Home Business E-commerce ‘Troeven genoeg om te slagen, maar tijd dringt’

Patrick Marck

‘Troeven genoeg om te slagen, maar tijd dringt’

De Belg is een ervaren online shopper, maar kiest vaak voor buitenlandse webshops. Patrick Marck, directeur FeWeb, vindt het hoog tijd dat Belgische ondernemers de digitale revolutie omarmen.

Belgische bedrijven

“Het jongste decennium is e-commerce aan een onstuitbare opmars bezig. In 2020 zal liefst 34 procent van alle consumenten meer dan de helft van zijn aankopen doen met de muis. Vandaag kopen reeds twee op drie Belgen via het net. Het afgelopen jaar steeg de omzet van de Belgische webshops met 29 procent. De toekomst van e-commerce ziet er dus rooskleurig uit, maar geldt dit ook voor onze Belgische bedrijven? Niet helemaal. Slechts 13 procent van onze KMO’s verkoopt online. Bovendien koopt slechts 30 procent van de Belgen op Belgische webshops.

Maar laten we het vooral positief bekijken: onze Belgische bedrijven beschikken over veel groeimarge. Opdat Belgen (en buitenlanders) meer op Belgische sites zouden kopen, moet het aanbod stijgen. Die groei moet komen van zowel starters als van de klassieke retail die de digitale revolutie moet omarmen. Er is nog veel werk aan de winkel en de tijd dringt. En de buitenlandse concurrentie staat niet stil.

Digitale expertise

Gelukkig is de drempel tot digitale expertise is nog nooit zo laag geweest. Onze interneteconomie beschikt over gekwalificeerde experten uit het ganse digitale spectrum, zoals het bouwen van webshops, digitale marketing, online payments en logistiek. Gespecialiseerde tools helpen e-commerce handelaars om hun webshop en digitale strategie verder te ontwikkelen. Ook starters met kleine budgetten krijgen kansen via one-stop-shops aan een lage instapkost. Daarnaast ziet de banksector e-commerce als een nieuwe business generator. Zowat alle Belgische banken ontwikkelden het afgelopen jaar programma’s om hun klanten te stimuleren hun verkoop uit te breiden naar het net. Een aantal banken investeren tevens in begeleidingstrajecten voor technologische start-ups. Toch blijft er een nood aan risicokapitaal om het digitaal ondernemerschap te ondersteunen. Een tax shelter zou onze start-ups een ferme boost geven.

Tevreden kunnen we pas zijn als alle Belgen online shoppen, maar het vertrouwen is er vandaag al

Ook de overheid zet eindelijk in op de digitale economie. Door de Vice-Eerste Minister ook verantwoordelijk te maken voor de Digitale Agenda geeft de regering een duidelijk signaal. Het aangekondigde E-Commerce Platform moet alvast de juridische, sociale en maatschappelijke drempels voor de ontwikkeling van e-commerce wegwerken en zorgen voor een dynamiek onder alle stakeholders. Tenslotte ontwikkelen onderwijs en vakorganisaties digitale skills. Toch zouden de onderwijsinstellingen best nog een tandje bijsteken door naast het gebruik van digitale media ook in te zetten op het programmeren en ontwikkelen van digitale applicaties.

De seinen in ons land staan dus op groen. Tevreden kunnen we pas zijn als alle Belgen online shoppen, maar het vertrouwen is er vandaag al. Chauvinisme volstaat echter niet om de Belg op Belgische sites te laten shoppen. Succes is weggelegd voor die webshops die vanuit de beleving van de consument aangepaste producten en diensten aanbieden en die de digitale skills ten volle beheersen. Onze Belgische webbedrijven staan klaar om uw succesverhaal mee te schrijven. Bent u er klaar voor?”

MEER

“Ik ben een echte people manager: je zal mij...

Michèle SioenAl 13 jaar lang CEO van Sioen Industries, werd eind 2017 door Knack uitgeroepen tot Manager van het Jaar. Ze was reeds voor de derde keer genomineerd en won het van zo’n 60 andere kandidaten. Vooral haar drive en ondernemingszin in een sector die het moeilijk heeft – textiel – werd geroemd.

Met een dikke trui het jaar door?

ExpertpanelJe verbruikt dagelijks heel wat energie, wat een impact kan hebben op zowel je portefeuille als op het milieu. Drie experts leggen uit op welke manieren je kunt besparen op energieverbruik en de (maatschappelijke) kosten die daar aan vasthangen.

Jürgen Ingels: Tijd reduceren voor betere resultaten

JÜRGEN INGELS Bijna twintig jaar geleden ondertussen heb ik mijn bedrijf opgericht. Ik herinner me goed dat ik een groot deel van de fondsen, die ik nodig had om te kunnen starten, op café heb opgehaald. Alcohol kan al eens helpen om mensen van hun remmingen af te helpen. Klinkt vreemd, maar op dat ogenblik waren er zero partijen bereid om geld te geven aan het uitwerken van een idee.

‘In het buitenland moet je op je hoede zijn’

Jan De NulVan Panama over Australië tot Vietnam en Angola. De Jan De Nul Group bouwt en baggert zowat de hele wereld rond. Topman Jan Pieter De Nul sprak met ons over de risico’s en de uitdagingen van zijn vak. “Baggeren is eigenlijk geen rendabel beroep.”

Slimme stad krijgt vorm

Slimme stad De wereldbevolking blijft toenemen, maar de beschikbare ruimte blijft dezelfde. Niet meteen goed nieuws voor wie aan claustrofobie lijdt. Gelukkig zijn we ons bewust van deze problematiek en bekijken we hoe we smart cities steeds meer kunnen vormgeven. Smart wat? Juist, slimme steden die door middel van informatie- en communicatietechnologie aandacht hebben voor energie, mobiliteit, infrastructuur en veiligheid.

Het elektriciteitsnet van morgen

Koen VanthournoutOns elektriciteitssysteem verandert aan hoog tempo. Slimme netten of smart grids - de informatisering van dat systeem - zijn een belangrijk technisch antwoord op de daarmee gepaard gaande uitdagingen.