Home Business E-commerce Patrick Marck: ‘Troeven genoeg om te slagen, maar tijd dringt’

Patrick Marck: ‘Troeven genoeg om te slagen, maar tijd dringt’
P
.

De Belg is een ervaren online shopper, maar kiest vaak voor buitenlandse webshops. Patrick Marck, directeur FeWeb, vindt het hoog tijd dat Belgische ondernemers de digitale revolutie omarmen.

“Het jongste decennium is e-commerce aan een onstuitbare opmars bezig. In 2020 zal liefst 34 procent van alle consumenten meer dan de helft van zijn aankopen doen met de muis. Vandaag kopen reeds twee op drie Belgen via het net. Het afgelopen jaar steeg de omzet van de Belgische webshops met 29 procent. De toekomst van e-commerce ziet er dus rooskleurig uit, maar geldt dit ook voor onze Belgische bedrijven? Niet helemaal. Slechts 13 procent van onze KMO’s verkoopt online. Bovendien koopt slechts 30 procent van de Belgen op Belgische webshops.

Maar laten we het vooral positief bekijken: onze Belgische bedrijven beschikken over veel groeimarge. Opdat Belgen (en buitenlanders) meer op Belgische sites zouden kopen, moet het aanbod stijgen. Die groei moet komen van zowel starters als van de klassieke retail die de digitale revolutie moet omarmen. Er is nog veel werk aan de winkel en de tijd dringt. En de buitenlandse concurrentie staat niet stil.

Gelukkig is de drempel tot digitale expertise is nog nooit zo laag geweest. Onze interneteconomie beschikt over gekwalificeerde experten uit het ganse digitale spectrum, zoals het bouwen van webshops, digitale marketing, online payments en logistiek. Gespecialiseerde tools helpen e-commerce handelaars om hun webshop en digitale strategie verder te ontwikkelen. Ook starters met kleine budgetten krijgen kansen via one-stop-shops aan een lage instapkost. Daarnaast ziet de banksector e-commerce als een nieuwe business generator. Zowat alle Belgische banken ontwikkelden het afgelopen jaar programma’s om hun klanten te stimuleren hun verkoop uit te breiden naar het net. Een aantal banken investeren tevens in begeleidingstrajecten voor technologische start-ups. Toch blijft er een nood aan risicokapitaal om het digitaal ondernemerschap te ondersteunen. Een tax shelter zou onze start-ups een ferme boost geven.

Tevreden kunnen we pas zijn als alle Belgen online shoppen, maar het vertrouwen is er vandaag al

Ook de overheid zet eindelijk in op de digitale economie. Door de Vice-Eerste Minister ook verantwoordelijk te maken voor de Digitale Agenda geeft de regering een duidelijk signaal. Het aangekondigde E-Commerce Platform moet alvast de juridische, sociale en maatschappelijke drempels voor de ontwikkeling van e-commerce wegwerken en zorgen voor een dynamiek onder alle stakeholders. Tenslotte ontwikkelen onderwijs en vakorganisaties digitale skills. Toch zouden de onderwijsinstellingen best nog een tandje bijsteken door naast het gebruik van digitale media ook in te zetten op het programmeren en ontwikkelen van digitale applicaties.

De seinen in ons land staan dus op groen. Tevreden kunnen we pas zijn als alle Belgen online shoppen, maar het vertrouwen is er vandaag al. Chauvinisme volstaat echter niet om de Belg op Belgische sites te laten shoppen. Succes is weggelegd voor die webshops die vanuit de beleving van de consument aangepaste producten en diensten aanbieden en die de digitale skills ten volle beheersen. Onze Belgische webbedrijven staan klaar om uw succesverhaal mee te schrijven. Bent u er klaar voor?”

Tekst Patrick Marck, directeur FeWeb, federatie van webbedrijven

Lees meer.

Waarom ondernemers zot zijn van Antwerpen

Elk jaar stampen zo’n 10.000 Antwerpenaren een eigen zaak uit de grond. Daarmee is de provincie koploper van Vlaanderen. Maar waarom is Antwerpen zo’n uitstekende plek om te ondernemen?

Matthias Dobbelaere: ‘Recht en Robots. De glorieuze toekomst, of...

Het juridisch apparaat kampt met een aantal problemen en structurele tekortkomingen. De taak, het businessmodel en de uitdagingen van de advocaat zijn de laatste decennia vrij onveranderd gebleven. Een status quo die op termijn onhoudbaar is, want de cliënt – of dat nu een onderneming of een particulier mag zijn – is mondiger, vereist steeds vaker sneller, kwalitatiever werk, terwijl het ‘uurtje-factuurtje’-model steeds minder gesmaakt wordt.

Automatisering, verbindende factor binnen duurzaamheid

Veel bedrijven kiezen er in de eerste plaats voor om te investeren in verhoogde efficiëntie. Dit terwijl investeren in duurzaamheid nodig is én ook een heuse ROI kan geven. Hierbij kan automatisatie van groot belang zijn. Automatisatie is namelijk letterlijk en figuurlijk de verbindende factor tussen het verpakkingsproces en de – interne – logistiek en distributie.

Ann Vancoillie: De toekomst zit in de export

België is een zeer open economie met een verhouding van 86 procent export van ons BBP. En onze export groeit dagelijks aan. Er komen nieuwe collega’s bij. Ze creëren jobs. Maar ook de concurrentie neemt toe. Unizo Internationaal staat je daarom bij met tips en advies.

Michèle Sioen: “Ik ben een echte people manager: je...

Michèle Sioen (52), al 13 jaar lang CEO van Sioen Industries, werd eind 2017 door Knack uitgeroepen tot Manager van het Jaar. Ze was reeds voor de derde keer genomineerd en won het van zo’n 60 andere kandidaten. Vooral haar drive en ondernemingszin in een sector die het moeilijk heeft – textiel – werd geroemd.

Maxence Wittebolle: Belgische producerende bedrijven doen het goed

Een hele wereld waarin alles draait om de juiste verpakking voor het juiste product, het bestaat. En Maxence Wittebolle van het Belgisch Verpakkingsinstituut (BVI) vertoeft graag in die wereld.

Archief.

Griet Deceuster:‘Onze visie op mobiliteit verandert’

Eeuwenlang zijn steden drukke plaatsen geweest, en ongetwijfeld zullen ze dat ook in de toekomst blijven. Maar de mobiliteitsoplossingen van morgen zullen verschillend zijn van die van vandaag. Griet Deceuster, directeur TM Leuven: “We gaan minder en minder zelf rijden, en meer en meer van diensten gebruik maken.”