innovaties
Business

Technologische trends op je boodschappenlijstje

09.02.2020
door Kim Beerts

Van social selling, over augmented reality, tot voice shopping: de innovaties in de e-commerce loodsen ons het commerciële tijdperk 3.0 in, waarin gemak, snelheid en service centraal staan. Online én offline.

‘Google, voeg boter toe bij Colruyt.’ De klanten van Colruyt kunnen sinds vorige herfst al pratend hun boodschappenlijstje invullen. “Wij geloven sterk in spraaktechnologie. Hoewel dat in ons land nog in zijn kinderschoenen staat, zien we het in Amerika en bij onze noorderburen snel opkomen”, vertelt Charlotte Vanduffel, medewerker strategische marketing bij Colruyt Laagste Prijzen. “In de zomer van 2018 ontwikkelden we de eerste versie van onze spraakassistent en na een testperiode volgde in oktober 2019 de uitrol bij al onze klanten. We merken veel enthousiasme bij de gebruikers. Het is natuurlijk erg handig: wie tijdens het koken het laatste lekje melk gebruikt, spreekt dat meteen in. Achteraf kun je online bestellen of met je lijstje naar de winkel gaan. Want we blijven natuurlijk ook volop inzetten op onze fysieke winkels. De MyColruyt-app schikt je lijstje dan volgens de indeling van je winkel. Daar draaien technologische ontwikkelingen om: ze moeten het de klant gemakkelijker maken.”

Voice technology

Net omdat voice technology het gebruiksgemak verhoogt, belooft het dé trend van 2020 te worden. “Je moet beseffen dat technologie in de e-commerce geen doel is, maar een middel. De vraag is niet wat er mogelijk is, maar wel: ‘wat verlangt de klant’? En dat is: meer service en gebruiksgemak”, vertelt Pauline Neerman van RetailDetail en co-auteur van The Future of Shopping. “Voice kadert dan ook in de bredere technologische evolutie die zich richt op een verhoogde efficiëntie: het maakt taken gemakkelijker en sneller.”

Efficiënt samenstellen

Vanuit de wil om de shopervaring vlotter te laten verlopen, zien we ook machine learning en artificiële intelligentie verder hun opmars maken. “Wij gaven onze spraakassistent alvast de nodige kunstmatige intelligentie mee”, bevestigt Charlotte. “Wie zijn boodschappen inspreekt, krijgt suggesties: koop je steeds hetzelfde water, dan zal dat merk voorgesteld worden bij de opdracht ‘Voeg water toe’. Zo kan de klant zo efficiënt mogelijk zijn boodschappenlijstje samenstellen.”

Nfc-technologie

Die online personalisatie zal ook meer doorgetrokken worden naar de fysieke winkels: “We voorzagen onze digitale prijsetiketten al van nfc-technologie”, aldus Charlotte. “In de toekomst kunnen ze dan ook in verbinding met je smartphone staan en je daarop extra uitleg geven over de voedingswaarde van een product of een recept doorsturen waarbij je wijn goed past.”

‘Voice technology kadert in de bredere techevolutie die zich richt op een verhoogde efficiëntie.’
Pauline Neerman, RetailDetail

Social selling

“Ook hier merk je weer dat technologie bijdraagt aan de klantenservice”, onderstreept Pauline. “En zo zijn er nog heel wat voorbeelden: Nike gebruikt in zijn app bijvoorbeeld AI om heel precies je schoenmaat te bepalen via een foto van je voet. Zo bestel je meteen de juiste sneaker en heb je geen gedoe met retourneren. Of Ikea die via augmented reality producten uit de catalogus virtueel in je huis zet.” Nog een trend die zijn intrede al heeft gemaakt, maar de komende jaren nog sterker zal doorzetten, is social selling. “Webshops worden steeds vaker vervangen door Instagramwinkels”, bevestigt Pauline. “Het verhoogt het bereik en de beïnvloeding van onlineretailers. Tegelijk zit de winkel letterlijk in de broekzak van de klant, die zo nog sneller en gemakkelijker kan shoppen.”

Omnichannelshoppen

En zo valt opnieuw het buzzword van de toekomstige e-commerce: gemak. “Zeg maar van commerce in het algemeen”, klinkt het bij Pauline. “Online en offline raken de komende jaren meer en meer met elkaar verweven. Het doel? Meer efficiëntie voor de klant. Die zal aan omnichannelshoppen doen: online bestellen en daarna alles in de fysieke winkel oppikken, waar hij − in het geval van een kledingzaak − nog even iets past of − bij een supermarkt − nog snel vers fruit kiest. Gemak en beleving gecombineerd: dat is de toekomst.”

Vorig artikel
Volgend artikel