virtueel
E-commerce

De toekomst van het shoppen is Chinees en virtueel

23.06.2021
door Fokus Online

Krijgen we in China alvast een voorbode te zien van de toekomst van het winkelen? Het land toont hoe de grenzen tussen de fysieke en de onlinehandel verdwijnen, net zoals er in het ‘nieuwe normaal’ geen onderscheid meer is tussen de ‘echte’ en de virtuele wereld. Integendeel: ook het dagelijkse leven wordt virtueel.

OMO commerce

Nog voordat ze massaal in quarataine moesten, waren Chinese stedelingen al koplopers in e-commerce. Of beter: in ‘OMO commerce’ (Online-Merge-Offline), een gepersonaliseerde shopbeleving die naadloos tussen online en offline beweegt. 

Jonge Chinezen doen vandaag werkelijk alles met de smartphone. Van shoppen en het maken van doktersafspraken tot boetes betalen: alles gebeurt via de alles-in-een-app WeChat. Een metroticket kopen? Dat gebeurt vanzelf door middel van gezichtsherkenning. Een portefeuille met cash en zelfs je identiteitskaart meenemen is compleet overbodig geworden.

Ook bij ons hebben enkele coronamaanden meer gedaan voor het samensmelten van het fysieke en het digitale dan de afgelopen tien jaar. De gesloten winkels dwongen handelaars om creatief te worden. MediaMarkt ging aan de slag met ‘liveshopping’, interactieve onlinesessies die het midden houden tussen teleshopping en vloggen onder leiding van influencers. Modelabel Mayerline organiseerde een virtuele modeshow, bij ICI PARIS XL kregen thuisblijvers live advies vanuit de parfumeriezaak. 

De mosterd haalden ze in China. Een kwart van de Chinezen koopt al rechtstreeks via sociale media. Kim Kardashian verkocht in amper enkele minuten 15.000 flesjes parfum tijdens een livestream van AliExpress-eigenaar Alibaba. Sterker nog: een deel van die aankopen bereikt zelfs nooit de fysieke wereld. In een wereld waarin de smartphone een extra lichaamsdeel is, is ook virtuele consumptie sterk in opkomst. Gucci’s laatste nieuwigheid zijn sneakers voor nog geen 13 euro. De flashy schoenen bestaan echter enkel in augmented reality. Ze zijn dus louter virtueel te dragen. 

De wereld wordt hyperpersoonlijk.

Virtueel naar echt

Omgekeerd komt de virtuele realiteit ook naar de ‘echte’ wereld, een notie die straks hopeloos achterhaald is. Het Japanse cosmeticamerk SK-II gooit hoge ogen met zijn ‘social retail’-winkelconcepten: schermen bedien je niet met touchscreens maar met je oogopslag, de ruimte past zich vanzelf aan als je binnenwandelt en de computer leest letterlijk van je gezicht af welke dagcrème je nodig hebt. Amazon werkt ondertussen aan een slimmere Alexa, die aan je stem hoort in welke bui je bent. De chocolade is al onderweg.

De wereld wordt hyperpersoonlijk, niet alleen online maar ook fysiek. Dankzij AR zal onze omgeving zich letterlijk voor onze ogen aanpassen. Silicon Valley-start-up Mojo Vision ontwikkelt ‘s werelds eerste ‘slimme contactlenzen’: dankzij onzichtbare technologie zie je in je ooghoek waar je heen moet, de nota’s van je presentatie of kalmerende natuurbeelden bij een paniekaanval. Klinkt als sciencefiction? Misschien, maar als de stap van de smartphone naar de fysieke wereld verdwijnt, wordt de drempel tussen online en fysieke retail een heuse glijbaan.  

Vorig artikel
Volgend artikel