e-fulfilment
Business

Lokale helden zijn onmisbaar, ook in de e-fulfilment

24.08.2020
door Rosalie Van Hoof

E-commerce is booming en e-fulfilment lijkt als snelst groeiende tak wel de heilige graal van de logistiek. Met slechts één klik op de muis belandt je volgende aankoop binnen één à twee werkdagen netjes aan de voordeur.

Online shoppen gaat vlotter dan ooit. Pure players en marktplaatsen maken hun opmars, maar ook lokale helden zijn, net zoals in onze ziekenhuizen, onmisbaar. “Veel van onze klanten hebben nooit een fysieke winkel gehad.” Met één zin vertelt Steven Rymenans, Chief Innovation Officer en mede aandeelhouder van Bleckmann Groep, veel over de huidige ontwikkelingen binnen de e-commerce.

Supermarkten van de toekomst

E-commerceplayers die enkel aanwezig zijn via onlineverkoop, maken hun opmars. Daarnaast zie je dat steeds meer merken hun weg vinden naar de zogeheten marketplaces, zoals Amazon, Bol.com en Zalando. “Die marktplaatsen ontwikkelen zich als supermarkten van de toekomst.” De cijfers liegen er niet om: wereldwijd nam de onlineverkoop exponentieel toe. Een mes dat aan twee kanten snijdt, nuanceert Rymenans: “Klanten die reeds een aanzienlijk deel van hun verkoop online organiseerden, plukken daar nu de vruchten van. Diegene die in de beginfase van digitalisering stonden, vallen vandaag uit de boot.”

De uitdagingen van e-fulfilment

Als logistiek specialist in mode en lifestyle verscheept Bleckmann producten binnen heel Europa en daarbuiten. De recent toegenomen vraag konden ze probleemloos beantwoorden: “Binnen de e-commerce moet je met pieken kunnen omgaan. Wij bezaten deze capaciteit reeds dankzij eerdere investeringen in onder andere ons IT-departement en ons sterk, lokaal verankerd netwerk.”

Want net omdat het succes van marketplaces groter wordt, neemt ook het belang van de rol van de logistieke dienstverlener toe. E-fulfilment brengt dus nieuwe uitdagingen met zich mee: “Alles moet geconnecteerd zijn. We ontwikkelen systemen waarmee onze klanten via zoveel mogelijk marktplaatsen tegelijkertijd kunnen verkopen, op een vereenvoudigde, geïntegreerde manier. Klanten die een product willen verkopen, bereiken op die manier meteen consumenten in heel Europa en zelfs daarbuiten.”

Klanten die reeds een aanzienlijk deel van hun verkoop online organiseerden, plukken daar nu de vruchten van. Diegene die in de beginfase van digitalisering stonden, vallen vandaag uit de boot.

Externe kennis en eigen knowhow

Local Hero, zo wordt het netwerk genoemd waar ze bij Bleckmann al jaar en dag aan timmeren. “We maken gebruik van de technologieën en netwerken van sterke, lokale transportbedrijven waarmee we samenwerken.” Inmiddels telt het netwerk meer dan 45 lokale helden in Europa. “We combineren hun kennis met onze eigen knowhow en ervaringen.” Hoe ziet die samenwerking er in de praktijk dan uit? “Vrachtwagens van Bleckmann die met producten naar bepaalde landen rijden om warehouses te bevoorraden, nemen ook e-commerce mee.” Die pakjes belanden bij pick-uppoints, waarna lokale transporteurs die tot bij de uiteindelijke consument brengen. “De lokale vervoerder beschikt over expertise die wij niet hebben. Ze kennen de streek, cultuur, en de klanten.”

Meewillen is innoveren

Klinkt eenvoudig, maar evident is het niet. Rymenans: “Er kruipt heel wat tijd in het koppelen van de juiste partners, zodat we een standaard pakket van labels, documenten en track-and-trace kunnen aanbieden.” Bovendien zijn er bijkomende uitdagingen wat betreft stockbeheer, snelheid van levering, certificaatbehandelingen…. “Wie klaar wil zijn voor de toekomst, moet een performant systeem hebben.” En dat bestaat in één adem uit data-analyses, intuïtieve schermen, robots en lokale helden. “Wie mee wil in de e-commerce, moet innoveren.”

Met veel verdriet deelt Rymenans mee dat Johan Milliau, voormalige CEO, overleed in de nacht van 12 op 13 juli 2020. Hij stond mee aan de wieg van het bedrijf, en speelde tot op heden een grote rol in de organisatie.

Vorig artikel
Volgend artikel