Home Business E-commerce ‘Troeven genoeg om te slagen, maar tijd dringt’

Patrick Marck

‘Troeven genoeg om te slagen, maar tijd dringt’

De Belg is een ervaren online shopper, maar kiest vaak voor buitenlandse webshops. Patrick Marck, directeur FeWeb, vindt het hoog tijd dat Belgische ondernemers de digitale revolutie omarmen.

Belgische bedrijven

“Het jongste decennium is e-commerce aan een onstuitbare opmars bezig. In 2020 zal liefst 34 procent van alle consumenten meer dan de helft van zijn aankopen doen met de muis. Vandaag kopen reeds twee op drie Belgen via het net. Het afgelopen jaar steeg de omzet van de Belgische webshops met 29 procent. De toekomst van e-commerce ziet er dus rooskleurig uit, maar geldt dit ook voor onze Belgische bedrijven? Niet helemaal. Slechts 13 procent van onze KMO’s verkoopt online. Bovendien koopt slechts 30 procent van de Belgen op Belgische webshops.

Maar laten we het vooral positief bekijken: onze Belgische bedrijven beschikken over veel groeimarge. Opdat Belgen (en buitenlanders) meer op Belgische sites zouden kopen, moet het aanbod stijgen. Die groei moet komen van zowel starters als van de klassieke retail die de digitale revolutie moet omarmen. Er is nog veel werk aan de winkel en de tijd dringt. En de buitenlandse concurrentie staat niet stil.

Digitale expertise

Gelukkig is de drempel tot digitale expertise is nog nooit zo laag geweest. Onze interneteconomie beschikt over gekwalificeerde experten uit het ganse digitale spectrum, zoals het bouwen van webshops, digitale marketing, online payments en logistiek. Gespecialiseerde tools helpen e-commerce handelaars om hun webshop en digitale strategie verder te ontwikkelen. Ook starters met kleine budgetten krijgen kansen via one-stop-shops aan een lage instapkost. Daarnaast ziet de banksector e-commerce als een nieuwe business generator. Zowat alle Belgische banken ontwikkelden het afgelopen jaar programma’s om hun klanten te stimuleren hun verkoop uit te breiden naar het net. Een aantal banken investeren tevens in begeleidingstrajecten voor technologische start-ups. Toch blijft er een nood aan risicokapitaal om het digitaal ondernemerschap te ondersteunen. Een tax shelter zou onze start-ups een ferme boost geven.

Tevreden kunnen we pas zijn als alle Belgen online shoppen, maar het vertrouwen is er vandaag al

Ook de overheid zet eindelijk in op de digitale economie. Door de Vice-Eerste Minister ook verantwoordelijk te maken voor de Digitale Agenda geeft de regering een duidelijk signaal. Het aangekondigde E-Commerce Platform moet alvast de juridische, sociale en maatschappelijke drempels voor de ontwikkeling van e-commerce wegwerken en zorgen voor een dynamiek onder alle stakeholders. Tenslotte ontwikkelen onderwijs en vakorganisaties digitale skills. Toch zouden de onderwijsinstellingen best nog een tandje bijsteken door naast het gebruik van digitale media ook in te zetten op het programmeren en ontwikkelen van digitale applicaties.

De seinen in ons land staan dus op groen. Tevreden kunnen we pas zijn als alle Belgen online shoppen, maar het vertrouwen is er vandaag al. Chauvinisme volstaat echter niet om de Belg op Belgische sites te laten shoppen. Succes is weggelegd voor die webshops die vanuit de beleving van de consument aangepaste producten en diensten aanbieden en die de digitale skills ten volle beheersen. Onze Belgische webbedrijven staan klaar om uw succesverhaal mee te schrijven. Bent u er klaar voor?”

MEER

Drie vragen aan… Velde Groep

Velde Drie vragen aan Peter Paardekooper, Managing Consultant en partner bij Velde, over het aantrekken van buitenlands talent.

Voor mij een dubbele detox, graag

Ha, de feestdagen: een periode vol familie, vriendschap, liefde en warmte. In een knusse omgeving vertel je over je hoopvolle toekomstplannen, kijk je terug op de levenslessen die je het voorbije jaar hebt geleerd en… prop je je hoegenaamd helemaal vol. En dat propfestijn? Daar deel je ongetwijfeld wel iets van op je sociale media.

3 vragen aan… Adopt-ID

MaakbedrijvenAdopt-ID: “Met een maakbedrijf bedoelen we bedrijven die producten ontwikkelen en/of produceren.Vroeger hadden deze bedrijven alle knowhow en technieken in huis, maar door de globalisering is dit niet meer het geval. Samenwerking met partnerbedrijven, interne en externe mensen, binnen of buiten België staat dus centraal. Dit zorgt ervoor dat de communicatie tussen bedrijven on point moet zijn."

Afval: Verpakkingen, een pak ellende?

We kopen steeds vaker online en verwachten ook dat onze bestelling gaaf en ongeschonden tot bij ons geraakt. Daar zorgt de verpakking voor. Tegelijk zijn we ons er allemaal van bewust dat verpakkingen de afvalberg alleen maar vergroten. Een heus dilemma.

Automarkt in stroomversnelling?

Elektrisch RijdenEr wordt al jarenlang gepraat over elektrische auto’s, maar de definitieve lancering laat op zich wachten. Hoe komt dat eigenlijk, want de technologie lijkt toch op punt te staan? En wanneer kunnen we ons dan wel aan die doorbraak verwachten?

Franchisenemer? Ondernemer!

Stephan De BrouwerDe nieuwe generatie bruist van de ondernemerszin. Maar de generatie met reeds een mooie professionele carrière achter de rug, ervaart evengoed de drang om een eigen zaak uit te bouwen. Franchising kan het voor de ondernemer eenvoudiger maken, maar daarom niet minder impactvol. Franchising bij McDonald’s houdt dan ook een degelijk en langdurig partnerschap in, en vooral franchisenemers die er 200% voor gaan.