beurs
Business

De baten van de beurs

25.01.2023
door Frederic Petitjean

Een Belgisch bedrijf dat naar de beurs trekt, het is nog altijd groot nieuws in ons land. Maar waarom wagen de uitzonderingen zich aan een IPO (Initial Public Offering)? Hoe zwaar is die procedure op administratief vlak? En zijn er dan geen alternatieven? 

De bedrijven trekken grosso modo voor twee redenen naar de beurs, zegt advocaat Roel Meers van Baker McKenzie. “Een eerste is dat ze via de beurs nieuw geld willen aantrekken. Een typisch voorbeeld zijn biotechs die financiering nodig hebben voor verdere studies en ontwikkeling van geneesmiddelen. Dat is zeer kostelijk, soms kunnen of willen bestaande aandeelhouders en banken dit niet financieren. De beurs is dan een oplossing. Een tweede grote reden is om bestaande aandeelhouders de kans te geven om aandelen te verkopen. Ook een combinatie van beide redenen kan.” 

Een beursgang is voor bedrijven een zeer bewuste keuze, zegt Meers. De beurs is een aantrekkelijke bron van financiering en liquiditeit, maar de procedure is administratief niet licht en daardoor kostelijk. “Soms, we moeten daar eerlijk in zijn, speelt ook prestige wel een beetje een rol. Met een beursnotering speel je toch in de eerste klasse van de ondernemingen. Eenmaal genoteerd is het ook makkelijker om nieuw geld op te halen of aandelen te verkopen.” De voordelen van een beursnotering zijn legio, maar de administratieve last wordt ook elk jaar een beetje zwaarder, zegt de advocaat. Ook niet-financiële informatie wordt steeds belangrijker in de beursgang, denk bijvoorbeeld aan alle mogelijke inspanningen rond ESG die bedrijven tegenwoordig doen. 

Het bedrijf Ekopak waagde in de lente van 2019 de sprong naar de beurs. De West-Vlaamse onderneming biedt water-as-a-service aan en helpt grote bedrijven om hun waterverbruik in te perken en onafhankelijk te worden van drinkwater. “Ons product is kapitaalintensief én wij zitten in een sterke groei”, zegt CEO Pieter Loose. “Om die groei te bestendigen hadden we geld nodig. Bovendien zorgt onze notering ook voor credibiliteit en vertrouwen bij klanten en investeerders. Wij zijn verplicht volledig open kaart te spelen en uitgebreid te rapporteren. Dat heeft ook invloed gehad op onze eigen organisatie: je moet professionaliseren. Het was een pittige procedure, maar we hebben er ook geweldig veel uit geleerd. Bovendien hebben wij onze IPO in volle coronacrisis voorbereid: we konden toch niet op restaurant, dus zaten we hele avonden met onze neus in de boekhouding (lacht).”

Bij een beursgang moet je met de billen bloot moet en dat vereist een cultuuromslag.

– Roel Meers, Baker McKenzie

Vaak zijn mensen heel verbaasd als ze horen dat Ekopak beursgenoteerd is, zegt de jonge CEO. “In België hebben we die cultuur niet, de beurs is vaak onbekend terrein. In Amerika is het net omgekeerd: daar trekken God en klein Pierke voor het minste naar de beurs (lacht).” 

Ook Meers ziet die trend. “Een van de redenen dat een beursgang in ons land uitzonderlijk blijft, is dat wij in België veel familiebedrijven hebben”, zegt hij. “Ondernemers geven niet graag de controle uit handen. Als ze al naar de beurs gaan, zie je dat ze zoveel mogelijk die controle bij zich willen houden. Een tweede reden is inderdaad dat je bij een beursgang een beetje met de billen bloot moet. Je moet enorm veel informatie over je bedrijf geven en dat vereist een cultuuromslag. Belgische ondernemers doen dat niet altijd graag (lacht). Dat is ook een van de redenen waarom bedrijven soms weer van de beurs vertrekken.”

Tot slot: een beursgenoteerd bedrijf wordt voortdurend onder de loep gelegd door investeerders, analisten en de financiële pers. Regelmatig moeten er ook cijfers bekendgemaakt worden, de CEO moet als het ware om de paar maanden examens afleggen. Leidt dat niet tot een andere manier van zakendoen, meer op de korte termijn? “Totaal niet”, zegt Loose. “De cijfers moeten goed zijn, maar we werken op lange termijn. Wij willen niet de volgende hype zijn, onze horizon strekt zich uit over decennia. Daarom lig ik ook totaal niet wakker van de beurskoers. Ten eerste verkoop ik toch niet en ten tweede doet de koers van vandaag er niet toe. De koers over tien of vijftien jaar is veel belangrijker.” 

Vorig artikel
Volgend artikel