Patrick Marck: Een digitale kampioen wint nooit alleen

2020 staat gebeiteld als het jaar van e-commerce. Als bedrijfsleiders vandaag één les hebben getrokken, dan is het toch dat ondernemingen met een digitale strategie beter gewapend zijn om te overleven, en zelfs kunnen groeien in het heetst van de strijd. Hun beslissing om in digitaal te investeren, maakt van hen een ‘digitale kampioen’. 

Laten we eerlijk zijn. Het is niet de consument die het online winkelen dit jaar voor het eerst omarmd heeft. De consument koopt immers al jaren online en is een hoogstaande digitale klantenervaring ondertussen meer dan gewend. 

Een keerpunt in digitale aanpak

De e-commercerevolutie zit hem in al die bedrijven die van de ene dag op de andere hun klassiek winkelmodel moesten digitaliseren om te overleven. Zij konden in de lockdownperiode gelukkig rekenen op geduldige consumenten die hun lokale handelaars wilden ondersteunen. Vandaag staan we op een keerpunt. Onze Belgische ondernemers beschikken over een uitstekende kennis van hun producten en diensten. Maar beschikken ze ook over voldoende ondernemerszin om te investeren in hun digitale aanpak? 

We hebben het dan niet over het opzetten van een webshop. De grote uitdaging zit immers niet in de keuze van een platform of technologie. Wel in het ontplooien van een krachtige digitale omnichannelstrategie. Want één ding staat als een paal boven water: ondernemers die hun digitale strategie op orde hadden vóór het uitbreken van de coronacrisis, plooiden vlot terug op hun webshop en hun onlinecommunicatie.

“Een digitale kampioen laat zich omringen door experten waarop te vertrouwen valt. Digitale professionals die over de juiste expertise beschikken om elke onderneming op weg naar digitaal succes te helpen.”

De juiste partner vinden

Zij zijn de digitale kampioenen. Zowel kleine handelaars als grote bedrijven die hun digitale kennis en ervaring benutten om hun omzet te beschermen of zelfs te doen toenemen. De wisselwerking tussen offline en online garandeert niet enkel continuïteit in deze bizarre tijden, maar versterkt hun marktpositie en omzet in het nieuwe normaal. Om kmo’s te inspireren verzamelt FeWeb – de beroepsvereniging van digitale bedrijven – op de website DigitalChamps.be getuigenissen van ondernemers over hun digitale aanpak, cases uit diverse sectoren, een starterstoolbox en een digitale bedrijvenzoeker om de juiste partner te kiezen.

Digitale ondernemen omarmen

Want een kampioen wint nooit alleen, maar laat zich omringen door experten waarop te vertrouwen valt: digitale professionals die over de juiste expertise beschikken om elke onderneming op weg naar digitaal succes te helpen. Experten die je helpen bij het ontwikkelen van een futureproof bedrijfsstrategie. Die deze strategie kunnen vertalen naar de juiste branding en communicatie-aanpak. Alsook de optimale conversie die leidt tot de perfecte klantenervaring. Dat impliceert een technologiekeuze die zorgt voor vlotte interne processen op maat van de klant. 

Het digitale succes staat of valt echter met de ondernemer. Die moet het digitale ondernemen omarmen, digitale kennis en vaardigheden vergaren en samenwerken met kwaliteitsvolle partners. Deze editie van Fokus zorgt alvast voor extra inspiratie om werk te maken van je digitale toekomst.