telewerken
Business

Carole Lamarque: Ik ben anti-telewerken!

16.10.2021
door Fokus Online

Telewerken is een blijver, of we dat nu willen of niet. Het heeft vele voordelen maar toch ben ik anti-telewerken. Ik ben een voorstander van online samenwerken, zo kun je werken aan je bedrijfscultuur en employee happiness.

Geen telewerk

Ja, wij doen dus niet aan telewerk! Het is zeer moeilijk om te werken aan je bedrijfscultuur, wanneer iedereen eenzaam en alleen thuis zit. Zeker wanneer je team uit jonge mensen bestaat. Ik heb gemerkt dat zij echt nood hebben aan fysiek contact, maar ikzelf ook. Je goed voelen op het werk, dat vind ik als CEO van Duval Union Innovative Marketing cruciaal.

Wat wij wél doen is online samenwerken in een “virtual office”. Zo hebben we de persoonlijke kant toch kunnen behouden. Dit in combinatie met de voordelen van samenwerken in ons virtual office. Want 2 op de 3 van de Vlaamse werknemers die omwille van corona thuiswerken, zijn hier tevreden mee. Zo blijkt uit een studie van de vakgroep economie van de UGent. Als team hebben we gemerkt dat onze productiviteit en prestaties toenamen. We spenderen minder tijd met het pendelen en continu België door te crossen. We zijn ook allemaal beter gefocust. Ik heb bijvoorbeeld 30 procent tijd gewonnen door niet vast te zitten in het verkeer. 6 op de 10 werkgevers vinden telewerkers efficiënter.

Online samenwerken zal exponentieel groeien.

Overgang van fysiek naar online

Hoe is die overgang dan gegaan van fysiek werken naar online samenwerken? Wel, digitalisering staat al mijn hele carrière centraal, zo was ik medeverantwoordelijk voor de lancering van het internet in België, Cloud Computing en tv via het internet en dit als marketingdirecteur. Dit zijn exponentiële innovaties waarvan we nu denken dat ze doodnormaal zijn.

Dit valt ook toe te passen op telewerken, we hadden nooit voorspeld dat we zo veel [consequentie] thuis zouden werken. Dit komt doordat de mens niet gemaakt is om exponentieel te denken. De natuur heeft voorzien dat de mens een lineaire mindset heeft. Dus mensen en vooral ondernemers hebben nood aan een raamwerk om hen te loodsen, aangezien ondernemers wel vaak exponentieel moeten groeien. Om iedereen hierbij te helpen heb ik een boek geschreven: Zoonotic, te verkrijgen bij Lannoo.be. In dit boek beschrijf ik dé succesformule om viraal te gaan en daarbij exponentieel te groeien.

telewerken

Transformeren

Midden in de crisis hebben we op 72 uur tijd onze samenwerkingen met iedereen moeten transformeren. Wat ik hierbij heb geleerd, is dat ik enorm veel steun had aan mijn LinkedIn-netwerk van 28.435 connecties. Op momenten van dodelijke stilte kon ik steeds beroep doen en vragen stellen aan mijn relaties en mentoren.

Bij de transformatie van kantoorwerk naar online samenwerken speelt de aard van de onderneming een cruciale rol. Onze bedrijfsactiviteiten laten online samenwerken perfect toe. Vroeger gingen we ter plaatse en organiseerden we fysieke meetings bij bedrijven (om hen te coachen en advies te geven over hoe ze exponentieel kunnen groeien). Nu proberen samen met onze klanten voorloper te zijn in deze nieuwe realiteit.

Vorig artikel
Volgend artikel