Home Business E-commerce ‘Troeven genoeg om te slagen, maar tijd dringt’

Patrick Marck

‘Troeven genoeg om te slagen, maar tijd dringt’

De Belg is een ervaren online shopper, maar kiest vaak voor buitenlandse webshops. Patrick Marck, directeur FeWeb, vindt het hoog tijd dat Belgische ondernemers de digitale revolutie omarmen.

Belgische bedrijven

“Het jongste decennium is e-commerce aan een onstuitbare opmars bezig. In 2020 zal liefst 34 procent van alle consumenten meer dan de helft van zijn aankopen doen met de muis. Vandaag kopen reeds twee op drie Belgen via het net. Het afgelopen jaar steeg de omzet van de Belgische webshops met 29 procent. De toekomst van e-commerce ziet er dus rooskleurig uit, maar geldt dit ook voor onze Belgische bedrijven? Niet helemaal. Slechts 13 procent van onze KMO’s verkoopt online. Bovendien koopt slechts 30 procent van de Belgen op Belgische webshops.

Maar laten we het vooral positief bekijken: onze Belgische bedrijven beschikken over veel groeimarge. Opdat Belgen (en buitenlanders) meer op Belgische sites zouden kopen, moet het aanbod stijgen. Die groei moet komen van zowel starters als van de klassieke retail die de digitale revolutie moet omarmen. Er is nog veel werk aan de winkel en de tijd dringt. En de buitenlandse concurrentie staat niet stil.

Digitale expertise

Gelukkig is de drempel tot digitale expertise is nog nooit zo laag geweest. Onze interneteconomie beschikt over gekwalificeerde experten uit het ganse digitale spectrum, zoals het bouwen van webshops, digitale marketing, online payments en logistiek. Gespecialiseerde tools helpen e-commerce handelaars om hun webshop en digitale strategie verder te ontwikkelen. Ook starters met kleine budgetten krijgen kansen via one-stop-shops aan een lage instapkost. Daarnaast ziet de banksector e-commerce als een nieuwe business generator. Zowat alle Belgische banken ontwikkelden het afgelopen jaar programma’s om hun klanten te stimuleren hun verkoop uit te breiden naar het net. Een aantal banken investeren tevens in begeleidingstrajecten voor technologische start-ups. Toch blijft er een nood aan risicokapitaal om het digitaal ondernemerschap te ondersteunen. Een tax shelter zou onze start-ups een ferme boost geven.

Tevreden kunnen we pas zijn als alle Belgen online shoppen, maar het vertrouwen is er vandaag al

Ook de overheid zet eindelijk in op de digitale economie. Door de Vice-Eerste Minister ook verantwoordelijk te maken voor de Digitale Agenda geeft de regering een duidelijk signaal. Het aangekondigde E-Commerce Platform moet alvast de juridische, sociale en maatschappelijke drempels voor de ontwikkeling van e-commerce wegwerken en zorgen voor een dynamiek onder alle stakeholders. Tenslotte ontwikkelen onderwijs en vakorganisaties digitale skills. Toch zouden de onderwijsinstellingen best nog een tandje bijsteken door naast het gebruik van digitale media ook in te zetten op het programmeren en ontwikkelen van digitale applicaties.

De seinen in ons land staan dus op groen. Tevreden kunnen we pas zijn als alle Belgen online shoppen, maar het vertrouwen is er vandaag al. Chauvinisme volstaat echter niet om de Belg op Belgische sites te laten shoppen. Succes is weggelegd voor die webshops die vanuit de beleving van de consument aangepaste producten en diensten aanbieden en die de digitale skills ten volle beheersen. Onze Belgische webbedrijven staan klaar om uw succesverhaal mee te schrijven. Bent u er klaar voor?”

MEER

Verpakkingen als cadeau

Verpakkingen Sinds januari 2019 is het voor winkeliers verboden om zakjes voor eenmalig gebruik mee te geven aan klanten. Dat aankopen nu verpakt worden in herbruikbare tassen, zorgt voor nieuwe mogelijkheden.

Een duurzamer waterbeheer dankzij technologie

Een waterschaars gebied als Vlaanderen heeft baat bij het optimaal opvangen, zuiveren en hergebruiken van water. Technologie speelt hierin een belangrijke rol. Welke technologische hoogstandjes bestaan er nu al om het waterprobleem aan te pakken, zowel preventief als on the spot? En wat zijn de beloftes van de toekomst?

Erop, erover of er levenslang in?

Jongeren en SeksWat verwachten jongeren vandaag van een relatie? Geloven ze in die ene ware, het beleven van een klassiek romcom-scenario? Of mag het allemaal wat minder serieus en is de over-the-topromantiek morsdood? Jongerenonderzoek verrast met een vrij conservatieve mentaliteit als het op relaties aankomt. 

Buiten-gewoon amusement

In de zomer zijn er veel dingen te doen in en rond de stad. Geniet van zomerbars, muziek en openluchtcinema's. Fokus vertelt je waar je ze kan vinden.

Bewezen concept, garantie op succes?

ExpertpanelWe kennen ze allemaal, de franchiseketens: je stapt binnen en weet perfect welke producten en/of diensten je kunt verwachten. Dat boezemt de consument uiteraard vertrouwen in. Maar is het voor de uitbater-ondernemer wel een uitdaging om in zo’n bewezen concept te stappen?

5 redenen om vandaag te investeren in Brussel

investerenSinds enkele jaren zijn de spaarrentes in vrije val. Experts zijn het er alvast roerend over eens: investeren in vastgoed is op vandaag nog steeds de beste keuze. En waarom niet in Brussel?