Home Business E-commerce Consumenten, bedrijven en samenleving volop in verandering

Consumenten, bedrijven en samenleving volop in verandering

BeCommerce ziet de e-commercegroei in België bevestigd en verwacht dat de kaap van 11 miljard online uitgaven behaald zal worden. Tijdens de eerste drie kwartalen van 2019 werd er al 8,38 miljard euro online gespendeerd volgens de BeCommerce Market Monitor. 

Met deze mooie e-commercecijfers blijft België deel uitmaken van het Europese peloton. De kop van de koers wordt gereden door onze buurlanden Duitsland, Frankrijk, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. In België zijn er nog heel wat opportuniteiten om het hoge niveau van die landen te behalen. Zo zijn sommige sectoren, zoals de verzekeringssector of de verse voedingsmarkt, in bepaalde mate nog onontgonnen terrein. 

Leren van buurlanden

Al heeft België intussen een extra versnelling ingezet. Dat zien we duidelijk aan de stijgende trend in exportcijfers en de opvallende rankings van de Black Friday sales, waar de Belgische speler Vanden Borre in de top tien eindigde. Die versnelling heeft zijn impact op de Belgische economie: voornamelijk de arbeidsmarkt wijzigt enorm met andere vacatureprofielen, arbeidsverwachtingen en -omstandigheden. Daarbij is een mentaliteitswijziging bij bedrijven en overheden van cruciaal belang om de concurrentie met buurlanden te kunnen aangaan. Onder andere nacht- en flexiwerk kunnen de Belgische e-commerce nog veel mogelijkheden bieden. 

‘Technologie ligt aan de grondslag van een veranderende consument.’

Platformeconomie

Naar de toekomst toe noteren we dan ook drie grote trends op vlak van e-commerce in België. Als eerste noteren we de shift naar een platformeconomie. Op die manier wordt de bereikbaarheid naar meer klanten en meer producten of diensten vergroot. Dat kan via drie verschillende soorten online platformen: handelsplatformen (de digitale versie van een klassieke winkel), marktplatformen waar vraag en aanbod afgestemd worden zonder middenman en informatieplatformen waar prijzen vergeleken worden. 

Duurzaamheid

Een tweede belangrijke trend is de toenemende vraag naar duurzaamheid. Doordat e-commerce gedreven wordt door de vraag van de consument en niet door het aanbod, gaat e-commerce in tegen overconsumptie. Daarnaast wordt er steeds meer ingezet op groene logistiek − bijvoorbeeld door gebundeld transport en een circulaire economie −, met de zoektocht naar een duurzame return policy als uitdaging naar de toekomst toe. 

Vertrouwen

Als laatste trend is er het toenemende en belangrijke gewicht van vertrouwen. In het digitale tijdperk wordt het vertrouwen bij online handel belangrijker dan ooit. BeCommerce speelt daarin een ongelooflijk belangrijke rol met het uitreiken van zijn vertrouwenskeurmerk aan betrouwbare webwinkels. 

Wanneer we erin slagen om deze trends te omarmen, zullen alle sectoren gebaat zijn met e-commerce: technologie ligt aan de grondslag van een veranderende consument. En dat moet je net omarmen in het voordeel van de consument, de bedrijven én de samenleving.

MEER

Viert vader! Of was het vader viert?

Adriaan Van Den Hoof‘Vaderdag is een feestdag ter ere van vaders. Hun vaderschap, vaderlijke plichten en invloed op de samenleving wordt gevierd. Het feest komt voort uit Moederdag’. Dat is het eerste dat ik te zien krijg bij het googelen van het woord ‘Vaderdag’. Een heldere omschrijving, duidelijke taal. Er moet blijkbaar zeker gevierd worden.

‘Hoe moet je jong zijn? ‘

Toon van Eekert Jong zijn betekent je richting zoeken in het leven. Je hebt geen druk of verantwoordelijkheid, en kunt onbezorgd op zoek gaan naar je passies. Het is hét moment waarop je kunt investeren in jezelf. Maar wanneer ben je eigenlijk ‘goed’ jong geweest?

De medewerker op zijn plaats gezet

Werkomgeving Werkgevers worden steeds vaker geconfronteerd met de uitdaging om het juiste talent aan te trekken, maar ook te houden. De werkomgeving speelt daarin geen onbelangrijke rol, maar experts zien dat bedrijven tot voor kort te veel vanuit kostenefficiëntie dachten voor de inrichting van kantoren.

Zen in je eigen stukje groen

tuin Rust vinden in je eigen tuin volgens Pascal Naessens, Elvis Peeters en Roel Deseyn. Ga zen de zomer in met Fokus Online. Word ook zen buitenshuis.

Wat is bio-ecologisch bouwen?

ecologisch bouwenWe bouwen allemaal wel eens aan iets, of het nu een relatie, jezelf of een compleet nieuwe woonst is. Met die laatste kun je simultaan meteen ook bouwen aan een betere toekomst. Voor de inwoners van het huis, ja, maar ook voor de rest van je leefomgeving. En dat doe je dus niet enkel door rekening te houden met je rekening, maar eventueel ook door een bio-ecologische bouwmethode te implementeren.

Wat te doen in een seizoen?

Moestuin Om een moestuin te beginnen is er geduld en vooral tijd nodig. Een moestuin vraagt de nodige zorg in alle seizoenen.