Home Business E-commerce Het gemak van kopen vanuit de luie zetel

Het gemak van kopen vanuit de luie zetel

Handelaars die met e-commerce willen beginnen, moeten rekening houden met een specifiek verwachtingspatroon van de consument. Die verwachtingen heeft bpost uitgebreid onderzocht. Daaruit bleek dat de consument in de eerste plaats kiest voor gemak. Aankopen kunnen doen op elk uur van de dag en de nacht én dat vanuit zijn luie zetel thuis, daar draait het om. En daarbij is het voor de consument belangrijk dat hij kan kiezen waar en wanneer hij zijn online bestelling ontvangt.

Gemak = keuzevrijheid

Er heerst namelijk een veel voorkomende misvatting bij heel wat e-commercespelers. ‘Gemak’ staat voor een consument niet altijd gelijk aan een snelle levering. Bijna 80 procent van de online-shoppers geeft aan dat ze bereid is om te wachten op een bestelling. Gemak staat voor een consument eerder gelijk aan het feit dat hij kan kiezen waar en wanneer hij zijn online bestelling ontvangt.

Levering thuis of afhaalpunt

De gemiddelde Belg verkiest om zijn pakje thuis te ontvangen, maar aan de andere kant ziet 37 procent de levering liever op een ander adres gebeuren of wil hij de mogelijkheid hebben om zijn online bestelling zelf op te pikken in een afhaalpunt, pakjesautomaat of een fysiek winkelpunt van de webshop. Want vaak is de klant niet thuis op het moment dat de postbode langskomt.

Keuze is belangrijk

Een webwinkel kan zich dus onderscheiden van zijn concurrenten door een brede waaier aan leveringsmethodes aan te bieden. Niet alleen zal de klant een optimale gebruikerservaring hebben, maar veel belangrijker: de aangeboden keuzevrijheid is voor de klant een reden om later terug te komen naar de webshop.

Overtuigende webshop

Niet alleen na een aankoop, maar ook tijdens een aankoop is het belangrijk om je klanten te overtuigen om op jouw webshop te blijven. Onderzoeken tonen aan dat 55 tot 75 procent van de online shoppers een webshop verlaat voordat ze hun winkelmandje omzetten in een echte aankoop. Consumenten haken voornamelijk af wanneer er onduidelijkheid heerst over de prijs en het tijdstip van de levering of over de manier waarop bestellingen kunnen worden teruggestuurd.

Logistieke hindernissen overwinnen

Het product dus zo goed mogelijk aanprijzen door de belangrijkste eigenschappen en voordelen te vermelden is één ding, maar dat zegt nog niets over hoe en wanneer de consument het product geleverd krijgt. Door transparant te zijn over het logistieke proces achter je webshop neemt het vertrouwen van de klant in jouw webshop toe en dat heeft een positieve invloed op uw conversie. De drop off rate op je website verminderen doe je dus door te investeren in de last mile en er duidelijk over te communiceren op je website.

Potentieel van e-commerce

Maar bovenal heeft e-commerce een groot potentieel. Nu al maakt e-commerce 15 procent uit van de totale uitgaven van de consument, en dat percentage stijgt heel snel. In 2016 hebben 7,22 miljoen Belgen online iets gekocht. Dat vertegenwoordigt een bedrag van 9,1 miljard euro. Ons land had een achterstand, maar we halen met rasse schreden de buurlanden in. De interesse om te starten met e-commerce stijgt dan ook specifiek voor de Belgische consument. Daarbij is het wel belangrijk om logistiek als een cruciaal onderdeel van de marketing te zien. En dus om correct in te spelen op de logistieke noden en verwachtingen van de klant.

MEER

‘Live the best life’

Els PynooDeze zomer ben ik 50 geworden. Ik sta dus aan het begin van de tweede helft van mijn leven en heb 100 procent vertrouwen in de toekomst.

SLM: ‘Wij willen gewoon cultuur capteren’

Interview Saïd Boumazoughe en Salahdine Ibnou Kacemi zijn twee jeugdvrienden en vormen samen het Antwerps hiphopcollectief SLM. Het goedlachs duo doet uit de doeken wat jong zijn voor hen betekende en reflecteren over de jongeren van vandaag. Ze verwelkomen ons - zoals artiesten betaamt: te laat - in hun studio ‘2020’.

Iedereen reiziger (op maat)

Het belang van reizenGraag reizen lijkt in eerste instantie voor veel mensen vanzelfsprekend. Toch boekt slechts 62 procent van de Belgen jaarlijks een vakantie. Houden de overige mensen dan helemaal niet van reizen? Of hebben ze de reiziger in zichzelf simpelweg nog niet ontdekt?

Hefboom voor toekomstgericht onderwijs

Technologie en onderwijs In digitale tijden hoeft het niet te verwonderen dat ook het verantwoord inzetten van educatieve technologie meer dan ooit aan de orde is. Digitaal als het nieuwe normaal. Maar wel waar het didactische relevant is en niet een doel op zich vormt.

‘Duurzame mobiliteit vereist een modal en mental shift’

Johan Van OvertveldtHet aantal bedrijfswagens is de laatste 10 jaar fors toegenomen. Die wildgroei aan bedrijfswagens moeten we nu compenseren én vergroenen. Een correcte aanpak van de oorzaak verdient de voorkeur, eerder dan aan symptoombestrijding te doen, en blindelings de oorlog te verklaren aan de bedrijfswagen. 

Waarom ondernemers zot zijn van Antwerpen

ondernemenElk jaar stampen zo’n 10.000 Antwerpenaren een eigen zaak uit de grond. Daarmee is de provincie koploper van Vlaanderen. Maar waarom is Antwerpen zo’n uitstekende plek om te ondernemen?