Home Business Evoluties in de ICT-rekruteringsmarkt

experts aan de pooltafel gevraagd a.u.b.

Evoluties in de ICT-rekruteringsmarkt

Met een beetje begrip van telecom, ERP en Windows kwam je twintig jaar geleden als ICT’er al een heel eind. Vandaag zit technologie in elke porie van de business. De impact op bedrijven is enorm. Maar hoe reageert de ICT-rekruteringsmarkt?

De developer as such bestaat niet meer. Vandaag vallen wel dertig experts onder die noemer. De ICT- nichemarkt is in enkele jaren tijd stukken complexer én matuur geworden. Met als gevolg dat ook recruiters en headhunters zich steeds verder zijn gaan specialiseren: een geweldige ontwikkeling en uitdaging, ziet ICT-selectiebureau en headhunter Amandis.

Employer branding? Werk voor experts

De realiteit is dat IT’ers afstuderen en meteen tientallen jobs in hun regio voor het uitkiezen hebben, observeert Michael Cookson, outsourcing directeur bij Amandis. “We zien dat onze klanten zelf heel wat instrumenten in handen hebben om kandidaten te overtuigen. Aandacht voor work-life balance is er daar één van, net als training en ontwikkeling, een flexibele werkomgeving en een aangename werksfeer.”

Met een pooltafel alleen haal je het weliswaar niet om kandidaten te overtuigen van een vacature. “Het helpt”, glimlacht directeur permanente rekrutering Joachim Desmet, “maar het is toch vooral de technologiestack waarmee je potentiële medewerkers kunt aantrekken. Rekruteringskantoren met specialisatie in ICT nemen steeds vaker de employer branding van bedrijven op zich. Om de innovatieve meerwaarde van een technisch project te kunnen aantonen, moet je immers zelf al een stukje IT-expert zijn. Ben je niet mee met de buzzwords in de ICT-sector, dan kun je onmogelijk uitleggen waarom een bepaalde vacature echt sexy is.”

‘Anders geschoolde profielen vanuit een SYNTRA- of VDAB-opleiding worden sneller betrokken in de arbeidsmarkt.’
Joachim Desmet, directeur permanente rekrutering (links op foto onderaan)

Nieuwe openingen in de arbeidsmarkt

Hoe volhardend werkgevers en recruiters ook zijn in het vinden van de juiste kandidaat: drie keer schudden aan dezelfde boom doet niet altijd meer vruchten vallen. “Vanwege de krapte op de markt zijn bepaalde eisen gewoon niet altijd haalbaar. Als recruiter moet je dat ook durven vertellen aan klanten”, stelt Desmet. “En we merken nu toch dat werkgevers meer bereid zijn dan vroeger om hun verwachtingen bij te stellen. Anders geschoolde profielen die vanuit een SYNTRA- of VDAB-opleiding komen, worden sneller betrokken in de arbeidsmarkt. Een positieve evolutie is dat.”

Rekruteren op snelheid

In de huidige rekruteringsmarkt is snelheid erg belangrijk, weten ze bij Amandis. “We zien nog al te vaak dat bedrijven een heel archaïsch rekruteringsproces hanteren van vier à vijf gesprekken per kandidaat. Dat werkt gewoon niet meer. Dus gaan we klanten aanbevelen om meerdere besluitmakers binnen het bedrijf samen aan de interviewtafel te brengen en op die manier het proces te verkorten. Zelf horen we kandidaten tijdens de voorbereidende procedure nu ook intensiever dan vroeger.”

 

‘Kandidaten en werkgevers zijn echt niet op zoek naar dat one-size-model dat sommige jobsites aanbieden.’
Michael Cookson, outsourcing directeur (rechts op foto)

One size fits nobody

Snelheid mag dan van belang zijn, het is niet de meest bepalende factor om de wedstrijd succesvol uit te lopen. “Onze overtuiging is dat de persoonlijke toets van een kwalitatieve rekrutering veel effectiever werkt om het juiste talent te vinden”, zegt Cookson. “Wij steken enorm veel tijd in het screenen van vacatures, in de zoektocht naar een mogelijke match, in face-to-facegesprekken met kandidaten. Dat is iets wat je zelfs met de meest gesofisticeerde algoritmes niet kan nabootsen. Kandidaten en werkgevers zijn echt niet op zoek naar dat one-size-model dat sommige jobsites aanbieden.”

“Veel agencies hanteren een shotgun-approach”, vult Desmet aan. “Het grootste slachtoffer is de kandidaat, die wordt gestalkt en gespamd met weinig relevante vacatures en dat kan nooit de bedoeling zijn. Wij merken dat er een gigantische tegenvraag op gang komt naar kwaliteitsvolle partners en samenwerkingen. Dat is meteen ook het bestaansrecht van kantoren als het onze.”


MEER OVER…

Amandis is een rekruteringsbedrijf dat gespecialiseerd is in ICT en meer dan 25 jaar ervaring heeft in headhunting en gekwalificeerd personeel selecteren. Klanten kunnen rekenen op onze toewijding en ons professionalisme om hen te helpen net dát talent te kiezen dat hun bedrijf vooruit stuwt.

MEER

Bewust op café met Tournée Minérale

Tournée Minerale Onze band met alcohol is een ongezonde relatie, getuigt Dr. Mathijs Goossens, woordvoerder van de Stichting voor Kanker, die Tournée Minérale (TM) organiseert.

Voorkom de moderne demon

Stress De moderne demon zie je meestal niet aankomen. Stress is iets dat iedereen eens wel mee te maken krijgt. Een beetje stress is niet erg, maar teveel stress kan leiden tot een burn-out. Burn-out is op weg de meest voorkomende arbeidsgerelateerde ziekte van het moment te worden.

Zo zet je social mediacampagnes in om personeel te...

Recruitment Een goed moment om vacatures uit te zetten op de plek waar de meeste mensen zich tijdens deze periode bevinden: hun social mediafeeds. Toch is dit in België nog geen veelvoorkomende aanpak, ondanks de huidige arbeidsmarktkrapte.

Innovatie in revalidatie

Revalidatie De zorgsector is een innovatieve sector. Om de revalidatie en verzorging te verbeteren worden steeds vaker technologische toepassingen gebruikt. Van gaming tot robotica: ontdek hoe ze het revalidatieproces naar een hoger niveau tillen. 

Spelen: Kinderen zijn elkaars eerste opvoeders

Spelen De kinderen als zombies verankerd aan een tablet of smartphone. Ouders die tot vervelens toe herhalen ‘ga toch eens buiten spelen’. Wie kinderen heeft, herkent het wellicht al te goed. En toch moeten we blijven motiveren want ‘samenspelen’ sterkt een kind in zijn opvoeding. En wat met die tablet? We legden onze vragen even neer bij drie experts.

Service is people

De nood aan authentiek menselijk contact almaar belangrijker worden: laat de mens ook gewoon mens zijn. Ook beleving wordt steeds belangrijker.