Home Business E-commerce Automatisch lossen van containers: een huzarenstukje

Automatisch lossen van containers: een huzarenstukje

In samenwerking metCopal handling systems

Het zijn nog altijd handen, en geen robots, die onze containers laden en lossen: een hels karwei, waarvoor steeds minder mensen te vinden zijn. Automatisering van het proces was lange tijd geen optie. Vandaag zijn er technologische oplossingen op de markt.

Wat de handeling van goederen uit containers betreft, is de prehistorie blijven doorlopen. “We gaan nog precies hetzelfde tewerk als zoveel jaren geleden, toen we begonnen met het vervoer van producten in containers”, zegt directeur Stef van Woudenberg van innovatief machinebouwer Copal. “Dat wil zeggen: met de hand.” 

Handenarbeid

Het proces start in lageloonlanden, waar de producten van de band lopen. Daar worden ze handmatig in containers geladen door arbeiders die er amper voor betaald krijgen. “Een pijnlijke praktijk”, vindt van Woudenberg. “Maar zolang mensen dit zwaar fysieke werk willen blijven doen en het menselijk leed in deze landen niet hoger op de agenda wordt geplaatst, blijft dit helaas bestaan.” Om de inhoud van de containers zo maximaal mogelijk te benutten, worden de goederen los geladen. “Een container zonder palletten levert een volumewinst op van 25 procent”, legt van Woudenberg uit. “Er kunnen meer goederen in een keer worden vervoerd en de palletten reizen de wereld niet rond. Daarmee sparen bedrijven transport- en materiaalkosten uit.” 

Het resultaat van dit ‘ongepalletiseerd’ vervoer is dat ook aan deze kant van de aardbol een probleem ontstaat. Want in onze havens moeten de producten weer met de hand worden gelost en op palletten gelegd. “Een hoogst belastend stukje handenarbeid”, aldus van Woudenberg. “Werkgevers voelen er zich niet langer comfortabel bij. In verschillende bedrijven weegt het geleverde werk ook niet meer op tegen de ziektekosten en de uitval van personeel.”

Wendbare machine

Voedingsconcern Nestlé was de eerste aan wie Copal in 2015 een machine afleverde. “Die was ontworpen voor het ontladen van juten zakken koffie van 65 kilo per stuk. Tot dan toe werden die allemaal met de hand gelost.” Aan die eerste machine ging negen jaar engineering vooraf. “Het bleek een moeilijke klus”, maakt de Copal-directeur het understatement. “De technologie moest grote gewichten aankunnen en toch compact blijven, gezien de beperkte beweegruimte in een container. En ook: de mens is best snel in het lossen van containers. De oplossing vonden we in een wendbare machine met een gesofisticeerde grijper.”

Mensvriendelijk werken

De interesse op de markt voor de technologie is groot, geeft de logistiek expert aan. “Eigenaardig genoeg blijft België wat achter. Vooral de bonden lijken bevreesd voor banenverlies. Terwijl iedereen weet dat er te weinig werkkrachten zijn in de logistiek. Voor de mensen die dit loodzware werk nu nog doen, kunnen we een veel betere job vinden.”  

Er zijn economische voordelen aan het automatiseren van het proces, stipt van Woudenberg aan. “Ondernemingen met voldoende capaciteit voor de machine zien hun investering terugbetaald. Maar dat is niet het belangrijkste argument. Onze overtuiging is dat bedrijven op alle gebieden in de keten mensvriendelijk zouden moeten handelen. Zo’n bedrijfsmentaliteit kan je merkimago alleen maar ten goede komen.”


Meer over

COPAL HANDLING SYSTEMS gevestigd in ’s-Heerenberg heeft een innovatief containerontlaadsysteem ontwikkeld. Hiermee kunnen dozen en jute zakken automatisch uit containers en trailers worden gelost zonder fysiek zware arbeid. Het handmatig lossen is een uitermate tijdrovende, arbeidsintensieve, kostbare klus en een uitdaging voor veel logistieke bedrijven. Het Copal systeem maakt onverantwoorde fysieke losarbeid overbodig en draagt bij aan de duurzame inzetbaarheid van werknemers. Copal is de eerste specialist in het automatisch lossen van container, met installaties bij multinationals in diverse landen.

MEER

Op weg naar het juridische noorden

LegalJustitie staat onder druk. (Inter)nationale politieke wijzigingen zorgen ervoor dat we ons dringend terug op het juiste pad moeten begeven. Advocaat Sven Mary trekt mee aan de alarmbel.

De strafste Belgen van 2018 (deel 2) ...

Straffe BelgenHet jaar komt stilaan op z’n einde, we doen de laatste inkopen voor de eindeloze resem diners, hollen nog om enkele kerstcadeaus en strijken voor de verandering onze outfit eens! Klaar om het jaar in schoonheid te eindigen. 2018 was een straf jaar, ook voor onze creatieve Belgen.

Osteoporose: wat is het en hoe kun je het...

osteoporose Osteoporose is een van de meest voorkomende en onderschatte aandoeningen op latere leeftijd. Vooral vrouwen in de menopauze zijn er erg vatbaar voor. 

Het abc van goede wachtwoorden

Online VeiligheidHet is krakkemikkig gesteld met de cyberhygiëne van de Belg, zo blijkt uit een nieuw onderzoek van de AXA Partners. Zeker wat het gebruik van wachtwoorden betreft, is er nog heel veel werk aan de winkel.

Blijven ontdekken, blijven genieten

Marten Van RielVaak vragen mensen mij hoe het komt dat ik zo hard kan zwemmen, fietsen en lopen. Of hoe ik het ooit geschopt heb tot professioneel atleet. Natuurlijk is talent op het allerhoogste niveau een belangrijke factor, maar nog meer bepalend is misschien wel de passie voor de sport en de consistentie in de training.

Alfred Stern: ‘Plastic maakt het moderne leven mogelijk’

Interview Borealis Chemiebedrijf Borealis (her)plantte iets meer dan een half jaar geleden een nieuwe propaandehydrogenatiefabriek (PDH) neer in Kallo. Het was een van de grootste investeringen in de Europese chemiesector van de voorbije jaren. Waarom net daar? We vroegen het aan CEO, Alfred Stern, zelf.