retourartikelen
Business

Maak het winnende bod op retourartikelen

31.01.2020
door Fokus Online

Webwinkels kregen nooit eerder zoveel retourartikelen teruggestuurd. Misschien ben jij wel de nieuwe eindbestemming van deze producten? “Dankzij een online veilingplatform kun je deze spullen voordelig op de kop tikken”, zeggen managing directors Mars Samsom en Andy Vons van het online veilingplatform BVA Auctions.

De retourspullen van webwinkels noemt men wel eens de plastic soep van e-commerce. Maar waar gaan al die artikelen heen die we met zijn allen terugsturen? “Die stapelen zich op in de magazijnen van de webshops”, zegt Mars Samsom, managing director van BVA Auctions Nederland. “Tegelijkertijd vertegenwoordigen ze wel een grote waarde, dus zijn we in 2017 volop gaan inzetten op onlineveilingen voor retourproducten. Uniek is dat de geveilde producten verstuurd worden naar de koper. Net als in een webwinkel. Dat verlaagt de drempel om een lot te kopen, want je hoeft het niet af te halen.” 

Eerlijk communiceren

Iedereen weet dat er tijdens een veiling koopjes om de hoek loeren. “Maar een goede aankoop start met een eerlijke en correcte weergave van ieder product. Je moet transparant en eerlijk zijn over eventuele gebreken. Nu zijn retourproducten in praktijk eigenlijk nieuw en zijn er nauwelijks gebreken”, merkt Samsom op. “Je creëert weliswaar een win-winsituatie voor de koper en de verkoper. Want voor welke prijs zou je bijvoorbeeld een zetel verkopen met beschadigingen aan de achterkant? Als die kant tegen een muur komt te staan, zal een consument meer bieden omdat de schade niet opvalt”, redeneert Samsom. De verkoper weet met andere woorden wanneer hij van zijn retours af is en de koper krijgt een flexibele prijs. 

Re-commerce

Bij BVA Auctions steeg het aantal retourveilingen in 2019 met 35 procent. Die stijging toont het groeiende belang van ‘re-commerce’. “Je merkt dat de markt van retourproducten nog niet is uitgekristalliseerd. Niet iedere webshop weet hoe ze die goederenstroom moet aanpakken, maar de verkoop via veilingen zit duidelijk in de lift”, merkt Andy Vons op, managing director bij BVA Auctions België. Hij wil de Belgische consument mee op de kar van retourveilingen krijgen. “10 procent van de verkochte retourloten gaat vandaag naar Belgen. Dat aandeel willen we verhogen, want we merken dat er in België toch een andere perceptie heerst rond online veilingen”, merkt Vons op. “Ze associëren het vaak met faillissementen en denken dat de loten altijd afgehaald moeten worden. Maar 80 procent van onze loten komen voort uit een vrijwillige verkoop.”

Online veilingen boomt

BVA Auctions klinkt in ons land misschien onbekend, maar twee jaar geleden fuseerde het bedrijf met Troostwijk Veilingen, een bekendere naam die vooral actief is in veilingen voor de industrie. “We zijn vandaag 17 jaar actief in online veilingen. Voor ieder retourproduct hebben vandaag gemiddeld 5,2 bieders. Op jaarbasis bereiken we 4,5 miljoen verschillende consumenten met onze online loten. Met BVA Auctions wordt ook al 70 procent van de loten thuisbezorgd, een dienstverlening die hier voorlopig niemand anders aanbiedt. Zowel voor de koper als verkoper zijn we dus een betrouwbare partner”, besluit Andy Vons.


Meer over

BVA Auctions is de grootste veiling marktplaats van Europa voor consumenten en het MKB. Op bva-auctions.com worden tweedekans en nieuwe producten geveild, zoals retouren van andere webshops, slapende voorraden, inbeslagnames en bedrijfsbeëindigingen. Maar ook vintage & antiek, auto’s en onroerend goed. Met meer dan 100 veilingen en 30.000 kavels per week valt er altijd wat te bieden. BVA Auctions is een van origine Nederlands bedrijf, maar groeit hard in België mede door de thuisbezorging in Vlaanderen.

Vorig artikel
Volgend artikel