlening als innovatieve businessmodellen op poten te zetten. Kortom: innovatie is de toekomst. Heel graag zelfs.

Digitale transformatie: we ain’t seen nothing yet

digitalisering Digitale transformatie, iedereen heeft er de mond van vol. Maar het omvat zoveel technologische evoluties dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Toch zijn de Belgische bedrijven op goede weg.