aanwerving
Business

Eerste hulp bij eerste aanwerving

27.08.2019
door Hermien Vanoost

Werknemers aanwerven is een spannende aangelegenheid, zeker wanneer je dat voor de eerste keer doet. Hoe weet je welk vlees je in de kuip hebt? Welke vragen stel je tijdens een selectiegesprek? En geef je je nieuwe medewerker meteen een vast contract? Drie ervaren ondernemers vertellen.

An Warrens
Medezaakvoerder dak- en schrijnwerkersbedrijf KDS

Hoe weet je dat het tijd is voor de aanwerving van personeel?

“Onze eerste medewerkers hebben we aangenomen toen we drie jaar met het dak- en schrijnwerkersbedrijf bezig waren en besloten om er ons hoofdberoep van te maken. Op die manier zouden we meer werk kunnen verzetten en de werken sneller uitvoeren. Als ondernemer moet je leren loslaten: je kunt niet én op het dak staan én telefoons beantwoorden. Als je merkt dat je het niet meer kunt bolwerken, is het tijd om versterking te zoeken. Een andere reden om een extra kracht in dienst te nemen, is kennis. Je kunt nooit zelf alles kennen en kunnen. Om ook complexere opdrachten te kunnen uitvoeren, hebben we vrij snel een ervaren schrijnwerker gezocht.”

Hoe pakte jij de zoektocht naar een eerste werknemer aan?

“Het belangrijkste is dat je je goed over de mogelijkheden informeert. Dat kan bij een sociaal secretariaat of de beroepsfederatie. Zelf hebben wij voor de eerste aanwerving met een IBO-contract gewerkt. Via de VDAB vonden we twee werkzoekenden die geen ervaring hadden, maar bereid waren om de stiel – op dat moment vooral isoleren – te leren. Een IBO-contract houdt in dat je je medewerker op de werkvloer opleidt, in een periode van maximum zes maanden. Je betaalt dan enkel een vaste maandelijkse premie aan de VDAB, dus minder dan wanneer je de medewerker gewoon in dienst zou nemen. Voor ons was dat toen een ideale formule.”

Hoe stel je het salarispakket samen?

“Wij volgen de loonbarema’s van de bouw. Als iemand veel ervaring of bepaalde extra kwalificaties heeft, zal er natuurlijk bijkomend onderhandeld worden. Het is immers niet de bedoeling dat hij al na enkele maanden weer weg is omdat hij elders een beter voorstel krijgt. In het pakket zitten verder nog maaltijdcheques en een kledingvergoeding. Voor arbeiders komt er na zes maanden een hospitalisatieverzekering bij. Verder proberen wij goed naar de noden van de medewerkers te luisteren. Zo heeft een van de collega’s onlangs een elektrische fiets gekregen en een andere volgt momenteel een rijopleiding. Opleidingen volgen moedigen wij sowieso aan.”

Carl Jacobs
CEO van restaurant management software APICBASE

Hoe weet je dat het tijd is voor de aanwerving van personeel?

“In 2014 zijn we met APICBASE begonnen. De eerste aanwervingen volgden in 2017, na een kapitaalronde. De software stond op punt en het was tijd om te versnellen. Op vijf maanden tijd zijn we naar vijftien medewerkers gegaan, nu zijn dat er 21. De komende maanden willen we het team nog versterken met salescollega’s en software developers. Voor ons is dit een bijzondere fase. We deden eerst alles zelf en plots zijn er medewerkers om taken over te nemen. Ze doen dat trouwens veel beter dan wij (lacht). Het hr-luik is compleet nieuw voor ons, maar we vinden het boeiend om uit te pluizen. Onze medewerkers gelukkig maken is nu een van onze kerntaken.”

Hoe pakte jij de zoektocht naar een eerste werknemer aan?

“Drie medewerkers kenden we voorheen al. De anderen hebben we via vacatures op LinkedIn en de VDAB-site gevonden. De eerste keren zijn we weinig geïnformeerd aan de rekrutering begonnen. Onze office manager hebben we bijvoorbeeld al na één gesprek aangeworven. Zij gaf zelf aan dat we het haar te makkelijk hadden gemaakt (lacht). Intussen pakken we het professioneler aan en stellen we meer doordachte vragen. Los daarvan blijft een aanwerving altijd een beetje buikgevoel. Zelf probeer ik vooral te zien of er een match is met de bedrijfscultuur. Ik vraag me altijd af of het iemand is met wie ik in mijn privéleven zou kunnen optrekken. Als ik daar ‘ja’ op kan antwoorden, kan het iets worden.”

Hoe stel je het salarispakket samen?

“Van een start-up wordt vaak gezegd dat je er geen geld kunt verdienen, maar dat klopt niet. De lonen die we geven, zijn marktconform. Om de hoogte van de lonen en de verdere invulling van het salarispakket te bepalen, hebben we veel aan onze board of directors gehad. We hebben ook het voordeel dat we zelf allebei in een bedrijf gewerkt hebben en dus weten wat er doorgaans geboden wordt. Tijdens de sollicitatiegesprekken hebben we gemerkt dat voor velen geld niet het allerbelangrijkste is. Solliciteren bij een start-up doen de meesten omdat ze in hun huidige organisatie impact missen. Ze voelen het effect niet van wat ze doen. Hier is dat wel even anders.”

Jelle Van de Velde
Co-founder van het online preventieplatform Emma.health

Hoe weet je dat het tijd is voor de aanwerving van personeel?

“Het antwoord is simpel: het is áltijd een goed moment om personeel aan te werven. Je bedrijf is immers maar zo sterk als de competenties die er beschikbaar zijn. Om als start-up te overleven, heb je mensen nodig die op verschillende domeinen sterker dan jijzelf zijn. Het is dus goed om op elk moment de oren en de ogen open te houden en talent in het vizier te houden. Op die manier kun je snel reageren wanneer het moment gekomen is om de capaciteit uit te breiden.”

Hoe pakte jij de zoektocht naar een eerste werknemer aan?

“Op anderhalf jaar tijd zijn we gegroeid naar veertien werknemers. De meeste vonden we via ons eigen netwerk. Eerst hebben we een medewerker voor wetenschappelijke validatie aangetrokken, daarna twee geneesheren, een data scientist, twee IT-engineers… ‘Zware’ profielen die sterk gegeerd zijn. Daarom werken we altijd met vaste contracten. Om onszelf én de medewerker de tijd te geven elkaar te leren kennen, is dat eerst een contract van bepaalde duur. Is de klik er, dan zetten we dat al na enkele maanden om in een contract van onbepaalde duur. Naar personeelszaken toe regelen wij alles zelf. Voor de administratieve afhandeling schakelen we een sociaal secretariaat in.”

Hoe stel je het salarispakket samen?

“Ik schat dat we met onze lonen vandaag eerder aan de bovenkant van de markt zitten. Dat kan ook moeilijk anders als je ziet met welke profielen we hier werken. Bij de jongere generatie werknemers is salaris trouwens lang niet altijd het doorslaggevende argument. Velen houden ook rekening met de flexibiliteit van een werkgever. Op dat vlak maken wij zeker het verschil. Zo kunnen werknemers bij ons onbeperkt vakantie nemen en zelf beslissen wanneer ze thuiswerken. Medewerkers beslissen ook mee wanneer er nieuwe mensen aangeworven worden. Dat is een van de manieren waarop we hen eigenaarschap geven. We willen dat ze voelen dat het bedrijf ook van hen is.”

Vorig artikel
Volgend artikel