Bentley
Finance

Investeren in traditie en vakmanschap

06.05.2021
door Fokus Online

De crisis had niet alleen een grote maatschappelijke impact. Maar het was ook van grote invloed op onze persoonlijke mindset en focus. We leerden onbekende plekken in eigen land kennen. We konden opnieuw genieten van onze tuin en zetten eindelijk de stap om werk te maken van die ene droom. Die droom die onze levenskwaliteit een fameuze boost zou geven. Zoals het aanschaffen van een luxewagen, bijvoorbeeld.

Luxesegment

Het is allerminst vreemd dat er vandaag meer dan ooit mensen naar de kust afzakken om te kunnen genieten en ontspannen. Dat merken ze ook in Knokke, waar Alex Verstraete sinds kort General Manager is van de officiële Bentley-concessie. “Ik spreek nu specifiek over onze regio, waar ik vaststel dat de mensen blijven komen én blijven investeren in vastgoed”, begint hij. “De prijzen zijn hier in een mum van tijd met maar liefst 20 procent gestegen – ook in het luxesegment.” 

Ardennenoffensief

Tel daarbij op dat in de Ardennen een gelijkaardige rush op vastgoed plaatsvindt, het ‘Ardennenoffensief’, zoals dat met een knipoog wordt genoemd. En dat de zwembadbouwers en outdoor living-architecten geen blijf weten met hun talloze orders. Je ziet een duidelijke tendens: de coronacrisis heeft veel mensen dat ene duwtje gegeven om hun droom in te vullen. Daardoor leren ze een beetje meer van het leven genieten. 

Investeren in iets moois

Een luxewagen als Bentley past perfect in dat plaatje. “Je merkt dat er drempels weggevallen zijn naar luxewagens toe”, licht de zaakvoerder toe. “Dat is ook de reden waarom wij met Bentley Knokke goede resultaten kunnen voorleggen. Ook al zitten we in een nichesegment en zijn we ‘exclusief’. We zijn daarom zeker niet onbereikbaar. Mensen willen vandaag meer dan ooit investeren in iets moois. Dat vanuit het besef dat er nog een leven is naast en na de coronacrisis. Ze willen blijven buitenkomen en genieten, met een vertrouwen in de toekomst en zonder angst voor de mening van de buren. Ze doen het helemaal voor zichzelf.

Niet alleen oudere mensen die hun hele leven hard hebben gewerkt trouwens. Ook ondernemers zijn gehecht aan mooie wagens of een comfortabele levensstijl. Onze jongste klant is bijvoorbeeld maar begin 30. Je kunt dus zeker niet spreken van maar één type klant als het op het kopen van luxewagens aankomt.”

Bentley

Associatie met ambacht, traditie en vakmanschap

Het draait echter niet alleen maar om de uitstraling en het prestige van een luxewagen als Bentley. Het kan een geschiedenis van 102 jaar en tal van mooie referenties voorleggen. Het gaat ook om de associatie met ambacht, traditie en vakmanschap. “Een stuur bekleed met op maat gesneden en met de hand genaaid leder, vervaardigd door één enkele specialist die daar zo’n zes uur mee bezig is? Dat is een schoolvoorbeeld van exclusiviteit en craftsmanship.

Bovendien zien veel van onze klanten hun luxewagen als het verlengde van hun woning, in die zin dat ze die volledig zelf en naar eigen smaak willen inrichten. Dat maakt ook deel uit van de hele zogenaamde ‘bespoke’-ervaring van een luxewagen: het gaat niet alleen om de aankoop, maar om het volledige traject ernaartoe, waarbij we samen met de klant de Bentley op maat aankleden. Buitenkleur, ledertype en -kleur, het type ‘veneer’ houtbekleding, de verschillende Mulliner-uitrustingen… Daar gaan we heel zorgvuldig samen door en we zijn er vaak enkele uren zoet mee. Maar dat stoort de klant niet. Want op die manier is het bijna uitgesloten dat er twee Bentley ’s helemaal dezelfde zijn.” 

Factory Tour

Ook de zogenaamde Factory Tour, waarbij klanten de hoofdvestiging van Bentley in het Britse Crewe bezoeken, past in het plaatje van een totaalervaring dat bij een luxeproduct hoort. “Daar zien onze klanten met eigen ogen met welk inhouse vakmanschap de wagens worden samengesteld – onder meer in de leder- en houtafdeling – waardoor ze zelf kunnen ervaren hoe het budget van een Bentley is samengesteld.”

Vorig artikel
Volgend artikel