Australië
Finance

Op reis naar Australië of Nieuw-Zeeland, net zoals jij het wil

26.04.2023
door Fokus Online

Een vakantie naar Australië of Nieuw-Zeeland, het is voor velen onder ons een droom die heel hoog op de bucketlist staat. De haast onbeschrijfelijke verscheidenheid aan natuur, cultuur en ontspanning die deze bestemmingen te bieden hebben, maken dat ze voor ieder type reiziger gelijkstaan aan een once in a lifetime experience. Wij zetten voor iedere groep op een rijtje waarom en geven de reiskriebelproductie een niet mis te verstane impuls. 

Natuurmensen 

Wie Australië zegt, zegt natuur. Datzelfde geldt, zo mogelijk zelfs nóg meer, voor Nieuw-Zeeland. Beide landen staan symbool voor ongerepte natuur, een ongeëvenaarde diversiteit aan landschappen en ecosystemen, ruige bergen en ronduit spectaculaire natuurwonderen. Koppel dat aan het o zo kenmerkende wildlife – gaande van koala’s, wombats, walvissen en dolfijnen tot ontelbare soorten vogels – en je weet: het aards paradijs voor natuurmensen ligt in Oceanië. 

Het hoeft dan ook niet te verbazen dat de plaatselijke bevolking doordrongen is van een groot klimatologisch bewustzijn. Wie iedere dag geconfronteerd wordt met zoveel schoonheid beseft de broosheid ervan. Er zijn met andere woorden tal van initiatieven en programma’s die gericht zijn op het behoud van de fauna en flora. Zo is het voor Australiërs bijvoorbeeld de normaalste zaak van de wereld om een verkeersongeval met een wild dier aan te duiden via Waze, in de hoop andere bestuurders extra waakzaam te maken. 

Dat is ook voelbaar in de toeristische sector. Zo proberen heel wat reisorganisatoren, ook bij ons, hun aanbod voor potentiële vakantiegangers zo duurzaam mogelijk te maken. Een van hen is het van oorsprong Nederlandse reisagentschap TravelEssence. “Wij vertrekken vanuit de idee dat we mensen Australië en Nieuw-Zeeland willen laten zien zoals de locals dit beleven. Daar hoort respect voor natuur en een verhoogde aandacht voor duurzaamheid dus zeker bij”, vertelt Thijs Glass van TravelEssence. 

“Dat doen we concreet door zoveel mogelijk samen te werken met duurzame partners ter plaatse en door deze groep waar mogelijk ook te begeleiden in een verdere verduurzaming van hun aanbod. Denk bijvoorbeeld aan lokale B&B-eigenaars”, gaat Glass verder. “Dit is voor ons ook een manier om de mensen die bij ons een reis boeken verder te kunnen begeleiden door de immense berg aan mogelijkheden. Wij kiezen er immers bewust voor om steeds zoveel mogelijk te luisteren naar de behoeftes van de individuele reiziger en dus niet louter de wereldberoemde toeristische trekpleisters aan te prijzen.” 

Avonturiers 

Wie zijn of haar vakantie liefst aan de andere kant van de wereld doorbrengt, is sowieso niet vies van een streepje avontuur. Maar voor een bepaalde groep reizigers vormt dat simpelweg de leidraad in hun traject. “Voor deze toeristen is met name Australië een droombestemming. Ik denk aan duiken in het wereldberoemde Great Barrier Reef en zwemmen met een walvishaai, maar evengoed aan een gletsjertocht per helikopter of raften in de mooist denkbare omgevingen”, verduidelijkt Glass. 

Wie hierop verlekkerd is, dreigt dan ook al snel in een te druk schema te belanden, waarbij de adrenalinerushes elkaar in sneltempo opvolgen. Daarom is het aangewezen om je ook hier te laten bijstaan door een gespecialiseerde partner. “Niemand wil constant in een high zitten. Daarom zullen wij onze klanten altijd afraden om er een doorreisvakantie van te maken en zullen we hen aansporen om af en toe wat langer op een bepaalde bestemming te blijven. Op die manier kun je nog meer genieten van de beleving die je te beurt valt tijdens deze avontuurlijke momenten.” 

Het loont om te kunnen terugvallen op de expertise van lokale reispartners. Zij weten niet alleen alles over het in Australië populaire mullet-kapsel of de prijs van zonnecrème. Dat is er erg goedkoop omdat de overheid beseft dat huidkanker een reëel probleem is door de enorme hoeveelheid zonne-uren. Maar ze kunnen ook als geen ander aanvoelen wat de juiste balans is op reis. “Ons reisagentschap is destijds ontstaan als een tegenreactie op de realiteit dat mensen die naar Australië en Nieuw-Zeeland gingen de landen op een verkeerde – lees: te drukke – manier probeerden te beleven”, klinkt het bij Glass. 

Het ‘weg van de massa’-gegeven is een van de centrale hoekstenen van onze organisatie.

Sportievelingen 

Wie stelt dat ze down under houden van sport, trapt een wagenwijd openstaande deur in. Zo is een heel groot deel van de stedelingen in Australië ’s ochtends terug te vinden tijdens een loopje langs het strand. Dat vertaalt zich dan ook in een gigantisch aanbod aan sportieve faciliteiten voor toeristen. Een iets minder bekend, maar zeker te overwegen voorbeeld hiervan zijn de fietsmogelijkheden in Nieuw-Zeeland. Glass: “De zeer rustige wegen lenen zich perfect voor lange ritten per fiets. Maar evengoed is er een karrevracht aan mogelijkheden om op pad te gaan met de mountainbike of je te wagen aan downhill-parcoursen.” 

