e-commerce
E-commerce

Hoe e-commerce logistiek en transport uitdaagt en innoveert

15.11.2021
door Hannes Dedeurwaerder

E-commerce blijft de wereld in ijltempo veroveren en veranderen. Om het voorbeeld van België te geven: daar alleen al kwamen er in 2020 zo’n 20.000 nieuwe webshops bij, goed voor een totaal van ruim 48.000 en een markt van 8,8 miljard euro. Dat succes heeft uiteraard een enorme impact op transport en logistiek.

Impact

Er zijn verschillende manieren waarop e-commerce transport en logistiek impacteert: winkels moeten hun goederen rechtstreeks bij de klant krijgen; enorme warehouses moeten voorraadzekerheid garanderen; innovatieve en technologische ontwikkelingen geven automatisering en mobiliteit nieuwe impulsen.

Lode Verkinderen, directeur Transport en Logistiek Vlaanderen, de beroepsvereniging van ondernemingen in transport en logistiek. “We zijn een sector die voortdurend professionaliseert, tijdsefficiëntie optimaliseert en kosten reduceert. E-commerce zorgt daarbij voor een boost – al was het maar omdat het assortiment producten dat de consument vandaag aan huis kan geleverd krijgen, gigantisch is uitgebreid. Dat gezegd zijnde, zijn wij een sector die al decennialang inzet op innovatie. En daar niet per se e-commerce voor nodig had. Denk maar aan digitalisering om de vloot beter op te volgen, of automatisering om goederen efficiënter in de vrachtwagens te kunnen laden. Wij opereren dan ook een héél competitieve markt, waarbij leveringssnelheid vaak het verschil maakt. E-commerce heeft dat nog scherper gesteld.”

Als het om kleine pakketten gaat, kunnen drones een oplossing bieden.

Mathieu Mottrie

Autodichtheid in steden

Eén manier waarop e-commerce de sector van transport en logistiek beïnvloed en zal beïnvloeden, is de manier waarop mobiliteit wordt georganiseerd. Mathieu Mottrie is managing partner en CEO van Creax, wereldwijde referentie in technologische innovatie en R&D-ondersteuning voor bedrijven binnen de brede maakindustrie. “Met de aanhoudende groei van e-commerce moeten pakketleveringen efficiënter worden”, vertelt hij. “Daarom maken consolidatie en distributie vanuit stedelijke distributieknooppunten een grotere logistieke efficiëntie mogelijk. Terwijl elektrische en autonome voertuigen mogelijkheden creëren voor 24-uurslevering en autonome mobiele pakketkluizen. Deze ontwikkelingen op het gebied van goederenbezorging zullen ook bijdragen tot de afname van de autodichtheid in steden.”

Ook buiten de steden zal e-commerce voor innovatie binnen logistiek en distributie zorgen. “Tegen 2050 zal voor ongeveer 25 procent van de pakjes dezelfde dag of onmiddellijke levering nodig zijn”, legt Mathieu Mottrie uit. “Als het om kleine pakketten gaat, kunnen drones een oplossing bieden. Zij halen hoge snelheden en kunnen gemakkelijk een landingsplaats vinden in minder dichtbevolkte gebieden. Bovendien kan een krachtig IT- en logistiek platform duizenden drones tegelijk in de lucht houden. In een optimistisch scenario zal men in deze plattelandsgebieden ruwweg dertien procent van de pakketten van consumenten op deze manier bezorgen.”

Consumenten staan niet altijd stil bij de milieu-impact van hun online bestelling.

Lode Verkinderen

Keuze aan consument

Waar Mottrie ook toekomst in ziet, zijn mobiele autonome lockers die van dorp naar dorp gaan en zich in het centrum parkeren. De consument kan dan kiezen hoe hij zijn pakket wil laten bezorgen. Afhalen bij die mobiele autonome locker, levering aan de deur via een autonome (humanoïde) robot, of via een drone die de laatste kilometers aflegt.”

Ook warehousing wordt door e-commerce geïmpacteerd, stelt Lode Verkinderen vast. “In logistiek wordt op steeds grotere schaal geïnvesteerd. In magazijnen en warehouses zal het belang van automatisering en robotisering blijven toenemen. Een warehouse zonder mensen, waar alleen robots of drones actief zijn? Dat zie ik niet meteen gebeuren, daarvoor is de menselijke inbreng te cruciaal.

Nog één element dat niet werd aangeraakt, is ecologie. “Consumenten staan niet altijd stil bij de milieu-impact van hun online bestelling”, duidt Lode Verkinderen. “Niet de volle trucklading naar één winkel, wel dat ene pakje in een de bestelwagen tot aan je voordeur geeft het grootste klimaateffect. Vergeet niet : nog nooit heeft een appel beslist om van punt A naar punt B te rijden. Dat doen wij als consument, dus transport blijft nodig. Daarom zetten wij met onze sector sterk in op CO2-reductie en willen wij de consument op die impact duiden. Want je kan wel met een elektrische wagen rijden, als je maandelijks vijftien pakjes online bestelt zal je een behoorlijke ecologische voetafdruk hebben.”

Vorig artikel
Volgend artikel