employee experience
Carrière

Employee Experience: de x-factor van de werkvloer

Beleving wint overal aan terrein. Niet alleen in ons privéleven, maar ook op professioneel vlak zoeken we naar ‘waardevolle ervaringen’. Precies daarom zetten steeds meer bedrijven in hun ‘war for talent’ in op Employee Experience.

Employer Experience

De optelsom van alle ervaringen die een werknemer beleeft en hoe hij zich daarbij voelt, vormt de ‘Employee Experience’. En die kan maar beter goed zijn om aan boord te blijven. Niet verwonderlijk dus dat steeds meer bedrijven inzetten op die positieve werknemerservaring. Internationaal onderzoek van hr-diensten­bedrijf SD Workx geeft aan dat 60 procent van de werkgevers hier al actief mee bezig zijn en dat nog eens 20 procent plannen in die richting heeft.

Het mag dan veel weerklank vinden, een positieve Employee Experience creëren is niet zo vanzelfsprekend. Het gaat immers niet over wat een organisatie precies doet voor zijn werknemers, maar wel over hoe zij dat ervaren. “Het geheim is vaak en gericht communiceren”, weet Eli Destoop, Operations Director bij ICT-dienstverlener Ordina. “We vertrouwen hiervoor op onze Resource Managers – met die ‘resources’ verwijzen we naar het feit dat onze mensen de talenten zijn op wie we steunen. Zij bepalen het succes van onze organisatie. Onze Resource Managers peilen dan ook regelmatig naar hoe onze mensen zich voelen, wat voor hen belangrijk is, waar de noden liggen… en waken er ook over dat de juiste persoon steeds op de juiste plaats zit — nu en in zijn verdere loopbaan.”

Het geheim is vaak en gericht communiceren.

Actie tijdens elk professioneel sleutelmoment

Zorgen voor een hoge ‘rating’ van de werkervaring? Dat vraagt om actie tijdens élk professioneel sleutelmoment – van de onboarding tot de exit. “In een sector als de IT-consultancy gebeurt dit haast automatisch”, merkt Eli Destoop op. “Onze mensen switchen immers regelmatig van project naar project, waardoor er steeds een nieuwe ‘onboarding’ is. We letten er ook op dat de toegewezen projecten passen bij de vaardigheden, kennis én persoonlijke voorkeuren van de individuele medewerker.”

De keywords van een succesvol Employee Experience-verhaal zijn ‘erkenning’, ‘talentgericht’ en ‘autonomie’. Ook die vinkt Ordina vlot af: “Om een complex IT-vraagstuk op te lossen, stellen we een divers team van specialisten samen. Zo kan iedereen uitblinken in zijn eigen expertise en zich daarin nog verder verdiepen. Zo’n team draagt een grote verantwoordelijkheid, maar krijgt alle vertrouwen om te doen wat moet – beter achteraf vergiffenis vragen dan vooraf toestemming, zeg maar. Alleen zo kan je snel het verschil maken. We merken dat deze aanpak de ‘goesting’ om te werken alleen maar versterkt.”

Motivatie en productiviteit

Aandacht voor de Employee Experience levert dus niet alleen op voor de werknemer, maar ook voor het bedrijf dat meer motivatie en productiviteit in ruil krijgt. “Wij beloven onze klanten dat we ze ‘ahead of change’ brengen. Daarvoor hebben we de beste mensen nodig. Die krijgen we door te investeren in hun groeimogelijkheden, hun welzijn, hun werkomgeving… kortom: in hun werknemerservaring”, vat Eli Destoop de win-win samen. “Bovendien levert het ons ook nog eens een hogere loyaliteit op: ondanks het hoge verloop in de IT-sector scoren wij op dat vlak goed.”

03.11.2021
door Fokus Online

In samenwerking met

Ordina is een onafhankelijke IT-dienstverlener in de Benelux. Als partner helpt het zijn klanten digitaal te transformeren en de verandering voor te blijven met technologie, businessuitdagingen en mensen met elkaar te verbinden. Ordina helpt bedrijven om hun snelheid te vergroten, slimme IT-toepassingen te ontwikkelen, nieuwe digitale diensten te lanceren en mensen ze te laten omarmen. Op die manier creëert Ordina een digitale voorsprong, waardoor organisaties voorop blijven lopen.

Ontdek meer

Vorig artikel
Volgend artikel