aanwerven
Business

Creatief aanwerven: Out of the box rekruteren

08.03.2023
door Lieven Desmet

Ondanks een nakende recessie lijkt de war for talent nog niet meteen veel aan kracht in te boeten. Bedrijven tonen zich van hun innovatiefste kant in het zoeken naar nieuw talent. Van premies voor nieuwkomers tot het aanboren van nieuwe kanalen, het zit allemaal in de lift.

rekruterenGeld maakt (niet altijd) gelukkig 

Om nieuw talent te rekruteren trekken sommige bedrijven hun portemonnee open. Zo betaalt het Kortrijkse accountancy- en auditkantoor Vandelanotte een vertrekpremie van liefst 7500 euro wanneer een nieuw personeelslid binnen de maand weer vertrekt. Wie een leegloop verwacht of ambitieuze schattenjagers: niemand is opgestapt en het aantal sollicitaties zit in een stijgende lijn. Een staaltje van zelfverzekerde employer branding. Ook de restaurantketen Hawaiian Poké Bowl duikt in de financiën om nieuwe werknemers aan zich te binden. De restaurantketen betaalt voor één maand de energiefactuur van nieuwe werknemers. De keten is op zoek naar nieuwe mensen voor zijn zowat 30 vestigingen in België en Nederland. Elke nieuwe kandidaat die rechtstreeks bij Hawaiian Poké Bowl solliciteert én die drie maanden vast in dienst blijft, krijgt één energiefactuur betaald door zijn nieuwe werkgever. Wie al werkt bij Poké Bowl en een nieuw personeelslid weet te introduceren kan genieten van hetzelfde voordeel. Na drie maanden vast in dienst krijgt zowel de nieuwe medewerker als de aanbrenger van het nieuwe personeelslid één energiefactuur betaald.

rekruterenDigitale markt voor freelancers

Het aantal freelancers in ons land stijgt jaar na jaar. In de uiteenlopendste sectoren vind je zelfstandige werknemers die hun diensten aanbieden. Volgens zelfstandigenorganisatie Unizo zijn er in Vlaanderen alleen al zo’n 162.000 freelancers actief. Die groep groeit alleen maar. Overgewaaid vanuit het buitenland is ook de trend van digitale matchmakingplatformen hier inmiddels neergestreken. Volgens NextConomy, een online kennisplatform voor freelancers, is een zogeheten Freelance Management Systeem (FMS) niet meer weg te denken. Een FMS is een digitaal platform dat het matchen van opdrachtgevers met freelancers zoveel mogelijk automatiseert. Spelers als het Nederlandse Jellow of het Franse Malt zijn bezig aan een felle opmars in ons land. Er zijn ook puur Belgische platformen zoals USG Professionals, ExtraExpertise en GigHouse. Ook zij winnen almaar aan populariteit. De platformen proberen de freelancers te ontzorgen door van tal van verplichtingen of taken weg te nemen. Sommige beheren contracten of aanvragen. Aan werkgeverszijde is eenzelfde beweging aan de gang met de snelle opmars van zogeheten MSP’ers. Zo’n Managed Service Provider beheert de leveranciers van tijdelijk, ingehuurd personeel. Vooral grote organisaties besteden vaker de volledige inhuur van extern personeel uit aan een MSP-dienstverlener om de behoefte aan extern personeel in kaart te brengen en de markt van leveranciers en zelfstandigen te ontsluiten.aanwerven

‘Tientje voor een Vriendje’

Referral recruiting, social headhunting of user generated headhunting. De trend om medewerkers te belonen als ze een nieuw personeelslid rekruteren is al jaren gemeengoed bij bedrijven. Uit onderzoek van de UGent blijkt dat tot 75 procent van de bedrijven een of andere vorm van beloning geeft. Veel werkgevers geven een premie van enkele honderden euro’s tot soms wel 2000 euro. Bij ons heet dat letterlijk een aanbreng- of wervingspremie. Bij onze noorderburen werd dat iets frivoler ‘een tientje voor een vriendje’ gedoopt. In de huidige, krappe arbeidsmarkt is deze vorm van rekruteren een interessante manier om passieve kandidaten te bereiken. Bovendien is referral recruiting meteen een stuk goedkoper dan een vacature plaatsen via een advertentie. En al zeker goedkoper dan het inschakelen van een headhunter. Bovendien is het aannemelijk dat een werknemer een kandidaat aanbeveelt die past bij de bedrijfscultuur en de vacature. Toch zijn er vragen of een geldbedrag de juiste manier is. Uit onderzoek van het Nederlandse executive searchbureau Newpeople blijkt dat een simpel cadeautje minstens even hard geapprecieerd wordt. Cadeautjes worden bovendien als vriendelijker gezien. Met cashgeld kom je snel in het geldgedreven circuit en zou de motivatie van de medewerkers anders kunnen komen te liggen, aldus Newpeople. 

rekruterenAtypisch talent krijgt een ‘bloom’ 

Zijn migranten of kansengroepen het antwoord op de war for talent? Bloom Jobs is een rekruterings- en selectiekantoor gespecialiseerd in vast werk voor mensen die vandaag de dag moeilijk toegang hebben tot de arbeidsmarkt. Denk aan vluchtelingen, school drop-outs en mensen met een beperking. ‘Atypisch talent’, noemt Zelfa Madhloum van Bloom Jobs dat. Kansengroepen en bedrijven vinden elkaar te moeilijk, aldus Madhloum. Heel soms is dat slechte wil, meestal is het een geval van onbekend maakt onbemind. Die kloof tussen ondernemingen en atypisch talent dichten is het streefdoel. Om mensen te laten floreren hebben ze, net als bloemen, de juiste voedingsbodem nodig, luidt het. Sommige mensen – nieuwkomers, mensen zonder een sociaal netwerk, mensen zonder digitale toegang – hebben dat extraatje nodig omdat de drempel naar de arbeidsmarkt vaak nog te hoog is. Tegelijk smeekt de arbeidsmarkt om flexibiliteit. Ook de internationale vzw JobRoad begeleidt bedrijven om de jobkansen van kansengroepen te vergroten. Of nog: kleinschaliger nicheprojecten als Instroom.Academy of Autimatic, een start-up gericht op tewerkstelling van mensen met autisme. Telkens hebben ze eenzelfde doel: die eerste, cruciale werkervaring bieden als een springplank om vooruit te geraken. 

Vorig artikel
Volgend artikel