Gepersonaliseerde content van Dropsolid
E-commerce

Wanneer digitalisering iets strategisch wordt, verandert de inzet

02.03.2021
door Fokus Online

Omdat we met zijn allen steeds grotere delen van onze tijd spenderen in het digitale universum, kunnen we beter in kaart brengen hoe we ons online gedragen. Dat is ontegensprekelijk zeer relevante informatie voor al wie onderneemt.

Gepersonaliseerde content

Heel wat marktspelers proberen vandaag hun digitale bezoekers zo goed mogelijk te doorgronden om hen vervolgens een zo gepersonaliseerd mogelijke ervaring te kunnen geven. De logica daarachter is simpel: het is bewezen dat gepersonaliseerde content mensen veel sneller zal aanzetten om in te gaan op een bepaald aanbod of voorstel. Hierdoor is de traditionele website steeds meer verveld van een informatiepagina naar een digital experience-platform. Gepersonaliseerde content is anno 2021 dus al lang geen alleenrecht meer voor pakweg Facebook of Google. 

Dit stelt talloze bedrijven en organisaties vandaag voor grote digitale uitdagingen. Uiteraard hoeven ze die niet alleen te lijf gaan. Ze kunnen rekenen op spelers die van de begeleiding van het digitale transformatieproces hun uitgangspunt hebben gemaakt.

Een voorbeeld daarvan is Dropsolid. “Een digitale transformatie komt niet zomaar uit de lucht vallen. Het is een proces dat stap per stap begeleid moet worden: de strategie, de implementatie, de user experience en de optimalisatie achteraf”, klinkt het bij medeoprichter en CEO Dominique De Cooman. 

Gepersonaliseerde content is anno 2021 dus al lang geen alleenrecht meer voor pakweg Facebook of Google.

Kostenefficiëntie hand in hand met marketing

Hierbij wordt er uiteraard rekening gehouden met de kostenefficiëntie, maar ook de marketing staat centraal. Als zogenaamde MarTech Agency bestaat het team van Dropsolid dus uit developers en marketeers. “Het unieke aan ons is dat wij erin slagen om die twee werelden te laten samensmelten”, aldus De Cooman. Die specialisatie is een zeer bewuste keuze en zet zich af tegen de algemene trend waarbij technologiebedrijven tegenwoordig een steeds grotere waaier aan activiteiten uitvoeren, wat volgens Dropsolid echter leidt tot middelmatigheid.

Dropsolid maakt voor dit alles gebruik van het open source contentmanagementsysteem Drupal, waarvoor ze gerichte ondersteuning op maat ontwikkelen. Daarnaast helpen ze bedrijven of organisaties met een eigen platform om dit verder uit te bouwen volgens de filosofie van de digital experience. 

Gepersonaliseerde content van Dropsolid
Dominique De Cooman, medeoprichter en CEO Dropsolid.

Vroeger werd er voor een website enkel gekeken naar de IT-afdeling, vandaag wordt het hele bedrijf hier actief bij betrokken.

Duurzaamheid

De keuze voor open sourcesoftware is niet toevallig en kadert in een bredere visie rond duurzaamheid. “Wij besteden heel wat tijd en sponsorgeld aan de uitbouw van het ecosysteem rond de ideeën van open source. Zo wordt de taart groter, waar uiteindelijk iedereen van profiteert en de wereld beter van wordt”, legt De Cooman uit.

Door sterke groeicijfers is Dropsolid op zoek naar nieuwe digitale talenten die deze visie delen. Deze focus op duurzaamheid vertaalt zich ook in het klantenbestand. “De rode draad is hier dat het allemaal spelers zijn die zich richten op de lange termijn. 

Heel wat bedrijven en organisaties, privaat en publiek, voelen vandaag aan dat een digitale transformatie onderdeel is van de langetermijnvisie. Dat blijkt bovendien ook door de manier waarop ze hun digitale uitdagingen benaderen. “Vroeger werd er voor een website enkel gekeken naar de IT-afdeling, vandaag wordt het hele bedrijf hier actief bij betrokken.

Wanneer digitalisering iets strategisch wordt, verandert de inzet. Wie niet meegaat in gepersonaliseerde content en het verkeerde zaadje plant, zal in de toekomst allicht worden overschaduwd”, besluit De Cooman. 

Vorig artikel
Volgend artikel