logistiek
E-commerce

De kracht van logistiek zit in 
software en technologie

23.06.2021
door Fokus Online

De coronapandemie bezorgde niet alleen de Belgische e-commerce een hausse. Ook de logistiek, van logistieke dienstverleners, de installateurs van distributiecentra, warehouses en fulfilment centers, heeft er een bijzonder jaar opzitten. Sacha Van Droogenbroeck, managing director van Dematic Belgium, kijkt achteruit én vooruit. 

Noodzaak van e-commerceplatform

Zowel voor start-ups als bestaande ondernemingen was een adequaat e-commerceplatform een absolute noodzaak in tijden van winkelsluitingen en social distancing. “Voor ons in de logistiek bracht dat ook wel de nodige uitdagingen mee”, zegt Sacha. “De oplevering liep niet altijd van een leien dakje, omdat het bijvoorbeeld erg moeilijk was om mensen naar rode zones te laten reizen. Gelukkig konden de meeste klanten er wel begrip voor opbrengen. Wijzelf hebben ook niemand op technische werkloosheid moeten plaatsen, daar ben ik best wel fier op. Onze mensen zijn een cruciaal gegeven in onze groei.” 

Zeker in de retail zijn de Belgische ondernemingen een enorme inhaalbeweging aan het maken op het vlak van e-commerce. De consumenten zijn kritisch en willen online een goede winkel- en bezorgervaring. Wanneer die ervaring tegenvalt, zullen ze sneller switchen naar de concurrentie. Voor bedrijven is het een hele uitdaging om op dat soort noden in te spelen. “In de VS en Nederland is nu bijvoorbeeld ‘micro-fulfilment’ aan het boomen”, legt Sacha uit. “Daarbij worden in de winkels zelf een soort geautomatiseerde miniwarehouses geplaatst binnen de bestaande structuur. Het drukt de kosten, het is goed voor de CO2-voetafdruk en zorgt voor een snelle en uiterst efficiënte orderpicking. Hier zal het wellicht ook wel doorbreken, alleen is het concept in België nog niet zo gekend.” 

Het komt erop aan om een exact concept op maat van de klant uit te bouwen en daar de juiste software en technologie op los te laten.

Krachtiger en toegankelijker

Sacha is al meer dan een decennium actief in de logistiek. In al die tijd heeft hij zijn werkomgeving enorm zien veranderen. “De grootste trend is ongetwijfeld dat automatisatie exponentieel krachtiger is geworden en tegelijkertijd veel toegankelijker”, vertelt hij. “In België produceren wij bijvoorbeeld onze zelfrijdende voertuigen die in warehouses palletten tot 12 meter hoog in de rekken kunnen zetten (AGV’s), alsook voertuigen die zelf kartonnen dozen kunnen sorteren (AMR’s). Dat is alleen maar mogelijk door de nadruk te leggen op zaken als software, IoT en AI. Je ziet ook dat oplossingen almaar meer gestandaardiseerd worden.

Het komt er dus op aan om een exact concept van logistiek op maat van de klant uit te bouwen en daar de juiste software en technologie op los te laten. Op die manier zullen wij in de toekomst een meerwaarde bieden. Al die technologie is nu trouwens ook stap voor stap en heel modulair in te voeren. Je hoeft niet onmiddellijk een volledige high end-automatisatie in te bouwen. Je doet dat rustig op je eigen groeitempo.”

Vorig artikel
Volgend artikel