Deze sporty vibes vertalen zich ook in een groot aantal professionele atleten, en dit vaak in sporten die erg typisch zijn voor deze landen. “Ik denk dan meteen aan de rugbycultuur in Nieuw-Zeeland of de immense populariteit van Australian football”, legt Glass uit. “Ook dit is voor velen een reden om de oversteek te maken. Voor deze groep voorzien wij een aanbod dat hierrond gebouwd is. De wereldberoemde haka van het Nieuw-Zeelandse nationale rugbyteam komt in deze context bijvoorbeeld vaak terug.” 

Wie na al dat sporten dorst heeft gekregen, kan zich zonder schuldgevoel inwijden in de lokale drankcultuur. In vergelijking met onze contreien is wijn hier veel dominanter. Hierdoor is bier over het algemeen duurder en minder ingebakken in de cultuur. Dat is echter niet zonder gevaar. Zo staat de Australische goon, zoals de goedkopere wijnen worden genoemd, bekend als een bron van stevige katers. Iets waar ook je sportieve prestaties wel eens onder zouden kunnen gaan lijden.  

Unieke ervaringen-zoekers 

Voor deze groep reizigers mag het allemaal wat specialer. Zij zijn op zoek naar ervaringen die afsteken tegen de verhalen van de vele miljoenen toeristen die hen zijn voorgegaan. De klassieke toeristische trekpleisters, zoals Uluru of the Great Ocean Road in Australië of de landschappen uit Lord of the Rings in Nieuw-Zeeland, oefenen op deze groep minder aantrekkingskracht uit, vooral door de lange rijen toeristen die ze hiermee associëren. 

“Voor deze groep kunnen we als professionele reisorganisatie een heel grote meerwaarde bieden. Het ‘weg van de massa’-gegeven is een van de centrale hoekstenen van onze organisatie. Omdat al onze mensen zelf vaak naar daar reizen, kennen ze deze locaties door en door en kunnen ze tips geven die de beleving authentieker maken. Zo zullen we bijvoorbeeld aanraden om een bezoek aan Uluru in de vroege ochtend in te plannen, voor de grote drukte losbarst”, vertelt Glass. 

“Een nog duidelijker voorbeeld is Milford Sound. Deze wereldberoemde fjord in Nieuw-Zeeland is een van de drukst bezochte plaatsen in het land. Net daarom zal het nooit worden aangeraden door onze medewerkers. In plaats daarvan zullen we geïnteresseerden aanbevelen om naar de nabijgelegen Doubtful Sound te gaan. Die is minstens even mooi, maar veel minder bekend en dus ook veel minder toeristisch”, aldus Glass.

Wie deze ‘weg van de massa’-aanpak volledig omarmt, kan bovendien pas echt de uitgestrektheid van beide landen ervaren. Wie dit ten volle tot zich laat komen, keert met andere woorden terug met andere kijk op afstand en ruimtelijkheid, wat op zich ook een unieke ervaring vormt. “Dit toont meteen ook aan dat toerisme hier absoluut nog toekomst heeft”, vult Glass aan. 

Gezinnen 

Net omdat een reis naar ’s werelds grootste eiland zo’n unieke ervaring is, dromen veel mensen ervan om dit te kunnen delen met hun gezin. “Zeker bij gezinnen met oudere kinderen raden we steeds aan om hen mee te betrekken bij de reisplanning. Hierdoor zullen ze opener zijn voor de ervaring en kun je de momenten echt sámen beleven”, aldus Glass. 

“Daarnaast krijgen we ook vaak vragen over hoe je de verre verplaatsing met kinderen het best aanpakt. Hier adviseren wij meestal om een tussenstop in te lassen tussen de verschillende vluchten, bijvoorbeeld in Hong Kong of Dubai”, vertelt Glass. “Hierdoor geef je kinderen de kans om wat te acclimatiseren en zo creëer je ook meteen twee vakanties in één.”

Eenmaal daar is het aanbod voor gezinnen immens. “Het is foutief om te denken dat dit soort reis enkel mogelijk is met de campervan. Dit bieden wij bewust niet aan, omdat het niet past in onze duurzaamheidsfilosofie. Hierdoor is er in ons aanbod ook meer ruimte voor samenwerkingen met lokale aanbieders van activiteiten en accommodaties, niet zelden in combinatie met een verhoogde aandacht voor de lokale keuken, die vol met voor ons onbekende parels zit”, verduidelijkt Glass. 

Denk hierbij bijvoorbeeld aan kangoeroe op de BBQ. Omwille van de levensstijl van het dier, is dit een van de meest duurzame vleestypes ter wereld. “Koppel dit soort van ontdekkingen aan de kenmerkende gastvrijheid, die – zeker na de lange covidperiode waarin het zo goed als onmogelijk was om toeristen te ontvangen – merkbaarder is dan ooit en er is eigenlijk geen enkele reden te bedenken waarom je niet, met het hele gezin, aan je reisplanning zou beginnen”, besluit Glass. 

Vorig artikel
Volgend artikel