diversiteit
Business

3 vragen aan… Stéphanie Leclère, Leclère & Consultants

18.11.2020
door Fokus Online

diversiteitStéphanie Leclère
Leclère & Consultants

Wat is de meerwaarde van diversiteit op de werkvloer? 

Diversiteit maakt vandaag deel uit van employer branding: men beoordeelt bedrijven op hun maatschappelijke meerwaarde, en dat beïnvloedt hun succes in het aantrekken van getalenteerde, geëngageerde en gemotiveerde medewerkers. Wanneer een bedrijf door diversiteit hoog in het vaandel te dragen de samenleving correct weerspiegelt, voelen werknemers en klanten er zich thuis. Die tevredenheid is de motor van hun succes.”

Is ons land op dat vlak een goede leerling? 

“Binnen knelpuntberoepen zien we dat werkgevers probleemloos diversiteit omarmen, zolang de werknemer zijn job goed doet. Het gebeurt nog zelden dat werkgevers subtiel hun voorkeuren doorgeven. Als het toch gebeurt, is dit vooral bij searchopdrachten, waarbij de parameters van een job niet gepubliceerd worden. Als land zijn we misschien geen schoolvoorbeeld, maar onze Belgische ondernemers leren snel bij.”

Hoe kom je tot een evenwichtige, diverse groep medewerkers? 

“Dat hangt af van de grootte van een bedrijf. Buschauffeurs aantrekken voor een overheidsbedrijf is iets anders dan discreet een kaderlid benaderen in opdracht van een kmo. Het is het engagement én de voorbeeldfunctie van de werkgever of de ondernemer die baanbrekend zijn, met de overheid die hierin regulerend kan zijn. Maar bottomline: diversiteit begint bij onszelf.”

Vorig artikel
Volgend artikel