Logistiek vastgoed gaat stedelijk

De beloftes van e-commerce aan de klant worden almaar korter in tijd. Tegelijk klinkt de vraag steeds luider naar oplossingen die passen in het maatschappelijk debat. Stadsnabije initiatieven als de circulaire bedrijvensite Blue Gate spelen hierop in. 

Tot twee jaar geleden was Zuid-Nederland de typische logistieke hotspot voor de Benelux. Vanuit enkele grote fulfilmentcentra, net over de grens, kon binnen het etmaal een straal van ruim 150 kilometer bediend worden. “Meer en meer maken online spelers vandaag de belofte van levering binnen de vier uur”, stelt CEO Jo De Wolf van logistiek vastgoedinvesteerder Montea. “Dat heeft een impact op de hele supply chain. De bevoorrading wordt veel fijnmaziger.”

De kern bevoorraden

Waar we naartoe gaan, zijn kleinere opslaghubs dichter bij de kernen. Die maken het mogelijk om de stad rechtstreeks te beleveren. “We zien dat bedrijven zich bewust gaan vestigen aan de rand van de stad, om van daaruit op een duurzame manier de kern te bevoorraden. Alle steden zijn vandaag bezig met de mobiliteit van de toekomst. Gecarboniseerd transport verdwijnt uit de centra. In de nabijheid van de stad kunnen bedrijven hun transport optimaal organiseren. Elektrische wagens of cargofietsen brengen de pakjes tot bij de klant.”

Oplossing op lange termijn

“Als sector realiseren we ons dat we niet alleen verantwoording zullen moeten afleggen aan onze aandeelhouders of klanten, maar aan de hele gemeenschap”, geeft de Montea-CEO aan. “We zoeken dan ook naar oplossingen die op lange termijn duurzaam zijn, ook als het gaat over de benutting van vrije ruimte. Toegegeven, daarin heeft de vastgoedsector niet altijd de beste naam. Maar ook wij zijn voorstander van een bouwshift en we vinden dat we allereerst terreinen moeten herinrichten of optimaliseren, alvorens nieuwe gronden aan te snijden.” 

‘Logistieke spelers zien de nood om de lijnen korter te maken. Daar speelt niet alleen de bezorgdheid om de kosten van de ‘last touch’, maar ook om de voetafdruk die e-commerce nalaat.’

Duidelijke visie

Nabijheid, duurzaamheid en lange termijn: in de ontwikkeling van het eco-effectieve bedrijventerrein Blue Gate komen de verschillende lijnen samen, ziet De Wolf. “Blue Gate komt op de oude petroleumsite van Antwerpen-Zuid, een zwaar vervuild terrein dat nu volledig gesaneerd wordt. Bedrijven zitten er aan de ingang van de stad, een grote troef naar innovatie en duurzaamheid. Daarnaast heeft het park een duidelijke visie ontwikkeld rond ecologie en CO2-neutraliteit. Gebruikers zullen een aantal heel concrete richtlijnen moeten naleven. De tijd is voorbij dat we onszelf konden afrekenen op intenties in plaats van op resultaten.” 

De last touch

“Wat ons vooral blij maakt, is dat de business onze ideeën rond duurzame belevering onderschrijft”, zegt de CEO. “Binnenkort zet DHL Express haar grootste distributiecentrum in België neer op Blue Gate. Ook logistieke spelers van dit formaat zien dus de nood om de lijnen korter te maken. Daar speelt niet alleen de bezorgdheid om de kosten van de ‘last mile’ – of in onze contreien beter: ‘last touch’– maar ook om de voetafdruk die e-commerce nalaat.”

Uitdagingen

Want als ik vandaag drie pakjes online bestel, klinkt het, dan bestaat de kans dat er morgen drie koeriers voor mijn deur staan. “Hoe kunnen we dat laatste overslagpunt beter organiseren? Hoe zorgen we ervoor dat er nog maar één iemand op de bel drukt, die liefst ook nog eens stopt verderop in de straat? Dat is een uitdaging waar we vandaag heel sterk op inzetten.”


Meer over

Bij Montea, ontwikkelende belegger in logistiek vastgoed in België, Nederland en Frankrijk, draait het niet om kortetermijnwinst. Het draait wél om de winst die we realiseren door te focussen op duurzaam partnership. Als partner ontwikkelen we samen met onze klanten een logistieke vastgoedoplossing. Op de ideale locatie. Met oog voor de lange termijn. Montea biedt haar klanten letterlijk ruimte om te groeien, aan de hand van flexibele en innoverende vastgoedoplossingen. Op deze manier creëert Montea tegelijk waarde voor haar aandeelhouders.

Montea