start-up
Business

Belgische start-ups in opmars

18.09.2018
door Fokus Online

Enkele jaren geleden kon je de nieuwe ondernemingen met internationaal potentieel op één hand tellen. Intussen veroverden Belgische tech-ondernemers een plekje op de wereldkaart. Toch blijft het nog erg moeilijk om je bedrijf op te schalen.

Start-up explosie

Waren er dan geen ondernemende talenten voor de start-up explosie? Natuurlijk wel. Maar zij opereerden veelal ‘onder de radar’ en het ging hooguit om enkele hoogvliegers per generatie. Vandaag kennen we zo’n 2.500 beloftevolle Belgische start-ups. Ook de beschikbare steun explodeerde, meer bedrijven breken door buiten onze landsgrenzen. Er wordt meer funding opgehaald dan ooit tevoren – zowel in het aantal start-ups als in het volume van die kapitaalrondes – en start-ups sieren zowat dagelijks de koppen in de media.

De Belgische start-ups onderscheiden zich ondermeer door een sterke B2B-focus. Dienstverlening zit ons in het bloed, dat hoeft dus geen verrassing te zijn. Maar dat we vaak hoge ogen gooien in hr-tech, enterprise software, marketing- & salesoplossingen, mobiliteit en real estate wordt vaak onderschat. Innovatie zet zich natuurlijk ook door in de sectoren waarin we allang wereldfaam kenden. Zoals de creatieve industrieën, de gezondheidszorg, de food industrie en de festivalsector.

Internationaal denken

Ondernemers blijven ook minder ‘onder de kerktoren’ plakken. Onze kleine thuismarkt dwingt hen om snel internationaal te denken. De angst om te falen lijkt nu stilaan plaats te maken voor durf en ambitie, gevoed door het voorbeeld van de ‘local heroes’. De versnippering van die thuismarkt in verschillende taalgebieden, andere culturele nuances. En een sterke expataanwezigheid, verplicht hen bovendien om producten van bij de start meertalig en flexibel op te bouwen. Wat bij de start wellicht een extra obstakel vormt, wordt bij internationale groei vaak een aanzienlijk competitief voordeel.

Exponentiële groei vraagt om een sterk project, een ervaren en complementair team, een degelijk internationaal netwerk, diepe zakken en een grote dosis geluk.

Toch zien we ondanks dat mooie potentieel nog steeds minder dan 10 procent van de start-ups echt internationaal doorgroeien. Het blijft immers een pad van (veel) vallen, opstaan en weer doorgaan. Exponentiële groei vraagt om een sterk project, een ervaren en complementair team, een degelijk internationaal netwerk, diepe zakken en een grote dosis geluk.

Kapitaal ophalen

Groeikapitaal ophalen blijft – in heel Europa overigens – nog steeds erg moeilijk. Voldoende snel marktaandeel veroveren op de wereldmarkt is echter een essentiële sleutel tot succes. Heb je wel voldoende funding, blijkt het moeilijk om (snel genoeg) het juiste talent aan te trekken. Ervaren webontwikkelaars, data engineers, marketing- & sales-experten zijn knelpuntberoepen geworden in deze industrie en dat wordt alleen maar erger in een snel digitaliserende economie en samenleving. Angst voor nieuwe technologieën en verandering weerhoudt ons er ook nog vaak van om zélf out of the box te denken en aan te kopen.

Als we onze toekomst – en die van de generaties die volgen – willen veiligstellen, is er echter maar één weg vooruit. Open durven staan voor wat komt, investeren in opleiding en talent. En onze lokale start-ups internationale vleugels geven. Voor de rest zorgen ze zelf wel.

Vorig artikel
Volgend artikel