Home Business De nieuwe rol van de CFO: agent van verandering

De nieuwe rol van de CFO: agent van verandering

Het zijn boeiende tijden zijn voor CFO’s. Waar de financiële directeur vroeger vooral de middelen controleerde door te plannen en toe te wijzen, is het takenpakket vandaag een stuk gevarieerder.

Het vertalen van de strategie naar tastbare resultaten die duurzame groei op lange termijn opleveren, is er één van. Voor veel bedrijven is dat een uitdaging. Ik ben ervan overtuigd dat de CFO en zijn team hierin een belangrijke rol spelen, naast de CEO.

Basis voor groei

Ten eerste door het bedrijfsmodel te aligneren met de missie: met onze activiteiten willen we toegevoegde waarde creëren in het belang van de samenleving en niet alleen voor het bedrijf. Ter illustratie: bij Elia bouwen we lijnen en kabels en investeren we in de digitalisering van het elektrische systeem. Niet voor het plezier van onze ingenieurs, maar om de energietransitie mogelijk te maken in de strijd tegen klimaatopwarming. Vervolgens door te zorgen voor de juiste allocatie van middelen. Prioriteiten moeten worden bepaald door een vakkundig evenwicht te vinden tussen kostenoptimalisatie, procesverbetering, risicomanagement en innovatie; de basis voor toekomstige groei.

Coördinatie van strategie

Tot slot moet de CFO zorgen voor de coördinatie van de verschillende strategische initiatieven. De uitvoering van de strategie vereist in het algemeen een transversale samenwerking tussen de entiteiten, en dit moet worden gewaarborgd, bijvoorbeeld door het opzetten van projecten of het vaststellen van transversale doelstellingen. Dat is vaak natuurlijk in kleine entiteiten, maar vereist meer aandacht in grotere bedrijven.

‘Het zijn spannende tijden voor de CFO.  Je cocreëert de toekomst van de onderneming en helpt de veranderingen aansturen.’

Permanente uitdaging

Om de CFO bij deze taken te ondersteunen, wil ik twee katalysatoren noemen. Het team is de eerste. Het opbouwen van een professioneel en gemotiveerd team is op zich niet voldoende. Je moet ook de technische, gedrags- en strategische vaardigheden identificeren die nodig zijn voor toekomstig succes. De individuen en het team moeten in deze richting kunnen ontwikkelen wat een permanente uitdaging is in een werkomgeving met geregeld operationele urgenties.

Analyse vanuit nieuwe hoek

Een tweede katalysator is de digitalisering die de CFO in staat stelt om de efficiëntie en effectiviteit van de financiële functie en het bedrijf te verhogen. Dat wordt bereikt door automatisering en Robotic Process Automation (RPA), die het mogelijk maken om repetitieve activiteiten met weinig toegevoegde waarde te automatiseren. Zo komt er tijd vrij voor activiteiten die wél waarde creëren. Bovendien maakt efficiëntie, door de digitalisering van volledige processen en het veel verfijndere gebruik van gegevens, het mogelijk om de prestaties van het bedrijf vanuit een nieuwe invalshoek te analyseren.

Kortom, het zijn spannende tijden voor de CFO.  Je cocreëert de toekomst van de onderneming en helpt de veranderingen aansturen. Zo breidt de rol van de CFO uit van een sterke cijferaar naar een beïnvloeder en zo wordt hij of zij een agent van verandering. En die rol ligt me wel.

MEER

Jongetjes en meisjes: twee aparte werelden?

genderclichéKinderen formuleren al op een jonge leeftijd een mening over het andere geslacht. Dat is niet zo vreemd, want genderclichés opstaan al heel vroeg, weet Veerle Draulans ons te vertellen.

Intelligente Transport Systemen: alles connected

Technologie zal binnen de steden een revolutie ontketenen waarbij alles ‘connected’ zal zijn. Slimme voertuigen, slimme apps, big data… Alles de blender in. Het resultaat? Dat moet een duurzame, moderne én milieuvriendelijke stad worden. 

Samen staan we sterk

vrijwilliger Volgens een studie van de Koning Boudewijnstichting zet maar 12,5 procent van de Belgische bevolking zich in om van deze wereld een betere plaats te maken.

Allemaal samen tegen de plasticsoep

PlasticsoepEen consortium van grote bedrijven trekt een miljard euro uit om de wereldwijde verspreiding van plastic afval in te perken. Een mooie geste, maar met minder middelen kan iedereen ervoor zorgen dat er minder plastic zooi in de natuur en de zee terechtkomt.

In dienst van de consument, vandaag én morgen

Karel Van EetveltDe digitalisering is overal voelbaar en klantennoden veranderen snel. Terwijl nieuwe spelers met creatieve oplossingen komen, moeten bedrijven de nieuwe generatie zien te boeien. De opdracht? Businessmodellen herbekijken en de klant centraal stellen.

Over de toekomst van de rechtspraak gesproken…

De rechtspraak legt haar eigen historiek vast in vonnissen en arresten. Ze geeft daarmee ook deels haar toekomst vorm, al ziet niet iedereen de contouren daarvan nog even duidelijk als vroeger – ondanks of met dank aan de steeds complexere wet- en regelgeving.