virtual reality
Carrière

Technologie & onderwijs: Geeft Pythagoras binnenkort wiskunde?

29.11.2023
door Rachid Ounaim

Overal in België duiken VR-gamingcentra op. Virtual reality is niet alleen leuk, het schept ook mooie mogelijkheden voor wetenschappelijk onderwijs. Een stand van zaken.

Op de maan lopen in de laarzen van Neil Armstrong of Louis Pasteur helpen met de ontwikkeling van zijn vaccin tegen hondsdolheid… Virtual reality (VR), augmented reality (AR) en robotica bieden eindeloze mogelijkheden voor de ondersteuning van STEM-onderwijs (Science, Technology, Engineering and Mathematics). “We zien een groeiende interesse onder studenten om VR en AR te integreren in wetenschappelijke vakken”, zegt Elodie Etienne, een doctoraatsstudente gespecialiseerd in AI aan HEC Liège. “Studenten zien, spelen en experimenteren met hun eigen ogen, waardoor kennis beter blijft hangen”, gaat ze verder.

Voor dr. Eleonora Farinella, spijsverteringschirurg en onderzoekster aan de leerstoel Kunstmatige Intelligentie in Digitale Geneeskunde aan UMons is “het potentieel van VR en AR in het onderwijs onbetwistbaar”. Deze technologieën bieden immers aanzienlijke voordelen. “Robotchirurgie maakt het mogelijk om complexe operaties uit te voeren met precieze bewegingen”, legt dr. Farinella uit. “Tijdens biologielessen kunnen we VR gebruiken om in dier- of plantencellen of het menselijke lichaam te kijken”, voegt Elodie Etienne eraan toe. In engineering worden VR en AR al gebruikt om 3D-modellen van zware machines en apparatuur te ontwerpen en om potentiële problemen op te sporen voor ze in productie gaan. De mogelijkheden zijn eindeloos.

virtual reality

Het potentieel van VR en AR in het onderwijs is onmiskenbaar.

- Eleonora Farinella, UMons

De kosten van de onderwijsrevolutie

Maar op de volledige integratie van deze technologieën in STEM-programma’s is het waarschijnlijk nog even wachten. “AI en robotica zijn niet echt opgenomen in het opleidingsprogramma, vooral niet in de medische wetenschappen”, zegt dr. Farinella. De redenen? Apparatuur en financiële beperkingen. “VR-headsets kunnen honderden euro’s kosten. Maar er zijn ook betaalbaardere opties, zoals headsets van 10 euro waarin je een smartphone plaatst voor een basic ervaring”, zegt Elodie Etienne.

Het probleem van de uitrusting doet zich ook voor in hogescholen en universiteiten. “Zonder een specifiek budget kunnen we de dingen niet veranderen”, zegt dr. Farinella. VR en AR zijn in opkomst als innovatieve en immersieve leermiddelen die de geesten van morgen effectiever en met meer motivatie kunnen opleiden. Investeringen in deze technologieën moeten daarom niet gezien worden als een uitgavenpost, maar eerder als een investering in de toekomst van studenten en, bij uitbreiding, die van de maatschappij als geheel.

Vorig artikel
Volgend artikel