Business

Corona: accelerator van veel hr-vernieuwingen

02.11.2020
door Frederic Petitjean

Herinner je je het nog, de tijd vóór corona? We stonden allemaal netjes in de file naar ons werk, van Zoom had nog geen mens gehoord en veel sollicitanten konden kiezen uit wel tien jobaanbiedingen. Hoe zijn die omstandigheden veranderd? Jan Laurijssen, Senior Researcher bij hr-dienstenleverancier SD Worx kijkt voor- én achteruit.

Drie situaties identificeert Jan Laurijssen als we hem vragen hoe de arbeidsmarkt geraakt werd door COVID-19. Ze lijken voor de hand liggend, maar hebben – als ware het dominosteentjes – wel onverwachte zaken meegebracht. “Er waren bedrijven met veel minder of geen werk, er waren er met méér werk – denk aan de supermarkten – en er was een minderheid aan bedrijven die verder deden zoals ze al bezig waren”, zegt hij. “Voor de werknemers betekende dat twee zaken. Ofwel zaten ze thuis, werkend of niet, omdat ze technisch werkloos waren, ofwel gingen ze naar hun oude werkplek die er door alle veiligheidsmaatregelen toch wel anders uit zag.”

In een digitale paniek geschoten

Ook voor de bedrijven zelf had dat uiteraard gevolgen. “Ik zie heel veel ondernemingen die zich sinds de crisis stevig aan het heroriënteren zijn”, aldus Laurijssen. “Corona is de accelerator geweest van heel veel vernieuwingen. Zeker als ze door de pandemie in een soort digitale paniek geschoten zijn, omdat ze bijvoorbeeld niet genoeg laptops of webcams hadden voor hun personeel. Of omdat ze nog altijd niet in een webshop hadden geïnvesteerd. Veel onder hen denken: dat gaat mij geen tweede keer overkomen. Thuiswerken en digitalisering in het algemeen is in veel bedrijven echt wel de nieuwe norm geworden.”

Dat thuiswerk is trouwens ook niet altijd het walhalla dat sommigen ervan maken, geeft hij toe. “Nee, uiteraard is het niet altijd gemakkelijk. Zeker niet als je ook nog kinderen hebt rondlopen thuis. Of wanneer je een beurtrol met je vrouw moet afspreken om Zoom-meetings te doen. Maar toch heeft het op een rare manier ook verbindend gewerkt. Hier en daar dook al eens een kind op tijdens een videomeeting. Of je kon binnenkijken in de living van je collega’s, of zelfs je baas. Veel bedrijven zijn er eigenlijk creatief en tolerant mee omgegaan, vind ik.”

In veel bedrijven moet de cultuur en de mentaliteit een push krijgen om dit helemaal te omarmen. ‘Aanwezig zijn’ is niet altijd hetzelfde als ‘werken’.

Actief aanmoedigen om uit te loggen

Maar heeft het thuiswerken de grens tussen privé en werk, die sowieso al flou was, niet helemaal gesloopt? “Veel bedrijven willen dat ook niet pushen, hoor”, nuanceert Laurijssen. “Ik zie veel managers die actief aanmoedigen om ook eens uit te loggen en met een boek in de zetel te kruipen. Dat idee is ook gegroeid. In de eerste weken van de crisis was er best veel druk, maar daarna is dat toch geminderd. Het aantal videovergaderingen nam stilaan af, net als het aantal mensen dat eraan mee ‘moest’ doen.”

De arbeidsmarkt mag dan wat gekrompen zijn, dat wil niet zeggen dat de war for talent nu voorbij is. Al hangt wel veel af van de sector en de competenties van de werkzoekende. “Digitale skills in je vingers hebben, is nog altijd een enorme troef”, aldus Laurijssen. “En daarmee bedoel ik niet: een videomeeting kunnen bijwonen. Dat is een basiscompetentie. Ik bedoel mensen die bijvoorbeeld iets van big data kennen. Of van kunstmatige intelligentie. Ook soft skills blijven belangrijk. Iemand die wendbaar is, zich aan verschillende situaties snel kan aanpassen en creatief problemen kan oplossen, die zit ook goed. Zeker als je dan ook nog eens goed kunt samenwerken met andere mensen. Een creatieve, wendbare teamplayer met digitale kennis… Daar is iedereen naar op zoek.”

Thuiswerk is een blijver

Tot slot: is dit nu het beruchte “nieuwe normaal” waarin we beland zijn? Of gaan we ooit nog terug naar de precoronasituatie? “Dit is het nieuwe normaal, maar dat wil niet zeggen dat er geen bedrijfsleiders zijn met heimwee, of mensen die stress krijgen van het niet-reizen. Maar dat we aan de vooravond van een grote verandering staan, lijkt me toch duidelijk. Thuiswerk is een blijver, volgens mij. Al is het maar bijvoorbeeld omdat we zo in één klap ook een stuk van het mobiliteitsprobleem hebben opgelost. Tegelijk hebben in veel bedrijven de cultuur en de mentaliteit toch nog een push nodig om dit helemaal te omarmen. Dat ‘aanwezig zijn’ niet altijd hetzelfde is als ‘werken’, dat is bij sommige managers bijvoorbeeld nog altijd niet geweten. In dat soort bedrijven zijn termen als ‘resultaatsgericht werken’ of ‘vertrouwen’ nog niet helemaal ingeburgerd. Maar dat komt wel.”

Vorig artikel
Volgend artikel