e-commerce
Business

Consumenten, bedrijven en samenleving volop in verandering

09.02.2020
door Fokus Online

BeCommerce ziet de e-commercegroei in België bevestigd en verwacht dat men de kaap van 11 miljard online uitgaven zal behalen. Tijdens de eerste drie kwartalen van 2019 werd er al 8,38 miljard euro online gespendeerd volgens de BeCommerce Market Monitor. 

Met deze mooie e-commercecijfers blijft België deel uitmaken van het Europese peloton. Onze buurlanden Duitsland, Frankrijk, Nederland en het Verenigd Koninkrijk rijden de kop van de koers. In België zijn er nog heel wat opportuniteiten om het hoge niveau van die landen te behalen. Zo zijn sommige sectoren, zoals de verzekeringssector of de verse voedingsmarkt, in bepaalde mate nog onontgonnen terrein. 

Leren van buurlanden

Al heeft België intussen een extra versnelling ingezet. Dat zien we duidelijk aan de stijgende trend in exportcijfers en de opvallende rankings van de Black Friday sales, waar de Belgische speler Vanden Borre in de top tien eindigde. Die versnelling heeft zijn impact op de Belgische economie: voornamelijk de arbeidsmarkt wijzigt enorm met andere vacatureprofielen, arbeidsverwachtingen en -omstandigheden. Daarbij is een mentaliteitswijziging bij bedrijven en overheden van cruciaal belang om de concurrentie met buurlanden te kunnen aangaan. Onder andere nacht- en flexiwerk kunnen de Belgische e-commerce nog veel mogelijkheden bieden. 

‘Technologie ligt aan de grondslag van een veranderende consument.’

Platformeconomie

Naar de toekomst toe noteren we dan ook drie grote trends op vlak van e-commerce in België. Als eerste noteren we de shift naar een platformeconomie. Op die manier vergroot men de bereikbaarheid naar meer klanten en meer producten of diensten. Dat kan via drie verschillende soorten online platformen: handelsplatformen (de digitale versie van een klassieke winkel), marktplatformen waar men vraag en aanbod afstemt zonder middenman en informatieplatformen waar men prijzen vergelijkt. 

Duurzaamheid

Een tweede belangrijke trend is de toenemende vraag naar duurzaamheid. Doordat men e-commerce drijft door de vraag van de consument en niet door het aanbod, gaat e-commerce in tegen overconsumptie. Daarnaast zet men steeds meer in op groene logistiek − bijvoorbeeld door gebundeld transport en een circulaire economie −, met de zoektocht naar een duurzame return policy als uitdaging naar de toekomst toe. 

Vertrouwen

Als laatste trend is er het toenemende en belangrijke gewicht van vertrouwen. In het digitale tijdperk is vertrouwen bij online handel belangrijker dan ooit. BeCommerce speelt daarin een ongelooflijk belangrijke rol met het uitreiken van zijn vertrouwenskeurmerk aan betrouwbare webwinkels. 

Wanneer we erin slagen om deze trends te omarmen, zullen alle sectoren gebaat zijn met e-commerce: technologie ligt aan de grondslag van een veranderende consument. En dat moet je net omarmen in het voordeel van de consument, de bedrijven én de samenleving.

Vorig artikel
Volgend artikel