computers_company_takeover
Business

Een bedrijfsoverdracht regelen: beter op tijd dan te laat

02.11.2020
door Frederic Petitjean

Een bedrijf verkopen is geen klusje dat je ergens op een verloren namiddag afhaspelt. Er komen heel veel zaken bij kijken en je begint er best dan ook op tijd aan. Laurent Linkens en Lieven Stas van fusie- en overnamespecialist VD&P leggen uit.

De motieven voor ondernemers om hun bedrijf te verkopen zijn velerlei, en een nakende ‘pensionering’ is niet altijd de hoofdreden.

Een level playing field creëren

Lieven Stas, VD&P: “Een pensionering komt zeker voor, maar een andere belangrijke reden is bijvoorbeeld dat een ondernemer grote plannen heeft met zijn bedrijf: hij wil een overname doen of de groei een versnelling hoger schakelen, echter zonder helemaal alleen het risico te dragen. Op dat moment kan het een goed idee zijn om zich te versterken met bijvoorbeeld een externe investeringsmaatschappij en/of manager die mee in het kapitaal stapt. De eigenaar verkoopt het bedrijf, maakt zo een deel van zijn familiaal vermogen liquide, maar stapt meteen terug in, meestal in een minderheidspositie.”

“Soms regelt het ook opvolgingskwesties”, zegt collega Laurent Linkens. “In elk geval moet je er op tijd over nadenken. Als je te laat verkoopt, is het vaak van ‘moeten’ en dan sta je in een zwakkere positie. Met een investeringsmaatschappij als mogelijke koper, weet je dat je met een partij handelt die slim en ervaren is in dit soort processen. Dan is het onze taak, als we de verkoper bijstaan, om voor een level playing field te zorgen.”

“Als je te laat verkoopt, is het vaak van ‘moeten’ en dan sta je in een zwakkere positie.”

Bloeiende markt

Typische dossiers in België gaan tussen 1 en 100 miljoen euro, zegt Stas. De afhandeling neemt snel drie tot negen maanden in beslag. “We gaan een goed onderbouwde equity story en rapporteringen opzetten, we brengen dikwijls ratio in de waardebepaling, er moet soms vastgoed afgesplitst worden… Zulke dingen vragen tijd. Er is natuurlijk ook altijd de emotionele component. Potentiële kopers stellen vaak zeer diepgaande vragen, die soms niet goed vallen. Ook daarbij moeten we soms buffer spelen.”

Momenteel bloeit de markt voor bedrijfsovernames in ons land. Er is dan ook erg veel ondernemend geld beschikbaar. Ook opvallend: de verkopers worden almaar jonger. Door de opkomst van de serial entrepreneurs zijn er immers meer en meer mensen die op hun veertigste al aan hun derde of vierde bedrijf bezig zijn. “Er zijn de laatste jaren ook veel bedrijven verkocht en dat geld kan nu ingeschakeld worden”, pikt Linkens in. “Bovendien is er ook veel meer interesse van private equity-spelers in kmo’s. In de VS is die trend al twee decennia aan de gang, nu volgt België. We zien bijvoorbeeld ook een influx van Nederlandse en Franse fondsen in ons land. Deels omdat Belgische kmo’s de reputatie hebben van degelijk geleide bedrijven met veel potentieel.”


MEER OVER… 

VD&P begeleidt reeds meer dan 25 jaar aandeelhouders en ondernemers bij de verkoop van hun bedrijf. VD&P is een onafhankelijk corporate financehuis, actief in fusies en overnames met meer dan 300 grote en kleinere kmo-transacties op de teller. Het bedrijf is het kloppend hart van een ecosysteem dat bedrijven, ondernemers en familiale aandeelhouders verbindt met binnen- en buitenlandse financiers, strategische kopers en externe managers.

 

Vorig artikel
Volgend artikel