hybride werken
Carrière

Corona zette turbo op hybride werken

Bij de van oorsprong Japanse bandenproducent Bridgestone waren de fundamenten van het hybride werken al gelegd voor corona. De pandemie heeft het hele proces wel een flinke versnelling hoger doen schakelen, zeggen Chief HR Officer Wim Van der Meersch en HR Team Leader Sophie Rohacek.

Problemen in infrastructuur

Bij Bridgestone was er bijvoorbeeld al wel een policy rond thuiswerken in voege, maar toen iedereen verplicht begon thuis te werken, bleken er soms toch wel wat problemen op te duiken met de infrastructuur bij sommige werknemers, bijvoorbeeld rond bandbreedte. Daar is het IT-team dan wel moeten tussenkomen. We zijn ook overgeschakeld op een nieuw videovergaderplatform, dat een stuk vlotter werkt dan het oude. Dus er kwam toch wel een kleine leercurve bij kijken.

Niet voor iedereen

Ondertussen zijn deze kinderziekten achter de rug en heeft het bedrijf het digitale werken omarmd. Al kan niet iedereen er op dezelfde manier gebruik van maken. “Bepaalde jobs vereisen natuurlijk nog altijd fysieke aanwezigheid”, zegt Sophie. “In EMIA werken bij ons ongeveer 12.000 mensen in productiejobs en 18.000 in administratieve jobs. Voor die laatste groep is digitaal werken uiteraard evidenter. Toch willen we er ook niet in overdrijven. We trekken de grens bij maximaal drie dagen thuiswerk per week en de afspraken verschillen ook wel per land, naargelang de wettelijke bepalingen. Soms zien we ook dat werknemers helemaal niet thuis willen werken en graag naar kantoor komen. Dat mag natuurlijk ook. We willen onze mensen daar, in de mate van het mogelijke, het vertrouwen geven en hen de vrijheid laten.”

We willen onze mensen daar, in de mate van het mogelijke, het vertrouwen geven en hen de vrijheid laten.

Vragende partij

Wie zeker een vragende partij is voor hybride werken, zijn jonge, nieuwe werknemers, zegt Sophie. “Generation Y en Z verwachten gewoon die flexibiliteit van hun werknemer, vooral om mobiliteitsproblemen te kunnen omzeilen. En dat is begrijpelijk.”

Ook de digitalisering van de onboarding van nieuwe medewerkers is door corona scherpgesteld, geeft Wim mee. “We stellen zowel voor managers als werknemers verschillende, digitale tools ter beschikking om dat zo vlot mogelijk te laten verlopen, al proberen we natuurlijk ook zoveel mogelijk persoonlijke ontmoetingspunten in te bouwen. Dat blijft uiteraard ook belangrijk. Maar vroeger leidden we bijvoorbeeld nieuwe mensen fysiek rond op alle afdelingen om kennis te maken. Dat is nu vervangen door een digitaal moment, waarbij alle teamleiders zichzelf en hun afdeling voorstellen en uitleggen wat ze doen. En dat werkt minstens even goed.”

03.11.2021
door Fokus Online

In samenwerking met

Bridgestone is een van oorsprong Japanse fabrikant van autobanden waarvan de geschiedenis teruggaat tot 1931. Het bedrijf draaide vorig jaar een wereldwijde omzet van meer dan 17 miljard euro en had meer dan 138.000 mensen in dienst. De regio EMEA (waarvan het hoofdkwartier in Zaventem staat) was daarbij goed voor bijna 22.000 personeelsleden.

Ontdek meer

Vorig artikel
Volgend artikel