welzijnsbeleid
Carrière

Welzijnsbeleid vraagt een gedeelde verantwoordelijkheid

13.04.2022
door Fokus Online

Op de arbeidsmarkt is het nooit helemaal rustig. Gooi daar een pandemie bovenop en je krijgt een woelige (mentale) shift voor medewerkers uit alle sectoren. Om dan een duurzaam welzijnsbeleid te boetseren, blijkt de leidinggevende dé spilfiguur. 

Net voor de vijfde coronagolf voerde Antwerp Management School (AMS), in samenwerking met UGent, een bevraging uit bij 2.286 medewerkers in ons land. Ook de start-up B-Tonic, dochteronderneming van Baloise Insurance, publiceerde een whitepaper met bevindingen over de postcoronawereld van werk. Daaruit blijkt dat de rol van de leidinggevende grondig is veranderd.

Medewerkers uit verscheidene sectoren proberen zichzelf te heroriënteren op de werkvloer, zeker nu de wereld ietwat onvoorspelbaar is geworden. Volgens Siviglia Berto, managing director bij B-Tonic, vormt die persoonlijke hersteltijd de lijm voor veerkracht, innovatie en creativiteit. “De dialoog tussen medewerker en werkgever is heel belangrijk geworden. Hoe hoger medewerkers scoren op optimisme, veerkracht en hoop, hoe positiever het effect op de jobtevredenheid en de mentale gezondheid.” 

Ent je welzijnsbeleid op het DNA van het bedrijf en kies bewust voor een duurzame aanpak. Dit zal op termijn je marktpositie versterken.

- Siviglia Berto, Managing director

Om die positieve aspecten te vrijwaren, speelt de leidinggevende een cruciale rol. Die is namelijk nodig voor het creëren van voldoende psychologische veiligheid binnen een organisatie. Uit de medewerkersbevraging van AMS blijkt dat het vertrouwen in die leidinggevende niet daalde. Voor de meerderheid (71%) blijft het vertrouwen even groot en voor 17% is het vertrouwen zelfs gegroeid. “Er wordt nu gemakkelijker gepraat over werkdruk, privé-werkbalans en mentaal welzijn: een enorme vooruitgang ten opzichte van twee jaar geleden”, vertelt Berto. Volgens haar zit de slinkende barrière tussen werk en privé daar voor iets tussen. “Die verdween toen iedereen moest telewerken en in hetzelfde schuitje zat. Mensen móésten er wel eens over praten. Tijdens moeilijke momenten ga je op zoek naar wat er nog wel kan. Zo leer je erover praten.”  

Het is niet vanzelfsprekend dat iedere leidinggevende de juiste skills heeft om een verbindende rol op zich te nemen. Bijna 1 op de 2 medewerkers geeft in dezelfde enquête aan gemakkelijker te kunnen praten over mentaal welzijn als men de leidinggevende beter opleidt of ondersteunt. Leidinggevenden zeggen dat ze in 11% van de gevallen meer ondersteuning krijgen bij het aansturen van hun team, ten opzichte van 16% minder. Berto: “Een leidinggevende kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor het geluk van diens medewerkers. Ent daarom je welzijnsbeleid op het DNA van het bedrijf en kies bewust voor een duurzame aanpak. Dit zal op termijn je marktpositie versterken.” Het is dus aan de bedrijfsleider/CEO om de leidinggevenden voldoende te ondersteunen. “Dat is de sleutel tot succes, want medewerkers die energie krijgen van hun werkplek zorgen voor tevreden klanten.”

Leidinggevenden zullen zich kwetsbaar moeten leren opstellen en durven toegeven wanneer iets niet werkt. “Hun rol wordt meer die van een coach die tools moet aanreiken, en minder die van een expert”, aldus Berto. “Ook negatieve feedback moet worden omarmd. Breek het potje open en stap af van het silodenken. Echte kracht haal je uit teamcohesie en de talenten van je medewerkers. Inzetten op een gedeelde verantwoordelijkheid én psychologische veiligheid vormen de kernpunten van een duurzaam welzijnsbeleid.” 

Vorig artikel
Volgend artikel