Home Business E-commerce Als merken zelf retailers worden

Als merken zelf retailers worden

Retail beleeft apocalyptische tijden, zo lijkt het. Her en der gaan retailers over de kop. Toch zwemmen een aantal sterke merken tegen de stroom in door nieuwe eigen verkoopskanalen te openen. Merken die zelf retailers worden: een overlevingsstrategie die werkt? 

Onlangs kondigde Levi’s aan dat het merk in 2020 liefst honderd nieuwe eigen winkels wil openen. Bekende brands als Nespresso, Samsonite en Nike gaan mee in die trend. Ze verkopen hun producten niet alleen via een netwerk van tussenpartijen, ze gaan ook rechtstreeks naar de eindconsument: online en in fysieke stores. “Als merken zelf retailers worden, dan kunnen ze hun positie daarmee versterken”, zegt Wim Decraene van omnichannelspecialist Nayan.

Persoonlijke benadering

Merken en producenten van consumentengoederen stellen vandaag vast dat de verkoop via een bol.com, Inno of Vanden Borre een aantal keerzijden heeft, geeft Decraene aan. “Door die omweg via een tussenpartij raken ze de rechtstreekse interactie met hun eindconsument kwijt. Ze weten niet meer wie hun klant is. Een vereiste nochtans, want consumenten verwachten meer en meer een persoonlijke benadering.” 

Onder druk

Als merk heb je geen controle over hoe verdelers jouw product voorstellen aan de eindklant, stelt de omnichannelexpert vast. “Ben je fabrikant van sportschoenen, dan staan jouw spikes in de rekken tussen alle andere merken. De klantervaring met jouw merk hangt volledig af van de winkelinrichting en het humeur van de verkoper.” Bovendien wordt de verkoop via tussenpartijen steeds minder rendabel. De druk van globale onlinespelers is groot. “Tussenpartners gaan op het scherpst van de snee onderhandelen met hun merken om de concurrentie met bijvoorbeeld een Amazon te counteren. Zo komen de marges steeds meer onder druk te staan.”

‘Zelf een winkel of e-commerceplatform opstarten, is niet evident en houdt risico’s in.’

Niet zonder risico

Het zijn meteen ook de voornaamste redenen waarom retailers er vandaag voor kiezen om zelf nieuwe winkels te openen of een e-commercesite op te starten. “Wij zijn heel erg overtuigd van die oplossing voor retail om te kunnen overleven,” stelt de Nayan-zaakvoerder. Maar, klinkt de toevoeging, eigen winkels of een e-platform opstarten is niet evident. Zeker niet voor kleinere merken. “Je logistiek wordt plots een pak complexer, je hebt aangepaste technologie nodig en je moet deskundige mensen aanwerven om je marketing en klantenservice te verzorgen. Al dat soort zaken kost geld en tijd, en houdt risico’s in.”    

Winkels opzetten

In de VS zitten ze naar exact dezelfde uitdaging te kijken, stelt Decraene vast. “Daar heb je dienstverleners zoals B8ta en Leap, die merken helpen om hun eigen winkels op te zetten: van het zoeken naar een fysieke ruimte tot het implementeren van een kassasysteem. Het idee erachter? Voor retailers zou het even makkelijk moeten zijn om een eigen winkel te openen als om een e-commercesite op te zetten via Shopify.” 

Omnichannel

“Dat model van retail-as-a-service, op basis van een abonnementsprijs, hebben wij met Nayan geadopteerd”, geeft Decraene aan. “Met die nuance dat wij ervan overtuigd zijn dat retail in 2020 per definitie omnichannel is. Dat is ook waarom we zowel online als offline een kant-en-klare oplossing beschikbaar stellen voor merken die de volgende Nike of Levi’s willen worden.”


Meer over

Nayan is an international team of omni-channel specialists, dedicated to helping brands sell directly to their end-consumers.  We partner with leading and emerging consumer brands to provide them with a direct route to their consumers, both online and offline. Our omni-channel Retail-as-a-Service model is a low risk strategy that allows brands to sell more products, more quickly to more satisfied customers.

Nayan

MEER

3 vragen aan… Matthias Breschan

Investeren in een geschenk betekent voor mij het ideale voorwerp vinden zodat de gelukkigen er plezier aan beleven, ook nog vele jaren erna.

Over nieuwe markten en brexitbedrijven

Handelsmarkt Momenteel zijn er twee zaken die een onnavolgbare stempel drukken op het ondernemerslandschap in Nederland: de coronacrisis, jawel, en het Verenigd Koninkrijk dat zijn biezen pakt en de EU verlaat. Wat wil dat zeggen voor de Nederlandse bedrijven? Ontstaan er nieuwe markten, en welke kansen en uitdagingen worden daardoor gevormd? 

Leder niet langer van de koe

circulaire economieAan de Katholieke Hogeschool Limburg is een methode ontwikkeld om van appelen- en perenafval materiaal te maken voor handtassen, zo schrijft de krant De Standaard. Een mooie evolutie, maar in België en elders zijn er nog wel meer onderzoekers en ondernemers bezig om inventieve materialen te ontwikkelen die koeienleder kunnen vervangen.

Buiten-gewoon amusement

In de zomer zijn er veel dingen te doen in en rond de stad. Geniet van zomerbars, muziek en openluchtcinema's. Fokus vertelt je waar je ze kan vinden.

Connectiviteit is de sleutel tot betere gezondheidszorg

Pascal VerdonckBelgië is op medisch vlak een leider in de wereld, maar hoe zit het met de technologische kant van de medische sector? Er worden al inspanningen geleverd, maar we zullen een tandje moeten bijsteken om te komen tot een nog betere kwaliteit van de gezondheidszorg.

Waar een wil is, is een… andere weg

TransportWegvervoer zal steeds meer onder druk komen te staan. Stijgende brandstofprijzen, tolheffingen, low emission zones, dichtslibbend verkeer, een nijpend chauffeurstekort… Bedrijven moeten nagaan hoe ze hun transport zo efficiënt mogelijk – en eventueel multimodaal – kunnen organiseren.