Interview door Ciara Reid

Eline De Munck: vrouw met een duidelijke visie

Vijf jaar geleden richtte Eline De Munck het eyewearmerk Odettes Lunettes en ook de kledinglijn Deux op, een carrière met succes.

Vijf jaar geleden ruilde Eline De Munck haar media carrière in voor het ondernemerschap. Ze richtte het eyewearmerk Odettes Lunettes en recent ook de kledinglijn Deux op, en niet zonder succes. En: “Ik sta nog maar in de startblokken van mijn carrière.”

Ons gesprek met Eline De Munck start met een welgemeende verontschuldiging langs haar kant. Maar met goede reden. “Sorry dat we moesten uitstellen. Mijn agenda verandert constant: een spoedoverleg, de levering van een nieuwe collectie, dringende feedback…” Vandaar ook onze eerste vraag: 

Zijn al je dagen zo intens?

“Vroeger waren al mijn dagen zo druk, ja, maar door corona is het algemeen gezien eigenlijk iets rustiger. Daarvoor combineerde ik twee voltijdse jobs, waarbij ik overdag voor Odette Lunettes werkte en ‘s avonds lezingen gaf of presentaties deed.”

Hoe slaag je erin dat allemaal te combineren?

“Ik heb geleerd om dingen te uitbesteden, vooral bij Odette Lunettes. In het begin deed ik alles zelf. Door de groei van het bedrijf  en mijn carrière hebben we mensen in dienst kunnen nemen die operationele taken overnemen. De tijd die ik daarmee win zet ik in voor business development, design, marketing en pr. Ik heb ook geen kinderen, waardoor ik al mijn energie kan investeren in ‘mijn kind’ Odette. Bijvoorbeeld: ik hoef niet op een bepaald uur aan de schoolpoort te staan, wat ervoor zorgt dat ik mijn agenda flexibel kan inplannen naargelang de behoeften. Ik heb dan ook veel respect voor mensen die naast hun carrière ook een gezinsleven opbouwen en een goede work-lifebalance vinden.”

Heb je zelf moeite met het vinden van een goede balans?

“Voor corona werkte ik echt heel hard aan mijn carrière, en deed ik aan totale decompressie door in de zetel te ploffen. Wanneer ik nu vrij ben, doe ik leuke dingen met de mensen uit mijn nabije omgeving. Ik heb dus zeker een betere balans gevonden qua tijdsbesteding. Doordat er veel opdrachten zijn weggevallen, heb ik meer tijd voor mezelf. Hierdoor ben ik tot het besef gekomen dat, wanneer je alléén maar werkt, je je als mens niet kunt verrijken of opladen. Nu voel ik me frisser, waardoor ik met hernieuwde energie voor mijn verschillende projecten kan gaan. Door langdurig extreem hard te werken aan mijn carrière heb ik een bepaalde hardheid ontwikkeld, vooral naar mezelf toe. En dat wil ik niet meer. Vroeger wilde ik voornamelijk werkgerelateerde resultaten boeken, nu vertalen die zich ook naar mijn persoonlijk leven. Ik wil nog steeds hard werken, maar dat is niet langer mijn enige doel. Er zijn nog andere dingen belangrijk in het leven.”

Ik wil nog steeds hard werken, maar het is niet langer mijn enige doel. Er zijn nog andere dingen belangrijk in het leven.

Veel mensen dromen van een carrière in de schijnwerpers. Wat is de belangrijkste les die jij uit je mediacarrière geleerd hebt?

“Ik heb vooral veel over mezelf geleerd. Ik heb niet alleen ontdekt waar ik goed in ben, maar ook wat ik niet wil. Door mijn jobs in de media heb ik alles op een veel grotere schaal kunnen beleven. Bijvoorbeeld hoe mensen je beoordelen. Wanneer je op televisie komt, word je niet alleen door je directe omgeving beoordeeld, maar door iedereen die naar je kijkt. Ik heb veel mokerslagen moeten incasseren en verwerken tijdens mijn carrière. Door daarmee te leren omgaan, en mezelf te blijven (zoeken), ben ik veel matuurder geworden.”

Is dat de reden van je carrière switch?

