starter
Business

De starter als onbeschreven blad

02.12.2019
door Fokus Online

Je bent jong en je wilt wat. Liefst een job. Eentje die goed betaalt én vooral eentje waar je je goed voelt. Voor bedrijven is het niet alleen een zoektocht om gekwalificeerde jongeren te vinden, maar vooral ook om ze te houden en blijvend te motiveren.

Klaarstomen voor een job

Kristel Seymus richtte in 1997 Planet Talent op als antwoord op de steeds groeiende vraag naar jong afgestudeerden met bepaalde competenties. Met haar bedrijf wil ze die pas afgestudeerden met gerichte trainingen klaarstomen voor een job binnen IT, sales en management. “De werkgelegenheid is groot en met het digitale businessklimaat moet je constant de vinger aan de pols houden. Alles verandert en evolueert snel waardoor je ook even gezwind moet kunnen schakelen.”

Een job die past in leven

Voor bedrijven die vaak jongeren aanwerven, heeft Seymus alvast enkele tips klaar. “Jongeren willen een job die past in hun leven. Vroeger werd werk en privé veel meer gescheiden. Nu zien we dat beiden in elkaar overvloeien. Dat geldt niet alleen voor verlof of uurroosters, maar ook voor overtuigingen en waarden. Stel dat een starter erg begaan is met het milieu. Laat die dan meedenken hoe je de ecologische voetafdruk van het bedrijf kunt verkleinen en je krijgt meteen een win-winsituatie.”

Dergelijke kleine zaken creëren snel een feel-good gevoel en verhogen de betrokkenheid van de werknemer. Seymus: “Betrokkenheid is sowieso belangrijk. Jongeren zijn op zoek naar connectie. Geef ze het gevoel dat ze ergens bij horen. Zorg ervoor dat ze op niveau van de organisatie een goed gevoel krijgen. Deze betrokkenheid zorgt er op termijn voor dat je nieuwe werknemers bijdragen aan de ontplooiing van de employer branding van je bedrijf.”

Integriteit, discipline en altruïsme worden gevormd in de eerste jaren van de carrière. Daarin schuilt de belangrijkste verantwoordelijkheid van de werkgever.

Moeilijk

Sommige managers vinden het moeilijk om een starter aan het werk te zetten. “Te weinig uitdaging is de voornaamste reden dat werknemers vertrekken”, weet Seymus. “Men denkt nog te vaak in hokjes. Denk in ‘taken’ in plaats van in ‘functies’. Voor vele taken heb je geen senior-competenties nodig. Laat een starter gewoon meedraaien met operationele taken. Op die manier empower je ook met je seniors. Vul dit aan met leerdoelen en persoonlijke projecten en creëer een vangnet voor je starter.”

Onderstrepen in het proces

Net die leerdoelen moet men onderstrepen in het totale proces. “Jongeren hebben nood aan positieve feedback. Overdrijf ook niet en maak duidelijk wat ze nog te leren hebben. Probeer aan te geven wat ze goed doen en wat de volgende stap is in hun leerproces. Er is een groot verschil tussen leren en getraind worden. Starters zitten in een leermodus. Als bedrijfsleider is het je taak om senior medewerkers te motiveren om kennis te delen. Geef hierin zelf het voorbeeld. Eens een junior die kennis heeft, kan hij ook zelf nieuwe inzichten brengen en meedenken met het bedrijf. Kijk, een starter is een onbeschreven blad. Wie er eerst op schrijft, zet de lijnen uit voor de toekomst. Integriteit, discipline en altruïsme vormt men in de eerste jaren van de carrière. Daarin schuilt de belangrijkste verantwoordelijkheid van de werkgever.”

Vorig artikel
Volgend artikel