Home Business E-commerce ‘Eens die stap gezet, is de stap naar andere aankopen snel genomen’

‘Eens die stap gezet, is de stap naar andere aankopen snel genomen’

E-commerce is booming. En hoewel België niet bij de koplopers hoort, willen we onze achterstand uiteraard wel inlopen. Maar hoe doen we dit? Waar zitten dan de drempels? Marketingprofessor Gino Van Ossel van de Vlerick School verklaart de zeven grootste obstakels voor e-commerce in ons land. “De allergrootste rem op het succes van e-commerce in België is onze mentaliteit.”

Belgen zijn bang

“Wij, Belgen, zijn bang. We vertrouwen ‘het’ niet. De Belgische consument is geen early adopter.  Hij is risico-avers en oerconservatief. Het is precies die ingesteldheid die ertoe geleid heeft dat e-commerce in ons land veel trager op gang kwam dan in onze directe buurlanden. Gelukkig komt er stilaan beweging in ons online koopgedrag en volgens marketingspecialisten heeft e-commerce bij ons nog wel degelijk potentieel.”

Veel winkels dichtbij

“Een tweede remmende factor is de densiteit van ons winkelnetwerk. België is een klein landje en we wonen allemaal vlakbij stadskernen, winkelcentra en shopping boulevards. Zelfs de buitenlandse markten zijn vlakbij. Het kost ons dus niet veel moeite om fysiek te gaan winkelen met het bijkomende voordeel dat je ziet en voelt wat je koopt, dat je dingen ter plaatse kunt passen, kopen en betalen en dat je dus alle mogelijke risico’s van een online aankoop uitsluit.”

Geen waardevol certificaat

“In tegenstelling tot Nederland bijvoorbeeld, heeft België geen echt gekend en vertrouwd betrouwbaarheidslabel. In Nederland heb je Thuiswinkel Waarborg, een kwaliteitskeurmerk dat aangeeft dat je in alle veiligheid kunt kopen bij een betrouwbare webwinkel. Het wordt ook pas toegekend na een strenge en objectieve audit. Bij ons heb je wel een paar goedbedoelde initiatieven in die richting, zoals BeCommerce, SafeShops.be, e-commerce van Unizo… maar ze zijn onderling verschillend en hebben dus lang niet diezelfde waarde.”

Ingepalmd

“Belgie is een kleine markt, met als gevolg dat ‘onze’ ketens hooguit kmo’s zijn, voor wie het minder evident is om een eigen webshop uit te bouwen. Mede daardoor is e-commerce bij ons veel trager op gang gekomen en hebben we de boot een beetje gemist. E-buyers van het eerste uur kwamen sowieso terecht op buitenlandse sites. Die hebben de Belgische online markt intussen voor een groot stuk ingepalmd.”

Internationale ketens kiezen niet voor België

“Het feit dat ons online winkelgedrag zich zo langzaam ontwikkelt in vergelijking met andere landen, maakt dat ook de grote buitenlandse winkelketens er anders op reageren. Omdat wij minder online kopen, kiezen internationale winkelketens zoals H&M of Ikea er voor om hun webshops eerst te lanceren in landen waar e-commerce meer ontwikkeld is. Ons land komt dan pas later aan bod. Helaas betekent dat ook dat ze de Belgische consument dan vanuit het buitenland bedienen.”

Online betalen smaakt ons niet

“Hoewel we in België bij de eersten waren om ‘geld uit de muur te halen’, benzine te tanken met een kaart en onze eigen bankverrichtingen te doen thuis, zijn we allesbehalve happig om online betalingen te doen. We spelen liever op safe. Tenzij de drempel zo laag gemaakt wordt dat we er niet omheen kunnen. Spotgoedkope vliegtickets bijvoorbeeld, daar zijn we niet vies van. En eens die stap gezet, is de stap naar andere aankopen snel genomen.”

Eerst ontvangen, dan betalen

“Het thuisbezorgen van een e-bestelling is praktisch en kan zelfs op zondag. Toch is ook op dat vlak de Belg terughoudend. Zeker als hij er moet voor betalen. Belgen halen hun bestelling liever af in de winkel of op een afhaalpunt. Ze vinden het geruststellend dat ze eerst hun bestelling ontvangen en dan pas moeten betalen. Lokale winkelketens kunnen dus scoren en opboksen tegen de (internationale) concurrentie door hun winkels als afhaalpunten in te zetten.”

MEER

Betaalde ondernemer, blije ondernemer

CreditmanagementKlanten die hun facturen te laat betalen: het blijft voor heel veel ondernemers een fundamenteel probleem dat hen handenvol geld kost. Hoeveel? Meer dan tien miljard euro per jaar aan gederfde winst, zegt bedrijfsinformatiespecialist Graydon. Wat kun je daaraan doen als zaakvoerder?

Iedereen reiziger (op maat)

Het belang van reizenGraag reizen lijkt in eerste instantie voor veel mensen vanzelfsprekend. Toch boekt slechts 62 procent van de Belgen jaarlijks een vakantie. Houden de overige mensen dan helemaal niet van reizen? Of hebben ze de reiziger in zichzelf simpelweg nog niet ontdekt?

Buitenlandse klanten, meer excuses om niet te betalen

internationaal zaken Wie goederen levert, wordt daar graag voor betaald. Het krijgen van geld gaat gemakkelijker in het binnen- dan in het buitenland. Exporterende bedrijven moeten weten welke valkuilen ze beter kunnen ontwijken. Daarnaast blijft (te) laat betalen een heel probleem in Europa.

Obesitas in België

ObesitasDe wereld wordt dikker. Letterlijk. Vandaag kampen 2,2 miljard mensen met overgewicht, dat is een derde van de totale bevolking. In België is de situatie nog schrijnender: hier is de helft van de bevolking te zwaar. Hoe is dat te verklaren en wat kunnen we eraan doen?

Maken kleren écht de man?

Bruno Van GilsMannen en mode: is dat nu eigenlijk een moeilijk huwelijk of net de perfecte match? Gaat de hedendaagse man liever kleding shoppen dan vroeger, of is zijn zin dan wel gebrek eraan van alle tijden? En welke rol spelen sociale media nu eigenlijk? Hoog tijd om de moderne man de kleren van het lijf te vragen!

‘Recht en Robots. De glorieuze toekomst, of een onwennig...

Het juridisch apparaat kampt met een aantal problemen en structurele tekortkomingen. De taak, het businessmodel en de uitdagingen van de advocaat zijn de laatste decennia vrij onveranderd gebleven. Een status quo die op termijn onhoudbaar is, want de cliënt – of dat nu een onderneming of een particulier mag zijn – is mondiger, vereist steeds vaker sneller, kwalitatiever werk, terwijl het ‘uurtje-factuurtje’-model steeds minder gesmaakt wordt.