Business

Een geslaagde e-commerce gaat samen met sterke beveiliging

24.08.2020
door Fokus Online

COVID-19 heeft ervoor gezorgd dat er op korte termijn veel mensen thuis werken én dat online bestellen sterk toenam. Deze combinatie zorgde wereldwijd voor een serieuze toename van IT-incidenten inzake beveiliging, gericht op thuiswerkers en consumenten.

Consumenten krijgen te maken met een groeiend aantal phishingmails, waarbij een oplichter gevoelige informatie probeert te verkrijgen via een link naar een valse website. Ook smishing, valse sms-berichten, is sterk in opmars. 

Sensibilisering en herhaling op de werkvloer

Met de snelle overstap naar thuiswerk op grote schaal, was er niet altijd ruimte voor de juiste beveiliging. Ook de IT-mensen van het bedrijf en de leverancier moesten zich anders organiseren, waardoor de support in het begin niet altijd evident was, ook omwille van de plotse sterke vraag naar hun tussenkomst. Wel hebben veel bedrijven grotere budgetten uitgetrokken voor het beveiligen van de toestellen van werknemers. Momenteel loopt er bij Beltug een rondvraag bij de IT-beslissers naar hun prioriteiten, en het is nu al duidelijk dat security de hoofdbekommernis is.

Om een beeld te krijgen van de reacties sturen steeds meer bedrijven een ongevaarlijke phishingmail naar hun werknemers. Bijna allemaal staan ze ervan versteld hoeveel er argeloos in de val trappen. Sensibilisering is dan ook cruciaal, en herhaling is aangewezen.

“Sensibilisering rond security is cruciaal.”

Beveiligde betalingen

Veel handelaars zijn in sneltempo overgestapt naar e-commerce, met het oprichten van een eigen webshop of door hun producten aan te bieden via een bestaand onlineplatform. Beveiliging is bij e-commerce cruciaal, er zijn immers betalingen mee gemoeid. De betalingsverwerking is een gevoelig aspect van cyberbeveiliging bij e-commerce, en de veiligheid ervan moet verzekerd worden. Zo is de vraag naar de CVV-code een vereiste, om te vermijden dat cybercriminelen die je kredietkaartnummer stelen, maar niet over de kaart zelf beschikken, ermee aan de slag kunnen.

Moeilijk te kraken wachtwoorden

De beveiliging van wachtwoorden van klanten op e-commercesites moet ervoor zorgen dat die gegevens niet gestolen worden. Het verlies van deze informatie brengt niet alleen de e-commercegebruiker in gevaar. Ook voor de reputatie en de aansprakelijkheid van de handelaar is het nefast. Naar de werknemers toe kun je meegeven dat het delen van paswoorden uit den boze is, en verschillende paswoorden voor verschillende toepassingen een vereiste is. Voor belangrijke toepassingen zijn lange, ingewikkelde paswoorden met speciale tekens een must, die zijn moeilijker te kraken.

Zorg dat ook smartphones beveiligd zijn, en dat iedereen systematisch de laatste updates installeert, zeker van de beveiligingssoftware. Aanvallers kennen direct nieuwe kwetsbaarheden en maken er gretig gebruik van. Leg je veiligheidsbeleid uit, en zorg ervoor dat de werknemers weten waar ze terecht kunnen als ze een probleem hebben.

Vorig artikel
Volgend artikel