Home Business E-commerce Online betalingen van nu: onzichtbaar en veilig

Online betalingen van nu: onzichtbaar en veilig

Van webshop naar online marktplaats, van eten bestellen en een boeking op Airbnb tot een ritje met Uber; waar je online betaalt, neemt mobiel de bovenhand. En de globale spelers drukken er hun stempel op. Dat is e-commerce in 2020.

Betalingen verdwijnen. En nee, dat betekent helaas niet dat alles gratis wordt. Het betekent wel dat je makkelijk en veilig mobiel kunt betalen, volledig geïntegreerd in de gebruikservaring van de app of website. Zo wordt je betaalvoorkeur onthouden, beheer je abonnementen vanuit je betaalapp en worden teruggestuurde bestellingen snel automatisch terugbetaald. 

Social commerce

De deeleconomie, sociale media, marktplaatsen, streamingdiensten en games hebben het checkout-proces zoals we dat kenden compleet veranderd. De ouderwetse winkelmandjes zien we steeds minder, want afrekenen is een onderdeel van de user experience waardoor betalingen visueel verdwijnen. Nu sociale platforms zoals Instagram en Facebook steeds vaker een directe betaalmogelijkheid op hun platform integreren, lijkt social commerce – (online)verkoop via sociale platforms – het volgende grote keerpunt in retail. Daar waar onlineshoppers van hun feed op sociale platforms naar de checkout begeleid kunnen worden, ligt een scala aan mogelijkheden. 

Digitale economie

De groei van social commerce is duidelijk aan een opmars bezig. Mensen willen steeds vaker iets dat hun favoriete social media passeert direct kunnen kopen, in plaats van ernaar te moeten zoeken op een website. De PayPal mCommerce 2019 Index toont dat 33 procent van de ondervraagde consumenten en bedrijven actief zijn geweest in social commerce. Ook regelgeving stuwt digitale betaaloplossingen vooruit. Flitsbetalingen en bijkomende verplichte beveiliging voor kredietkaartbetalingen ondersteunen de Europese ambitie voor een digitale economie.

‘Flitsbetalingen en bijkomende verplichte beveiliging voor kredietkaartbetalingen ondersteunen de Europese ambitie voor een digitale economie.’

Market Report

De invoering daarvan gaat stapsgewijs verder in 2020. Tegen die achtergrond groeien mobiele betaaloplossingen hard. Volgens het Global Mobile Payment Market Report gaat de mobiele betaalmarkt jaarlijkse 33 procent groeien tussen 2019 en 2026. In 2026 wordt verwacht dat de waarde in deze markt 457 miljard dollar bereikt.

Nieuwe norm

Ook in de fysieke Belgische winkels zijn QR en contactloze betalingen meer en meer ingeburgerd. Mobiel als de nieuwe norm voor betalen gaat het decennium van de waarheid in. Ten opzichte van het oude papieren geld ervaart de consument het gemak en ondervindt hij dat de veiligheid vergroot. Tegelijkertijd groeit er voor ondernemers een nieuw speelveld dat meer concurrentie biedt, maar tegelijkertijd toegang geeft tot een nieuwe globale markt. Mobiele betalingen zijn voor iedereen in de keten efficiënter dan ooit. Tijd voor ‘het bakje’, de kaartlezer, om een plekje in het museum te zoeken.

MEER

Scheiden, recycleren en hergebruiken

RecyclerenDe tijd dat ‘afval’ synoniem was voor ‘storten’ is voorbij. Afvalstromen scheiden en recycleren zijn de ordewoorden van de dag. En al die moeite is nog economisch zinvol ook.

Een stukje paradijs op aarde

TuinarchitectuurWeinig dingen die zo aangenaam zijn als verpozen in een mooie, perfect onderhouden tuin. Maar wat precies ‘mooi’ is, wil wel eens veranderen. Want net als in kleding, auto’s en schoenen zijn er ook in tuinen trends en modes. Welke planten en stijlen zijn nu in? En vooral: welke zijn out?

Patiëntcomfort versnelt innovaties in de zorgsector

Innovatie De zorgsector worstelt sinds de komst van technologische evoluties met een innovatieparadox. Het erkent de verbeteringen, maar slaagt er niet in om die op een overtuigende manier te implementeren. De relatie tussen zorg en innovatie is complex, maar niet noodzakelijk problematisch. Dat bewijst onder andere de Belgische scale-up Oxypoint, die met een nieuwe zuurstof-flowmeter het comfort van de patiënt en de kostenefficiëntie van ziekenhuizen verbetert.

‘Antwerpen is mijn lief, mijn moeder én mijn...

Axel DaeseleireDe Marnixplaats is niet zomaar gekozen door Axel Daeseleire. De acteur, dj en kunstenaar wijst ons bij het binnenkomen vrijwel onmiddellijk op het feit dat ginds, achter het standbeeld voor de Vrijmaking der Schelde, zijn ouderlijk huis staat.

The circle… of life

circulair ondernemenTegen 2050 leven we met 9,7 miljard mensen op deze planeet. Die zullen allemaal consumeren en daar zijn kostbare grondstoffen voor nodig. We kunnen ze niet langer ongestraft uit de natuur halen. Bedrijven zullen moeten leren om circulair te ondernemen.

Drie vragen aan… Velde Groep

Velde Drie vragen aan Peter Paardekooper, Managing Consultant en partner bij Velde, over het aantrekken van buitenlands talent.