great place
Carrière

Great Place to work: ‘Het draait allemaal om mensen’

30.08.2022
door Benjamin Van Synghel

Wat is economisch kapitaal zonder menselijk kapitaal? In hedendaagse ondernemingen staan beide elementen op dezelfde hoogte. Drie bedrijven die de titel ‘Great Place to Work’ met trots dragen vertellen wat hen maakt tot wie ze zijn.

werknemerPatrick Rottiers
CEO EY België, multidisciplinaire consultancy-organisatie

Wat maakt uw bedrijf zo succesvol?

“Onze mensen en onze cultuur: de mensen staan centraal in onze organisatie. Dat gaat verder dan een goede employer branding, infrastructuur en tools. We onderscheiden ons omdat wij de organisatie zijn met het grootste hart voor haar mensen. We creëren een totaalkader waarin mensen zich kunnen ontwikkelen tot de beste versie van zichzelf, betrekken ze bij besluitvorming en peilen naar hun wensen. We hebben de ambitie om als werkgever mee te bouwen aan het geluk van onze mensen.”

Wat maakt uw bedrijf een Great Place to Work?

“We scoren hoog op geloofwaardigheid’, ‘trots’ en ‘kameraadschap’. Ook werden we gelauwerd voor onze aanpak tijdens de coronacrisis. Zowel tegenover onze medewerkers als in de geïntegreerde communicatie errond. In moeilijke tijden kun je als werkgever het verschil maken door trouw te blijven aan je basisuitgangspunt: het welzijn van onze mensen. Zo kunnen ze elke dag het beste van zichzelf geven. Daarom zetten we sterk in op interne opleidingen. Jezelf ontwikkelen, stopt hier nooit.”

Welke tips heeft u voor uw concullega’s?

“Wees te allen tijde authentiek: doe wat je zegt en belooft. Onze collega’s kiezen zelf voor de combinatie van vervoersmiddelen die het best bij hen past. Ook onze vormen van hybride werken zijn erg flexibel. Geef vertrouwen, dan krijg je het ook terug. Maak voldoende tijd voor je mensen. Onze purpose is ‘Building a Better World’, en dat begint bij onszelf. Met heldere communicatie, transparantie en flexibiliteit kun je medewerkers steunen en laten weten dat je er voor hen bent.”

great placeWouter Torfs
CEO van Schoenen Torfs  

Wat maakt uw bedrijf zo succesvol?

“We zetten al zo’n 50 jaar in op een sterke bedrijfscultuur. Waardering van onze medewerkers is altijd al belangrijk geweest: open communicatie, kwalitatief leiderschap, mensen uitspelen op hun talenten. Onze strategische keuzes en hoe ze evolueren is een tweede pijler. Wat vroeger succesvol was, zal dat in de toekomst niet noodzakelijk ook zijn. In onze missie staat: 360 graden zorg, geeft 360 graden winst. We dragen zorg voor alle stakeholders: klanten, medewerkers, de samenleving…”

Wat maakt uw bedrijf een Great Place to Work?

“Onze bedrijfscultuur: we nodigen onze mensen uit om hun talenten te gebruiken en te ontwikkelen. Ook goed leiderschap is een belangrijke factor. Niet vanuit een ivoren toren, maar in nauw contact met de werkvloer. Een paar jaar geleden introduceerden we de foertdagen: als je eens geen zin hebt om te komen werken, kun je gewoon thuisblijven. Als de kinderen van onze medewerkers hun communie doen, krijgen ze een paar schoentjes cadeau. Die mix is heel belangrijk voor ons.”

Welke tips heeft u voor uw concullega’s?

“Aandacht voor je medewerkers gaat niet ten koste van het economisch resultaat. Dat bewijzen wij al een hele tijd. Ik denk dat het bij veel bedrijven de goede richting uit gaat. Qua concrete tips is het simpel: toon je waardering. Veel bazen denken dat hun mensen wel weten dat ze worden geapprecieerd. Maar dat moet je echt tonen. Ten tweede: wees aanwezig op de werkvloer en ga niet enkel in gesprek met managers. Ten derde: hou vol. Eén keer per jaar een ijsje trakteren volstaat niet.”

great placeDirk Wouters
CEO van Bank Van Breda, vermogenspartner voor ondernemers en vrije beroepen

Wat maakt uw bedrijf zo succesvol?

It’s all about people. Het zijn de medewerkers die het verschil maken. Onze 520 collega’s geven elke dag het beste van zichzelf, voor de klant én voor het team. Als zij niet gemotiveerd zijn, mis je de basis om succesvol te zijn. We zweren bij een persoonlijke aanpak voor al onze klanten. Zij voelen onze motivatie en dat resulteert in tevredenheid. Autonomie is daarin een belangrijk punt. We hebben een open bedrijfscultuur, waardoor onze mensen snel zelf verantwoordelijkheid opnemen.”

Wat maakt uw bedrijf een Great Place to Work?

“De bedrijfscultuur en de motivatie van onze medewerkers staan centraal. We doen om de twee jaar mee met Great Places to Work. Dat geeft ons de tijd om aan de slag te gaan met de resultaten. En dat lukt: onze score stijgt elke editie. Een paar jaar terug vervingen we de traditionele functioneringsgesprekken door een andere vorm van dialoog. Daarin zijn motivatie, inzetbaarheid en persoonlijke ontwikkeling de belangrijkste onderwerpen, in plaats van prestaties en output.”

Welke tips heeft u voor uw concullega’s?

“Voer een open dialoog over motivatie en persoonlijke ontwikkeling. Daarnaast is het ook belangrijk om te investeren in zingeving. Wij hebben een paar jaar geleden, samen met de klanten en de medewerkers, een oefening gemaakt over onze bestaansreden: welke meerwaarde lever je aan de samenleving? Het is belangrijk om die missie scherp te zetten, want het is een krachtig fundament om samen te werken naar je doelen. Dat kost tijd. Wat je vandaag zaait, kun je in de toekomst oogsten.”

Vorig artikel
Volgend artikel