Home Business E-commerce Als merken zelf retailers worden

Als merken zelf retailers worden

Retail beleeft apocalyptische tijden, zo lijkt het. Her en der gaan retailers over de kop. Toch zwemmen een aantal sterke merken tegen de stroom in door nieuwe eigen verkoopskanalen te openen. Merken die zelf retailers worden: een overlevingsstrategie die werkt? 

Onlangs kondigde Levi’s aan dat het merk in 2020 liefst honderd nieuwe eigen winkels wil openen. Bekende brands als Nespresso, Samsonite en Nike gaan mee in die trend. Ze verkopen hun producten niet alleen via een netwerk van tussenpartijen, ze gaan ook rechtstreeks naar de eindconsument: online en in fysieke stores. “Als merken zelf retailers worden, dan kunnen ze hun positie daarmee versterken”, zegt Wim Decraene van omnichannelspecialist Nayan.

Persoonlijke benadering

Merken en producenten van consumentengoederen stellen vandaag vast dat de verkoop via een bol.com, Inno of Vanden Borre een aantal keerzijden heeft, geeft Decraene aan. “Door die omweg via een tussenpartij raken ze de rechtstreekse interactie met hun eindconsument kwijt. Ze weten niet meer wie hun klant is. Een vereiste nochtans, want consumenten verwachten meer en meer een persoonlijke benadering.” 

Onder druk

Als merk heb je geen controle over hoe verdelers jouw product voorstellen aan de eindklant, stelt de omnichannelexpert vast. “Ben je fabrikant van sportschoenen, dan staan jouw spikes in de rekken tussen alle andere merken. De klantervaring met jouw merk hangt volledig af van de winkelinrichting en het humeur van de verkoper.” Bovendien wordt de verkoop via tussenpartijen steeds minder rendabel. De druk van globale onlinespelers is groot. “Tussenpartners gaan op het scherpst van de snee onderhandelen met hun merken om de concurrentie met bijvoorbeeld een Amazon te counteren. Zo komen de marges steeds meer onder druk te staan.”

‘Zelf een winkel of e-commerceplatform opstarten, is niet evident en houdt risico’s in.’

Niet zonder risico

Het zijn meteen ook de voornaamste redenen waarom retailers er vandaag voor kiezen om zelf nieuwe winkels te openen of een e-commercesite op te starten. “Wij zijn heel erg overtuigd van die oplossing voor retail om te kunnen overleven,” stelt de Nayan-zaakvoerder. Maar, klinkt de toevoeging, eigen winkels of een e-platform opstarten is niet evident. Zeker niet voor kleinere merken. “Je logistiek wordt plots een pak complexer, je hebt aangepaste technologie nodig en je moet deskundige mensen aanwerven om je marketing en klantenservice te verzorgen. Al dat soort zaken kost geld en tijd, en houdt risico’s in.”    

Winkels opzetten

In de VS zitten ze naar exact dezelfde uitdaging te kijken, stelt Decraene vast. “Daar heb je dienstverleners zoals B8ta en Leap, die merken helpen om hun eigen winkels op te zetten: van het zoeken naar een fysieke ruimte tot het implementeren van een kassasysteem. Het idee erachter? Voor retailers zou het even makkelijk moeten zijn om een eigen winkel te openen als om een e-commercesite op te zetten via Shopify.” 

Omnichannel

“Dat model van retail-as-a-service, op basis van een abonnementsprijs, hebben wij met Nayan geadopteerd”, geeft Decraene aan. “Met die nuance dat wij ervan overtuigd zijn dat retail in 2020 per definitie omnichannel is. Dat is ook waarom we zowel online als offline een kant-en-klare oplossing beschikbaar stellen voor merken die de volgende Nike of Levi’s willen worden.”


Meer over

Nayan is an international team of omni-channel specialists, dedicated to helping brands sell directly to their end-consumers.  We partner with leading and emerging consumer brands to provide them with a direct route to their consumers, both online and offline. Our omni-channel Retail-as-a-Service model is a low risk strategy that allows brands to sell more products, more quickly to more satisfied customers.

Nayan

MEER

Goed boeren met smart farming

Smart FarmingTegen 2050 zullen we 10 miljard monden te voeden hebben. Er is nu al een toenemende vraag naar kwalitatief voedsel dat met respect voor mens en milieu geteeld wordt. Er vallen termen als precisielandbouw en smart farming. Wordt dat dan de toekomst?

Keeping up with kerst: Soe’s survivalgids 

Lieve mensen, het is alweer zover! Het warme kerstgevoel, de druk om het perfecte kado te vinden, de gêne van verplichte familiefeestjes. Dit jaar zal u voorbereid zijn, met mijn kerstsurvivaltips. Laat de lichtjes, kadootjes en genante gesprekken aanrukken!

Het kerstmenu 2.0

Kerstmis is een traditie met een al even traditioneel menu. Hoog tijd om die traditie een moderne twist te geven op basis van de culinaire trends van het afgelopen jaar. Twee culinaire toppers geven hun smakelijke mening over het ideale kerstmenu in 2019.

Voor de mooiste moestuin

Wim Lybaert Het vriest dat het kraakt. Het leven in de moestuin is nu helemaal stilgevallen. Tijd dus om vooruit te kijken en plannen te maken voor het volgende seizoen. Want moestuinieren, daar begin je beter niet onbezonnen aan. Hoe beter je voorbereiding, hoe mooier je moestuin.

Stadsgroen gezocht

Hendrik Moeremans De stad van morgen heeft ruimte voor groen. Ruimte voor water en natuur, dicht bij haar inwoners. Over welke groene oases beschikken de Antwerpse steden vandaag al? En wat zijn de plannen om het allemaal nog beter te maken in de toekomst?

‘Dat onderwijs zo intensief met ondernemingen samenwerkt, dát...

Technopolis Hoe belangrijk soft skills zijn in de wereld van de harde wetenschap, dat vertelt Stephane Berghmans, CEO van Technopolis. Hij denkt na over de rol van de leerkracht in de toekomst – wat ons toelaat een duik te nemen in zijn ideeën over duaal leren in een door technologie gedreven toekomst.