duurzaamheid
Business

Deze 6 duurzame leiders verdienen meer bekendheid

05.12.2019
door Fokus-online.be

Duurzaamheid is een populair onderwerp in het huidige politieke landschap. Maar het bedrijfsleven loopt hierbij nog altijd voorop. Diverse leiders tonen dat duurzame ideeën en bedrijfssucces heel goed samengaan. 

In het internationale bedrijfsleven is het nut en de noodzaak van duurzaamheid al diep doorgedrongen. Duurzaamheid maakt bedrijven toekomstbestendig en bespaart bovendien kosten, zowel op lange als korte termijn. Bovendien is het een steeds groter aandachtspunt bij de consument. Bedrijven die de planeet onnodig zwaar belasten hebben simpelweg hun imago tegen. Andersom werkt het ook: wie goed doet voor mens en milieu, kan rekenen op sympathie.

Inspirerende personen kunnen het verschil maken. Zij zijn de kartrekkers van de duurzame economie die veranderingen stimuleren en innovatie versnellen. Deze zes personen zijn misschien geen bekendheden, maar wel van onschatbare waarde voor de internationale duurzaamheidstrend:

  1. Gunter Pauli – auteur en ondernemer

Zeg je Blue Economy, dan zeg je Gunter Pauli. Hij bedacht tal van ecologische innovaties, schreef twintig boeken en introduceerde het begrip ‘De blauwe economie’. Pauli leidde jarenlang het Belgische bedrijf Ecover en is oprichter van ZERI (Zero Emmissions Research and Initiatives), een mondiaal netwerk dat zich bezighoudt met het oplossen van problemen in de wereld. Hij is lid van de Club van Rome en auteur van diverse boeken over economie en innovatie.

Pauli is wereldwijd beroemd vanwege zijn nieuwe kijk op de economie, waarbij de natuur uitgangspunt is en restproducten geen afval zijn. Met die insteek kan iedereen profiteren van de overvloed van de natuur. Een bekend voorbeeld van deze manier van denken is het kweken van paddenstoelen op koffiedrab, zoals het bedrijf Rotterzwam dit doet.


  1. Geanne van Arkel – Head of Sustainable Development bij Interface Europe

Geanne van Arkel stimuleert duurzaam ondernemen op een manier die niet direct voor de hand ligt. Van Arkel is werkzaam als MVO-manager bij Interface, producent van duurzaam gefabriceerde tapijttegels. Van Arkel gaat daarbij een stap verder. Duurzaamheid is volgens haar niet alleen de verantwoordelijkheid van haarzelf, maar van iedereen binnen het bedrijf. Haar visie: iedereen kan het verschil maken. Vanuit die overtuiging coacht ze collega’s tot duurzaamheidsambassadeurs. Het maakt daarbij niet uit welke officiële functie iemand binnen Interface heeft. Dat werpt zijn vruchten af, want de hele organisatie is doordrenkt met het ‘groene denken’.

Ook buiten Interface om werkt Van Arkel aan duurzame bewustwording. Zo is ze actief lid van MVO Nederland en van het transitieteam Kunststoffen. Ze heeft zich verbonden aan allerlei projecten in de circulaire economie. Daarnaast is ze een van de drijvende krachten achter de ‘Green Deals’, een Nederlands initiatief waarbij private en publieke partijen de handen ineenslaan voor groene initiatieven. Zo was ze onder andere betrokken bij de Green Deals Biodiversiteit, Natuurlijk Kapitaal, Sluiten Kunststofketen en Biomimicry.

Van Arkel spreekt regelmatig in het bedrijfsleven en onderwijs. Daar deelt ze haar kennis en inzichten rond innovatieve verduurzaming. Ze gaat daarbij uit van een praktische aanpak. Middels tips en concrete handvatten draagt ze haar kennis over aan andere bedrijven en organisaties. De rode draad is haar overtuiging dat succesvolle bedrijfsvoering en duurzaamheid elkaar niet tegenwerken, maar juist versterken. In 2018 werd Van Arkel benoemd tot MVO-Manager van het jaar. Die titel dankte ze aan haar inzet voor de circulaire en biobased economie.


  1. Greta Thunberg – klimaatactiviste

Een jaar geleden maakte de toen 15 jaar oude Zweedse Greta Thunberg een statement door op vrijdagen bij haar school te staken voor het klimaat. Inmiddels is ze een fenomeen, niet in het minst vanwege de inspirerende speeches die ze onder meer in het Europese Parlement, het Britse kabinet en Davos gaf.

Thunberg schuwt het niet om de vinger op de pijnlijke plek te leggen, en ze roept jong en oud op om in actie te komen tegen klimaatverandering. Inmiddels weet ze wereldwijd duizenden mensen te mobiliseren via de organisatie #fridayforfutures. Op 15 maart gingen ongeveer 1,4 miljoen jongeren, ouders en grootouders wereldwijd de straat op. Op 24 mei volgden er acties in 125 landen. De volgende wereldwijde staking staat gepland voor 20 september 2019.

  1. Olu VandenBussche – textielontwerper

Olu VandenBussche gebruikt haar kennis als textielontwerper om consumenten en professionals bewust te maken van de wereldwijde invloed van textiel op het milieu. Daarnaast zet ze sterk in op het overbrengen van kennis over haar vakgebied. Haar werk kenmerkt zich door ‘Slow Design’, waarin aandacht voor ambacht, materialen en duurzaamheid centraal staan.

Samen met schoendesigner Jan Caus startte ze een kleinschalige, duurzame sneakerlijn op onder de banner van Sneaker Academy Belgium. Voor de productie ervan werken de Oost-Vlaamse ondernemers samen met Cellmade, een organisatie die de sociale re-integratie van gedetineerden bevordert door ze een vak aan te leren en zinvol werk aan te bieden. In het project konden gedetineerden tekeningen over hun leven, hun angsten en hun dromen indienen. Uit de inzendingen werden enkele tekeningen geselecteerd en verwerkt tot prints. 


  1. Stephanie Dickson – oprichter Green is the new Black

Stephanie Dickson is event organisator, TEDx-spreker en de oprichter van Green Is The New Black. Dit is het eerste ‘Conscious Festival’ en mediaplatform in Azië, bedoeld voor iedereen die duurzamer wil leven en werken.

Dickson vindt het belangrijk dat duurzaamheid mainstream, sexy en toegankelijk is. Met die gedachte in haar achterhoofd knoopt ze mensen, bedrijven en projecten aan elkaar. Ze geeft met regelmaat lezingen en workshops over groene initiatieven en legt daarbij uit hoe mensen duurzaamheid kunnen implementeren in hun dagelijkse werk en leven.


  1. Kate Raworth – auteur van Doughnut Economy

Kate Raworth richt zich als vooraanstaand econoom op het verkennen van de economische mindset die nodig is om de sociale en ecologische uitdagingen van de 21ste eeuw aan te gaan. Haar ideeën hierover heeft ze beschreven in ‘Donuteconomie: zeven manieren om te denken als een econoom uit de 21ste eeuw’. Dit boek werd in 2017 gepubliceerd en is in 15 talen uitgebracht.

Het gedachtengoed van Raworth was vanaf de eerste publicatie van het boek een inspiratiebron voor vooruitstrevende bedrijven, politieke activisten en denkers over duurzame ontwikkeling. Raworth presenteerde haar ideeën aan een uiteenlopend publiek, variërend van de Algemene Vergadering van de VN tot de Occupy-beweging

Vorig artikel
Volgend artikel