Home Business E-commerce ‘Eens die stap gezet, is de stap naar andere aankopen snel genomen’

‘Eens die stap gezet, is de stap naar andere aankopen snel genomen’

E-commerce is booming. En hoewel België niet bij de koplopers hoort, willen we onze achterstand uiteraard wel inlopen. Maar hoe doen we dit? Waar zitten dan de drempels? Marketingprofessor Gino Van Ossel van de Vlerick School verklaart de zeven grootste obstakels voor e-commerce in ons land. “De allergrootste rem op het succes van e-commerce in België is onze mentaliteit.”

Belgen zijn bang

“Wij, Belgen, zijn bang. We vertrouwen ‘het’ niet. De Belgische consument is geen early adopter.  Hij is risico-avers en oerconservatief. Het is precies die ingesteldheid die ertoe geleid heeft dat e-commerce in ons land veel trager op gang kwam dan in onze directe buurlanden. Gelukkig komt er stilaan beweging in ons online koopgedrag en volgens marketingspecialisten heeft e-commerce bij ons nog wel degelijk potentieel.”

Veel winkels dichtbij

“Een tweede remmende factor is de densiteit van ons winkelnetwerk. België is een klein landje en we wonen allemaal vlakbij stadskernen, winkelcentra en shopping boulevards. Zelfs de buitenlandse markten zijn vlakbij. Het kost ons dus niet veel moeite om fysiek te gaan winkelen met het bijkomende voordeel dat je ziet en voelt wat je koopt, dat je dingen ter plaatse kunt passen, kopen en betalen en dat je dus alle mogelijke risico’s van een online aankoop uitsluit.”

Geen waardevol certificaat

“In tegenstelling tot Nederland bijvoorbeeld, heeft België geen echt gekend en vertrouwd betrouwbaarheidslabel. In Nederland heb je Thuiswinkel Waarborg, een kwaliteitskeurmerk dat aangeeft dat je in alle veiligheid kunt kopen bij een betrouwbare webwinkel. Het wordt ook pas toegekend na een strenge en objectieve audit. Bij ons heb je wel een paar goedbedoelde initiatieven in die richting, zoals BeCommerce, SafeShops.be, e-commerce van Unizo… maar ze zijn onderling verschillend en hebben dus lang niet diezelfde waarde.”

Ingepalmd

“Belgie is een kleine markt, met als gevolg dat ‘onze’ ketens hooguit kmo’s zijn, voor wie het minder evident is om een eigen webshop uit te bouwen. Mede daardoor is e-commerce bij ons veel trager op gang gekomen en hebben we de boot een beetje gemist. E-buyers van het eerste uur kwamen sowieso terecht op buitenlandse sites. Die hebben de Belgische online markt intussen voor een groot stuk ingepalmd.”

Internationale ketens kiezen niet voor België

“Het feit dat ons online winkelgedrag zich zo langzaam ontwikkelt in vergelijking met andere landen, maakt dat ook de grote buitenlandse winkelketens er anders op reageren. Omdat wij minder online kopen, kiezen internationale winkelketens zoals H&M of Ikea er voor om hun webshops eerst te lanceren in landen waar e-commerce meer ontwikkeld is. Ons land komt dan pas later aan bod. Helaas betekent dat ook dat ze de Belgische consument dan vanuit het buitenland bedienen.”

Online betalen smaakt ons niet

“Hoewel we in België bij de eersten waren om ‘geld uit de muur te halen’, benzine te tanken met een kaart en onze eigen bankverrichtingen te doen thuis, zijn we allesbehalve happig om online betalingen te doen. We spelen liever op safe. Tenzij de drempel zo laag gemaakt wordt dat we er niet omheen kunnen. Spotgoedkope vliegtickets bijvoorbeeld, daar zijn we niet vies van. En eens die stap gezet, is de stap naar andere aankopen snel genomen.”

Eerst ontvangen, dan betalen

“Het thuisbezorgen van een e-bestelling is praktisch en kan zelfs op zondag. Toch is ook op dat vlak de Belg terughoudend. Zeker als hij er moet voor betalen. Belgen halen hun bestelling liever af in de winkel of op een afhaalpunt. Ze vinden het geruststellend dat ze eerst hun bestelling ontvangen en dan pas moeten betalen. Lokale winkelketens kunnen dus scoren en opboksen tegen de (internationale) concurrentie door hun winkels als afhaalpunten in te zetten.”

MEER

Weinig stress voor Belle Perez

Belle Perez Wanneer ze niet al zingend op het podium staat, is de kans groot dat je Belle Perez al spelend bij zoontje Ellía terugvindt. “Een klein wondertje dat helemaal afhankelijk is van jou, dat is echt een magisch gevoel.” Mama zijn, dat is iets waar ze met plezier tijd voor vrijmaakt.

3 vragen aan… Philip Hendrickx, mede-oprichter van Oxypoint

flowmeter Een flowmeter dient zuurstof toe wanneer de patiënt inademt. Dat is uniek en vormt een wereldwijde primeur. Oxypoint vertelt meer hierover.

Bewegen of stilstaan in de stad

Dirk Lauwers Mensen gaan terug in de stad wonen. De stad Gent, steeds op zoek naar een sociaalecologisch en duurzaam profiel, dweept zelfs met de slagzin ‘De stad kan de wereld redden’. Klinkt goed, indien we daar maar veilig, gezond, en snel van A naar B kunnen. 

Sneller op twee wielen dan op vier

MultimodaliteitAlmaar meer leasemaatschappijen bieden formules aan waarbij ze een auto combineren met een fiets of treinabonnement. Ook heel wat bedrijven en organisaties zijn hier vragende partij voor. Met dank aan de steeds langer wordende files.

‘De toegevoegde waarde van onze sector wordt nog te...

Chemiesector Onze relatie met chemie is dubbel: enerzijds zorgt de sector voor tal van producten die ons leven gemakkelijker maken, anderzijds is het een van de meest vervuilende industrieën. Tel daarbij nog eens op dat de chemische sector voor heel wat werkgelegenheid zorgt, en je krijgt een duurzame uitdaging om U tegen te zeggen.

Talent, autonomie en een doel: het nieuwe leiderschap

Een uitgekiende strategie, een heldere bedrijfsstructuur en een ruimdenkend leiderschap. Daarvoor kloppen veel bedrijven zich op de borst. Toch stellen ze vast dat ze mensen kwijtraken of dat te veel medewerkers meedrijven met de stroom. Waar loopt het mis?