Home Business Carrière Thomas Van Eeckhout: Wat is werkgeluk?

Thomas Van Eeckhout: Wat is werkgeluk?

“Bij EASI is het zeker alle dagen feest?”Ik krijg het vaak te horen wanneer we in de prijzen vallen. Echter, niets is minder waar. We vragen véél van onze werknemers, misschien wel meer dan andere bedrijven in de sector. En toch zijn we al zes jaar op rij de beste werkgever in België. Recent behaalden we zelfs een podiumplaats in de Europese competitie.

“Wat is jullie geheim?” is dan meestal nog een vraag. Mijn antwoord is simpel: een gezond evenwicht tussen vragen en geven. Dat betekent inzetten op diverse, degelijke verloning, maar vooral op fundamentele menselijke behoeften die het geluk van medewerkers op lange termijn versterken. 

Werkgeluk inhoudelijk bekeken

Maar wat houdt dat ‘werkgeluk’ juist in? Het is niet helemaal hetzelfde als welzijn, maar zit dieper en is wat minder tastbaar. Het is de basis van een loopbaan die voldoening geeft. Werkgeluk is erkenning, vrijheid, transparantie, liefde en uitdaging. Het is dus duurzamer dan investeren in een pingpongtafel of gratis fruit én het laat bedrijven toe om crisissen door te komen zonder al te veel problemen. Bedrijfsleiders die inspelen op die waarden zullen merken dat werkgeluk en performantie hand in hand gaan. Ik ben ervan overtuigd dat een leidinggevende een context kan creëren waarin zijn of haar mensen gelukkig kunnen zijn, en dat zo’n context een bedrijf vleugels kan geven.

“Erkenning is dé belangrijkste bron van energie op de werkvloer.”

Buitengewone prestaties verdienen aandacht

Erkenning is dé belangrijkste bron van energie op de werkvloer. Mijn ervaring leert me dat de doorsnee manager hier nog onvoldoende mee bezig is. We willen nochtans allemaal dat wat we doen, opgemerkt wordt. Zeker vandaag, in een wereld waar professioneel contact beperkt wordt tot onlinemeetings en gesprekken per mail. Buitengewone prestaties moeten altijd de nodige aandacht krijgen.

Wij reiken bijvoorbeeld elk jaar een reeks awards uit en hebben een jaarlijkse recognition day, die helemaal in het teken staat van erkenning. Maar daar stopt het niet: al tien jaar nemen we geen managers van buitenaf aan. Elke manager heeft zichzelf intern bewezen en onderschrijft onze waarden en cultuur. Op die manier geven we perspectief aan onze collega’s en bewaken we onze eigenheid.

Transparantie is nog zo’n behoefte: Openlijk communiceren over targets, resultaten en strategische projecten. Maar wees even duidelijk over wat er verwacht wordt van medewerkers. Zorg dat ze perfect weten wat ze kunnen doen om aanspraak te maken op promotie. Ik geloof dat de weg vooruit er één is met werkgeluk. Waar werkgevers hun medewerkers vertrouwen geven en perspectief en doorgroeimogelijkheden geen wollige begrippen zijn, maar echt deel uitmaken van de strategie en de basis zijn voor groei.

MEER

Ervaring van de klant voorop, ook online

De afgelopen periode ontsproten er tal van webshops, met winkels die (extra) omzet probeerden draaien in een anderhalvemetereconomie. Online garandeert de beste afstand om...

Ruben Fust: Wat als de fashionindustrie uit de mode...

Mode Het is een work in progress, maar Ruben Fust van No Label wil laten zien dat de fashionindustrie helemaal niet zo trendy is. Dat het businessmodel hopeloos is verouderd.

Over de toekomst van de rechtspraak gesproken…

De rechtspraak legt haar eigen historiek vast in vonnissen en arresten. Ze geeft daarmee ook deels haar toekomst vorm, al ziet niet iedereen de contouren daarvan nog even duidelijk als vroeger – ondanks of met dank aan de steeds complexere wet- en regelgeving. 

De Belgische kunststofsector omarmt de circulaire economie

Plastic Dat plastics onmisbaar zijn in ons dagelijks leven is een stelling die vaak de wenkbrauwen doet fronsen. Dat de kunststofsector volop inzet op de circulaire economie is eveneens veelal onbekend. Zo is de recyclagegraad van kunststoffen fors toegenomen en zijn er veelbelovende innovaties in chemische recyclage.

Van passief naar nul-energie

Energiezuinig Wie een energiezuinige woning laat (ver)bouwen, zet een mooie stap richting duurzame toekomst. Maar dat is niet alles. “Duurzaam bouwen is een nuloperatie als je niet duurzaam leeft.”

Buitenlandse klanten, meer excuses om niet te betalen

internationaal zaken Wie goederen levert, wordt daar graag voor betaald. Het krijgen van geld gaat gemakkelijker in het binnen- dan in het buitenland. Exporterende bedrijven moeten weten welke valkuilen ze beter kunnen ontwijken. Daarnaast blijft (te) laat betalen een heel probleem in Europa.