war for people
Carrière

War for People: Wanneer solliciteren niet meer nodig is

30.08.2022
door Rosalie Van Hoof

Bedrijven stunten om openstaande vacatures in te vullen. Zo zijn er ‘jobs zonder sollicitatie’ en is men lakser in de gangbare diplomavereisten. Is de ‘war for talent’ post-corona een zuivere war for people geworden?

“Er is inderdaad een gigantische boom in het aantal vacatures”, beaamt Louis Lippens, doctoraatsonderzoeker arbeidseconomie en sociologie aan de UGent en VUB. “Mensen maken sinds de piek van de coronacrisis opnieuw uitstapjes, gaan op hotel en café. Dat vertaalt zich in een grote vraag naar werkkrachten in deze sectoren. Ook blijft de vraag groot in de bouw- of ICT-sector. Er zijn globaal nu een pak meer vacatures beschikbaar dan er relatief werkzoekenden zijn. De pandemie heeft op dat vlak een schok veroorzaakt.” 

Een schok waarvan de trillingen resulteren in gekke stunts. ‘Open hiring’ is er daar een van. Dit is een uit de VS overgewaaide rekruteringsmethode waarbij iedereen de kans krijgt zich te bewijzen, solliciteren is niet meer nodig. “Absurd, mensen zijn net extreem vindbaar vandaag”, vindt Johan Driessens, oprichter van tHRibe.World. “Hen aantrekken, dat is een ander verhaal. Dat ligt niet per se aan de beschikbare werkkrachten, wel aan het feit dat er – als we het dan toch met oorlogsjargon moeten doen – een ‘war for great employers’ is.” In een post-pandemische wereld willen mensen een job die bijdraagt aan hun levenskwaliteit. “Dat gaat niet over pingpongtafels of vers fruit op maandag. Het is een buitengewoon individueel proces. Bedrijven zoeken nog al te vaak naar een one-fits-all-solution.” Een recent onderzoek van Universiteit Gent toont alvast dat open hiring werkt. Een jaar lang werden tien mensen die via open hiring, dus zonder sollicitatie, werden aangeworven, gemonitord. Opvallend is dat ze erg gemotiveerd zijn, én dat er na enkele weken al een evaluatie volgt om te kijken of de werknemer wil blijven of niet. Unizo roept alvast op sollicitatieprocedures te herbekijken en laagdrempeliger te maken. 

Het tij kan zo keren: de economie sputtert, prijzen swingen de pan uit, de inflatie is hoog.

- Louis Lippens, UGent/VUB

Nog zo’n stunt: begin dit jaar kondigde het Kortrijkse bedrijf Vandelanotte aan een vertrekpremie van 5000 euro te schenken aan kandidaat-werknemers die tijdens de eerste twee maanden afhaken. Het accountancy- en auditkantoor zegt er immers zeker van te zijn dat wie bij hen aan de slag is, niet meer weggaat. “Ja, het behouden van het huidige talent is ontzettend belangrijk”, klinkt het bij Driessens. “Maar ook hier bestaat geen holy grail. Wat mensen nodig hebben om zich gelukkig te voelen, is puur menselijke psychologie.”

Of deze krachtmeting nog lang zal duren, is maar de vraag. “De economie sputtert een beetje en er is een sterke inflatie; voedings- en energieprijzen swingen de pan uit. Het valt te verwachten dat organisaties dra moeten besparen. Werknemers aanwerven is dan niet meer prioritair”, aldus de arbeidseconoom. Driessens voegt er graag aan toe dat rekruteren niet duur hoeft te zijn. “Zet in op intuïtie en koppel dat aan straffe communicatieskills en creativiteit. Dat werkt beter dan de zoveelste inwisselbare campagne.” 

Vorig artikel
Volgend artikel