m-commerce
Business

‘We staan aan de vooravond van explosieve groei’

03.03.2015
door Hilde Van Raemdonck

Mobile commerce, het online kopen en verkopen via smartphone of tablet, kwam in België langzaam op gang. Wij Belgen hebben de boot lang afgehouden. “Maar als binnenkort ook mobile payment op punt zal staan, zal dat voor de grote doorbraak zorgen.”

Luc Ardies
Directeur Unizo Winkelraad

Hoe ziet de toekomst van m-commerce er uit in België?

“De toekomst van e- en m-commerce in ons land ziet er veelbelovend uit. Er is in elk geval nog veel potentieel. Het aantal webshops neemt dagelijks toe en ook het online shoppen raakt steeds beter ingeburgerd. Dat kan ook niet anders als je naar de jongere generaties kijkt. Vandaag gebruikt een doorsnee volwassen smartphonebezitter zijn toestel zo’n drie uur per dag. Bij de jongere of jongste generaties is dat gebruik veel intensiever. Tja, dan is de neiging om er aankopen mee te doen ook veel groter. Dat is gewoon een logische evolutie.”

Welke gevaren schuilen er achter m-commerce?

“De grootste gevaren voor de retailsector zijn achterblijven en dus kansen missen – en dat kan niet de bedoeling zijn – of overreacting. En dat is ook geen oplossing. Je moet echt wel doordacht te werk gaan. Verwacht niet alle heil van een snel in elkaar geflanste webshop. Bedenk ook dat de concurrentie van grote ketens en discounters altijd moordend zal zijn. Door hun schaalgrootte, keuzeaanbod en bodemprijzen. De digitale strijd zal je nooit winnen. Het zal altijd David tegen Goliath zijn. Maar de zelfstandige retailer moet zich sterker profileren als David en de klant via zijn webshop of website naar z’n fysieke winkel lokken. Het persoonlijke contact met de klant is zijn grote troef.”

Hoe kan België de achterstand op onze buurlanden inhalen?

“In vergelijking met de ons omringende landen ten noorden, lopen we achter wat m-commerce betreft. Maar in Spanje, Italië en Griekenland liggen de cijfers toch nog lager. M-commerce heeft beslist groeipotentieel, maar een inhaalbeweging ten aanzien van de noordelijke Europese landen lijkt me niet realistisch. België is een klein landje en onze markt is zeer specifiek. Heel anders dan die van onze buurlanden. Als je weet dat je in de Scandinavische landen bijvoorbeeld 50 kilometer moet rijden naar de dichtstbijzijnde supermarkt, dan ligt het toch voor de hand dat je sneller geneigd bent om je boodschappen te laten thuisbezorgen. En als je dat dan nog eens mobiel kunt…”

Jeroen Lemaire
Co-founder & Managing Director In the Pocket

Hoe ziet de toekomst van m-commerce er uit in België?

“Goed! We staan aan de vooravond van een ware explosie van m-commerce. Want het is duidelijk dat het geen gestage groei zal zijn, maar een steile klim. Dat komt natuurlijk in de eerste plaats door het feit dat mensen steeds meer gebruik maken van hun smartphone. Altijd en overal. Dat zien we aan het aantal data-abonnementen. Als nu ook mobile payment op punt zal staan, zal dat voor de grote doorbraak zorgen. Papieren geld en bankkaarten zullen verdwijnen en ook in de winkel zal je gewoon met je smartphone langs de kassa kunnen passeren. We evolueren naar een mengvorm van fysieke winkels en webshops.”

Welke gevaren schuilen er achter m-commerce?

“Ik denk dat je de gevaren eerder moet gaan zoeken bij de neveneffecten van dit fenomeen. De spitstechnologie achter dit alles gaat zo snel evolueren en amper te volgen zijn dat de ‘kleintjes’ het niet zullen overleven. The winner takes it all en dat zullen alleen de allergrootsten zijn, die er de schaalgrootte en de investeringsmogelijkheden voor (over) hebben. Wat niet per se wil zeggen dat de authentieke bakker zal verdwijnen. Maar als mensen steeds meer mobiel shoppen, zullen de kleine winkels toch een groot stuk van de taart aan hun neus voorbij zien gaan.”

Hoe kan België de achterstand op onze buurlanden inhalen?

“Ik geloof niet dat er veel aan te doen is. Wij hebben in België een historische achterstand opgelopen doordat andere landen rondom ons sneller op de kar gesprongen zijn. Toen de eerste smartphones verschenen en nog peperduur waren, kon je er in Nederland of de UK bijvoorbeeld een krijgen tegen een spotprijs, op voorwaarde dat je een abonnement nam. Koppelverkoop dus. Dat heeft er toe geleid dat er een veel grotere en snellere marktpenetratie was. Dat was ook zichtbaar in het straatbeeld. De situatie zal zich in België misschien nog wel normaliseren als ook de drempel van mobile payment weg is.”

Bart De Bruyn
Communicatiemanager Voka

Hoe ziet de toekomst van m-commerce er uit in België?

“Ik denk dat we alles op alles moeten zetten om de vierde industriële revolutie – die van de digitalisering – te overleven. We mogen de boot niet missen. Het toegenomen online handelsverkeer heeft ingrijpende maatschappelijke en economische gevolgen en we zullen met z’n allen heel wat flexibiliteit en creativiteit aan de dag moeten leggen. Maar deze evolutie biedt ook opportuniteiten. Ook voor kleinere spelers en kmo’s. Vlaanderen heeft bovendien een ruime groeimarge en we zijn er klaar voor. Onze maatschappij is intussen behoorlijk gedigitaliseerd, op logistiek vlak zijn we goed voorzien en we hebben een centrale ligging. De toekomst van de m-commerce in België ziet er dus rooskleurig uit.”

Welke gevaren schuilen er achter m-commerce?

“Er zijn inderdaad risico’s verbonden aan m-commerce. Zo denk ik in de eerste plaats aan het gevaar van impulsaankopen. Mensen nemen de tijd niet om een aankoop te overwegen. Een ander reëel gevaar vormen malafide aanbieders. En misschien is het ook een trieste evolutie dat mensen steeds meer gefocust zijn op de prijs en daarbij aspecten als kwaliteit of service uit het oog verliezen. En net die prijzenslag op het net maakt dat de concurrentie steeds heviger zal worden en kleinere zaken misschien wel uit de markt gespeeld worden.”

Hoe kan België de achterstand op onze buurlanden inhalen?

“Er is inderdaad nog werk aan de (e-)winkel. Bedrijven moeten aandacht hebben voor een degelijke infrastructuur, zoals stabiele netwerken en responsive websites (die zich aanpassen aan het schermformaat van tablet of smartphone, red.) of apps. Er moeten sterke platformen komen die de concurrentie aankunnen met de grote buitenlandse online shops die bij ons intussen goed ingeburgerd zijn. En dan is er nog het bewustwordingsproces. Ondernemers moeten zich goed beseffen dat ze er alle belang bij hebben om digitaal aanwezig te zijn. Dat ze deze nieuwe technologieën beter omarmen en benutten dan ze links te laten liggen. Het zal hen in de toekomst sterker positioneren.”

Vorig artikel
Volgend artikel