Business

Digitaliseren is geen nice-to-have meer, maar een noodzaak

02.11.2020
door Fokus Online

Door COVID-19 schakelde de digitale transformatie in bedrijven een versnelling of twee hoger. En hoewel het belangrijk is voor de verkoop en het engagement met de eigen werknemers, zijn veel bedrijfsleiders er nog van overtuigd dat de digitale transformatie maar een tijdelijk proces is.

Bedrijfsleiders worstelen nog steeds met de vraag over hoe ze het beste kunnen profiteren van de digitale revolutie, terwijl de digitale economie er al is en zich alleen maar verder zal blijven ontwikkelen.

Het vermogen om te evolueren

Toch begin je er niet onbehoedzaam aan. Digitale transformatie is geen sprint waarin je in een kortere tijdspanne alles moet geven. Het is wél een marathon waarin je moet doseren en anticiperen op wat er rond jou gebeurt. Op welke manier kun je bijvoorbeeld beter in contact blijven met jouw klanten? Hoe haal je het meeste uit je medewerkers? Hoe kun je ervoor zorgen dat je zo snel mogelijk en juist reageert op eventuele marktverstoringen? Cruciaal in dit traject is het vermogen van je bedrijf om te evolueren.

Eén ding heeft de pandemie ons geleerd: consumenten passen zich snel aan en vinden nieuwe manieren om alledaagse dingen digitaal te doen: etenswaren kopen, in contact blijven met dierbaren of hun arts consulteren. Dat is net het doel van digitale transformatie: de manier waarop we leven en zakendoen, beter en gemakkelijker maken.

Niet aarzelen

Toch maakt een groot deel van de bedrijven zich nog steeds zorgen dat ze klanten kunnen overweldigen – en afschrikken – met zoveel veranderende technologie en processen. Bovendien hebben ze moeite om online een consistente klantenservice aan te bieden. Uiteindelijk zullen bedrijven toch het voortouw moeten nemen. Ze moeten inspelen op de groeiende uitdagingen en verwachtingen van de klant en snel oplossingen bieden. Wie aarzelt om zich aan te passen aan nieuwe technologie en digitale realiteit, zal zijn klanten snel zien vertrekken naar een concurrent die het wel doet. Want de klant wacht niet meer.

Wie aarzelt om zich aan te passen aan nieuwe technologie en digitale realiteit, zal zijn klanten snel zien vertrekken naar een concurrent die het wel doet. Want de klant wacht niet meer.

CEO = CTO

Digitale transformatie zal de bedrijfsstrategie op korte tot lange termijn bepalen. De CEO zal dus ook de Chief Transformation Officer van zijn organisatie moeten zijn. Hij moet de digitalisering van zijn bedrijf leiden. En net in een tijd waarin teams worstelen om vanop afstand samen te werken, naar manieren zoeken om de bedrijfscultuur te behouden – terwijl het moreel door de quarantaine soms laag is, moeten we de manier waarop we werken, transformeren. Zowel werkgevers als werknemers moeten kijken naar hoe ze digitaal kunnen transformeren om onze bedrijven continu opnieuw uit te vinden: hoe ze klanten bedienen, maar ook hoe ze een productief en betrokken personeelsbestand opbouwen.

Een cultuur van bijscholing

Want op korte termijn zijn we zo gewend geraakt aan de nieuwe manier van werken: bedrijven zien dat ze minder kantoorruimte nodig hebben en werknemers zien de voordelen van flexibel werken en van thuiswerken. Dat gaat blijven. Dus moet je kijken hoe je dat met de nodige tools kunt ondersteunen en optimaliseren. Ook op vlak van bedrijfscultuur: dat samenhorigheidsgevoel dat vaak deel uitmaakt van het DNA, kun je ook met digitale tools versterken.

En je moet een cultuur van voortdurende bijscholing creëren. Bedrijfsleiders hebben de verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat hun personeel op deze verandering is voorbereid. Het beste is om hen zoveel mogelijk toegang te bieden tot digitale leerplatformen. En hen zelfs om te scholen. Want sommige banen zullen verdwijnen en er zullen ook nieuwe banen ontstaan. Door hen om te scholen kun je intern beter inspelen op de acute skills gap.

Digital-first toekomst

Het is niet alleen een kwestie van een formele structuur opzetten om de vaardigheden van de huidige werknemers te verbeteren, maar ook van een omgeving te bieden waarin ze hun werk op de beste manier kunnen invullen. De oplossing ligt zowel in het transformeren van de manier waarop een bedrijf een werken-vanaf-overal-cultuur opbouwt, als in de manier waarop het zijn mensen – via training en herscholing – in staat stelt om te slagen en hun carrière in de digitale economie te laten groeien. Zo is niet alleen het bedrijf, maar ook de werknemer gewapend voor een digital-first toekomst.

Vorig artikel
Volgend artikel