Home Business E-commerce Consumenten, bedrijven en samenleving volop in verandering

Consumenten, bedrijven en samenleving volop in verandering

BeCommerce ziet de e-commercegroei in België bevestigd en verwacht dat de kaap van 11 miljard online uitgaven behaald zal worden. Tijdens de eerste drie kwartalen van 2019 werd er al 8,38 miljard euro online gespendeerd volgens de BeCommerce Market Monitor. 

Met deze mooie e-commercecijfers blijft België deel uitmaken van het Europese peloton. De kop van de koers wordt gereden door onze buurlanden Duitsland, Frankrijk, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. In België zijn er nog heel wat opportuniteiten om het hoge niveau van die landen te behalen. Zo zijn sommige sectoren, zoals de verzekeringssector of de verse voedingsmarkt, in bepaalde mate nog onontgonnen terrein. 

Leren van buurlanden

Al heeft België intussen een extra versnelling ingezet. Dat zien we duidelijk aan de stijgende trend in exportcijfers en de opvallende rankings van de Black Friday sales, waar de Belgische speler Vanden Borre in de top tien eindigde. Die versnelling heeft zijn impact op de Belgische economie: voornamelijk de arbeidsmarkt wijzigt enorm met andere vacatureprofielen, arbeidsverwachtingen en -omstandigheden. Daarbij is een mentaliteitswijziging bij bedrijven en overheden van cruciaal belang om de concurrentie met buurlanden te kunnen aangaan. Onder andere nacht- en flexiwerk kunnen de Belgische e-commerce nog veel mogelijkheden bieden. 

‘Technologie ligt aan de grondslag van een veranderende consument.’

Platformeconomie

Naar de toekomst toe noteren we dan ook drie grote trends op vlak van e-commerce in België. Als eerste noteren we de shift naar een platformeconomie. Op die manier wordt de bereikbaarheid naar meer klanten en meer producten of diensten vergroot. Dat kan via drie verschillende soorten online platformen: handelsplatformen (de digitale versie van een klassieke winkel), marktplatformen waar vraag en aanbod afgestemd worden zonder middenman en informatieplatformen waar prijzen vergeleken worden. 

Duurzaamheid

Een tweede belangrijke trend is de toenemende vraag naar duurzaamheid. Doordat e-commerce gedreven wordt door de vraag van de consument en niet door het aanbod, gaat e-commerce in tegen overconsumptie. Daarnaast wordt er steeds meer ingezet op groene logistiek − bijvoorbeeld door gebundeld transport en een circulaire economie −, met de zoektocht naar een duurzame return policy als uitdaging naar de toekomst toe. 

Vertrouwen

Als laatste trend is er het toenemende en belangrijke gewicht van vertrouwen. In het digitale tijdperk wordt het vertrouwen bij online handel belangrijker dan ooit. BeCommerce speelt daarin een ongelooflijk belangrijke rol met het uitreiken van zijn vertrouwenskeurmerk aan betrouwbare webwinkels. 

Wanneer we erin slagen om deze trends te omarmen, zullen alle sectoren gebaat zijn met e-commerce: technologie ligt aan de grondslag van een veranderende consument. En dat moet je net omarmen in het voordeel van de consument, de bedrijven én de samenleving.

MEER

‘It takes a village to raise a child…’

Evi HanssenDit oude gezegde is mijn mantra wanneer ik mijn framily – vrienden die zo close zijn geworden dat ze familie zijn – om hulp vraag bij de opvoeding van mijn kinderen. De mantra helpt me om mijn schuldgevoel binnen de perken te houden. Schuldgevoel, daar hebben de meeste ouders sowieso last van, en zéker de single exemplaren die hun kind de helft van de tijd zien.

Zo mik je op toptalent

aanwerving Frederik De Blauwe van Fusion Executive geeft drie bakens die een kantoor kan verzetten om een aanwerving ‘future proof’ te maken.

Jouw happy garden

TuinenHuisje, tuintje, kindje. De tuin speelt nog steeds een grote rol bij het kiezen van een woning. Maar niet elke tuin is dezelfde. En iedereen heeft zijn eigen smaak. “Mensen durven terug te kiezen wat ze écht leuk vinden.”

Energietransitie in handen van steden en gemeenten

Energie In de huidige nationale en regionale politieke impasses op vlak van klimaat en energiebeleid zullen de steden en gemeenten een cruciale rol spelen om op een gedecentraliseerde, maar geconnecteerde manier een antwoord te geven aan klimaat, energie en mobiliteitsuitdagingen.

Zorgeloos beleggen? Ga voor een hotel!

BeleggenOp zoek naar een interessant alternatief voor je spaarboekje? Waarom kijk je eens niet naar hotelvastgoed? Want dat heeft meerdere voordelen.

‘Koop vers, kook zelf en eet samen’

Pascale NaessensHet hele gezin draagt samen een grote verantwoordelijkheid. Maar ik kan je meteen geruststellen, het is eenvoudig: ‘geef het goede voorbeeld, begin bij jezelf’. Niet alleen jij, maar ook je gezin zal er gelukkig door worden. Denk eraan: koop vers, kook zelf en eet samen. Geniet ervan.