Home Business E-commerce Het gemak van kopen vanuit de luie zetel

Het gemak van kopen vanuit de luie zetel

Handelaars die met e-commerce willen beginnen, moeten rekening houden met een specifiek verwachtingspatroon van de consument. Die verwachtingen heeft bpost uitgebreid onderzocht. Daaruit bleek dat de consument in de eerste plaats kiest voor gemak. Aankopen kunnen doen op elk uur van de dag en de nacht én dat vanuit zijn luie zetel thuis, daar draait het om. En daarbij is het voor de consument belangrijk dat hij kan kiezen waar en wanneer hij zijn online bestelling ontvangt.

Gemak = keuzevrijheid

Er heerst namelijk een veel voorkomende misvatting bij heel wat e-commercespelers. ‘Gemak’ staat voor een consument niet altijd gelijk aan een snelle levering. Bijna 80 procent van de online-shoppers geeft aan dat ze bereid is om te wachten op een bestelling. Gemak staat voor een consument eerder gelijk aan het feit dat hij kan kiezen waar en wanneer hij zijn online bestelling ontvangt.

Levering thuis of afhaalpunt

De gemiddelde Belg verkiest om zijn pakje thuis te ontvangen, maar aan de andere kant ziet 37 procent de levering liever op een ander adres gebeuren of wil hij de mogelijkheid hebben om zijn online bestelling zelf op te pikken in een afhaalpunt, pakjesautomaat of een fysiek winkelpunt van de webshop. Want vaak is de klant niet thuis op het moment dat de postbode langskomt.

Keuze is belangrijk

Een webwinkel kan zich dus onderscheiden van zijn concurrenten door een brede waaier aan leveringsmethodes aan te bieden. Niet alleen zal de klant een optimale gebruikerservaring hebben, maar veel belangrijker: de aangeboden keuzevrijheid is voor de klant een reden om later terug te komen naar de webshop.

Overtuigende webshop

Niet alleen na een aankoop, maar ook tijdens een aankoop is het belangrijk om je klanten te overtuigen om op jouw webshop te blijven. Onderzoeken tonen aan dat 55 tot 75 procent van de online shoppers een webshop verlaat voordat ze hun winkelmandje omzetten in een echte aankoop. Consumenten haken voornamelijk af wanneer er onduidelijkheid heerst over de prijs en het tijdstip van de levering of over de manier waarop bestellingen kunnen worden teruggestuurd.

Logistieke hindernissen overwinnen

Het product dus zo goed mogelijk aanprijzen door de belangrijkste eigenschappen en voordelen te vermelden is één ding, maar dat zegt nog niets over hoe en wanneer de consument het product geleverd krijgt. Door transparant te zijn over het logistieke proces achter je webshop neemt het vertrouwen van de klant in jouw webshop toe en dat heeft een positieve invloed op uw conversie. De drop off rate op je website verminderen doe je dus door te investeren in de last mile en er duidelijk over te communiceren op je website.

Potentieel van e-commerce

Maar bovenal heeft e-commerce een groot potentieel. Nu al maakt e-commerce 15 procent uit van de totale uitgaven van de consument, en dat percentage stijgt heel snel. In 2016 hebben 7,22 miljoen Belgen online iets gekocht. Dat vertegenwoordigt een bedrag van 9,1 miljard euro. Ons land had een achterstand, maar we halen met rasse schreden de buurlanden in. De interesse om te starten met e-commerce stijgt dan ook specifiek voor de Belgische consument. Daarbij is het wel belangrijk om logistiek als een cruciaal onderdeel van de marketing te zien. En dus om correct in te spelen op de logistieke noden en verwachtingen van de klant.

MEER

O&O floreert in Vlaanderen

O&O-vestigingComplexe wetten rond belastingen, administratie en bedrijfsontwikkeling kunnen de zoektocht naar een geschikte locatie voor een O&O-vestiging serieus bemoeilijken. Bedrijven hebben nood aan persoonlijke begeleiding.

Op zoek naar een lucratieve investering?

ExpertpanelEen spaarrekening verhoogt je kapitaal niet. Investeringen in bouw- en hotelprojecten? Aandelen op de beurs ? Een investering mag ook een beetje leuk zijn en aansluiten bij je interesse. We vroegen aan drie experts of investeren in oldtimers, kunst of design zinvol is.

Genoeg blijven bewegen is de boodschap

Velen zouden zich liever even ingraven, of een winterslaapje doen van oktober tot april, maar we moeten er toch weer door. Die dekselse winter met wind, regen, sneeuw en koude. Steek alvast het haardvuur aan, neem een fleece en wentel je in gezelligheid. Wij polsten alvast even bij enkele bekende Vlamingen hoe ze de wintermaanden overleven.

Mode, dat blijft Belgisch

modeBier, friet, chocolade en wafels… De clichéproducten die buitenlanders met ons land associëren mogen ook gerust met ‘mode’ aangevuld worden. Want wat fashion betreft, bokst een klein landje als België ver boven zijn gewicht.

Gezocht: de universele problem solver

Interim-managerDe war for talent, de groeiende omvang van projectwerk en de snelle veranderingen in het bedrijfsleven leiden tot de behoefte aan interim-managers die beschikken over veelgevraagde, schaarse vaardigheden.

3 vragen aan… Quentin Santy, Senior relationship Manager...

Als je je onderneming wilt verkopen, is de eerste vraag: hoe vind ik een overnemer? Een digitaal platform leent zich daar uitstekend toe. Met één muisklik kunnen ondernemers in contact komen met heel wat investeerders.