“Ik heb gaandeweg ontdekt dat ik goed ben in dingen in de markt zetten. In de media zette ik mezelf in de markt en dat wilde ik niet meer. Ik spiegelde me aan negatieve reacties en probeerde die om te keren. Na verloop van tijd werd ik onzeker en teruggetrokken, wat niet aansluit bij mijn persoonlijkheid. Ik wilde me niet langer verantwoordelijk voelen om te moeten voldoen aan een beeld dat mensen rond mij hadden ophangen. Daarom besloot ik een stapje terug te nemen van mijn televisiewerk. Ik heb via trial-and-error ondervonden wat de impact van bepaalde soorten communicatie is op perceptie. En die kennis wilde ik gebruiken om een product in de markt te zetten.”

Denk je dat jouw bekendheid heeft geholpen bij de opbouw van je merk?

“Ja, absoluut. Het heeft zeker geholpen, maar tegelijkertijd wordt het me soms ook verweten: ‘Voor jou is het wel makkelijk, jij bent bekend’. Maar ze vergeten dat ik daar óók voor gewerkt heb; die bekendheid is me niet in de schoot geworpen. Ik heb op mijn negentiende een tv carrière opgestart en heb pas op mijn 27ste Odette Lunettes opgericht, wanneer ik honderd procent overtuigd was van het project.” 

Odette Lunettes is dus gestart als een passieproject. Hoe is het de laatste vijf jaar geëvolueerd?

Ik wilde iets proberen, iets ondernemen. Die carrière is heel organisch gegroeid. De eerste drie jaar deden Bob (Geraets, businesspartner) en ik alles zelf. Mijn dressing stond vol brillendozen en ik ging zelf elke dag naar de post om pakjes te verzenden. Nu zijn we vijf jaar later, hebben we twaalf mensen op de payroll en zijn we actief in een zestiental landen. Dat gaan we nu verder uitbouwen.”

carrière

Je hebt al een heel boeiend parcours afgelegd. Wat zijn de hoogtepunten uit je carrière?

“Ik sta nog maar in de startblokken van mijn carrière (lacht). Op zich zijn de mijlpalen duidelijk: eerst mijn tv carrière, dan mijn brillenmerk en nu mijn kledinglijn, Deux. Maar ik wil mijn groei niet boycotten door te veel op mijn verwezenlijkingen te focussen. Dat sluit misschien wel aan bij die hardheid waar ik eerder over sprak. Al ben ik natuurlijk heel blij met de mooie projecten die we reeds gerealiseerd hebben. Wat me het meest voldoening geeft, is mensen gelukkig maken met een Odette-bril of een power outfit van Deux.”

Wat is jouw gouden raad voor goed ondernemerschap en een sterke carrière?

“Je moet uitkijken naar opportuniteiten en kansen grijpen die andere mensen niet zien, en daar is vooral durf voor nodig. Ik ben niet onderscheidend als presentatrice, actrice of zangeres, maar ik ben wel sterk in iets in de markt zetten. Zet tijdens je carrière in op datgene waar je goed in bent en blijf niet krampachtig in een bepaalde richting staren.”

Naar wie kijk jij zelf op?

“Ik kijk heel erg op naar Luc Van Mol en Isabelle Samson, de oprichters en zakelijke leiders van ZEB. Ze blijven investeren in groei en differentiatie. ZEB heeft meer dan honderd winkels in Vlaanderen, ze stellen veel mensen tewerk, produceren zelf en brengen innovatieve collecties op de markt. Dat is geen carrière zonder risico, zeker in tijden waarin winkels hun deuren moesten sluiten. Ik ben oprecht vereerd dat ik met zo’n topbedrijf mag samenwerken.”

Smart
fact

Op 22 januari werd je 33. Hoe heb je dat gevierd?

“De ochtend van mijn verjaardag heb ik een shoot laten inplannen. Ik vond het wel een fijn idee om op mijn verjaardag nog eens een reden te hebben om me op te kleden. ‘s Avonds heb ik dan gezellig met mijn tweelingbroer gekookt en hebben we met onze bubbel gevierd.”

10.04.2021
door Ciara Reid
Vorig artikel
Volgend artikel