bedrijfsfinanciering
Business

Bedrijfsfinanciering: ‘De beste financieringsbron? Verliefde klanten’

25.01.2023
door Frederic Petitjean

Ondernemen kost geld, dat is nu eenmaal de aard van het beestje. Gebouwen, machines, personeel, rollend materiaal… Het moet allemaal worden betaald. Waar vind je dat geld? En welke financieringsbronnen kun je in welke stadia van je bedrijf aanspreken?

Bij het woord bedrijfsfinanciering denken de meeste mensen spontaan aan ‘de bank’ als mogelijke geldschieter. Dat is niet onlogisch, maar ook lang niet volledig, zegt Lode Uytterschaut, de oprichter van tech-accelerator Start it @ KBC, de grootste start-upgemeenschap van België. “Je moet een onderscheid maken tussen starters en start-ups. Een starter is een beginnend bedrijf met een gekend businessmodel, zoals een loodgieter. Als die naar een bank stapt, dan weet de bankdirecteur meestal wel hoe dat bedrijf gaat evolueren en wat de noden zijn.”

Een start-up daarentegen is een bedrijf dat nog in de ‘onderzoeksfase’ zit. Uytterschaut: “Er is vaak nog geen concreet idee waar de markt zit, hoe groot die is en of er mensen willen betalen voor het product. Hoe vroeger in die onderzoeksfase, hoe groter het risico en hoe minder een bank bereid zal zijn om geld toe te stoppen. Helemaal in het begin zit zelfs de zogenaamde ‘Valley of Death’. Je graaft een financiële put, want er komt geen cent binnen, terwijl je toch al uitgaven hebt. In dat stadium moeten ondernemers vaak beroep doen op eigen centen, leningen bij familie en vrienden en business angels. Die laatsten zijn trouwens niet alleen goed voor hun geld, ook hun netwerk is van onschatbare waarde en soms werken ze zelfs actief mee in het bedrijf.”

Pas wanneer er echt een product en klanten zijn, kun je investeerders en venture capital aantrekken. Zij willen vaak eerst iets tastbaars in handen hebben alvorens ze hun centen in een risicovol jong bedrijf steken. “Dat is een verschil tussen de Verenigde Staten en België”, zegt Uytterschaut. “In Amerika hing vroeger rond start-ups een beetje een gokcultuur. In België gaan we daar veel nuchterder mee om: los jij eigenlijk wel een probleem op met je product? Maar als je me nu vraagt wat volgens mij de belangrijkste financieringsbron voor een bedrijf is, is het antwoord simpel: klanten. Zorg dat je een goed product hebt, met klanten die er verliefd op zijn en die ervoor willen betalen. En dan zul je zeker geld vinden voor expansie. Er is nog altijd kapitaal genoeg beschikbaar.” 

In Amerika hing rond start-ups een beetje een gokcultuur.

– Lode Uytterschaut, Start it @ KBC

Nog een andere bedrijfsfinanciering die lange tijd hot was, was crowdfunding. Vooral via platformen als Kickstarter en IndieGoGo werden soms stevige bedragen opgehaald bij het grote publiek om een nieuw product of dienst te financieren. Ook het Belgische duo Dennis Lippens en Dries De Geyter financierde zo hun bordspel Deer Lord! in 2015. “We zijn toen bij geen enkele bank langs geweest”, zegt De Geyter. “Hun affiniteit met gezelschapsspellen is niet echt groot, dus de kans dat we daar van een kale reis zouden thuiskomen was zeer groot.” 

Deer Lord! werd in een mum van tijd gefinancierd, De Geyter en Lippens haalden 40.000 dollar op bij 900 verschillende investeerders. “Dat was fantastisch”, herinnert De Geyter zich. “We kregen niet alleen geld binnen, de geldschieters gaven ook heel goede feedback voor communicatie en marketing, het concept van het spel en productie-upgrades.” 

Het duo doet voor de ontwikkeling van enkele volgende spellen opnieuw beroep op crowdfunding. Uiteindelijk wordt er zelfs een volwaardig bedrijfje uit de grond gestampt: Monkeyshine Games. Maar Kickstarter zelf is ondertussen uit de gratie gevallen. “Kickstarter is geëvolueerd van een platform waar je een tof idee kunt presenteren naar een soort etalage waar grote bedrijven gratis reclame en marketing zoeken”, zegt De Geyter. “Er is een explosie aan nieuwe projecten, maar vaak gaat dat om afgewerkte prototypes die quasi volledig klaar zijn. Je moet als investeerder keuzes maken en omdat mensen vooral zekerheid willen, vallen de kleine entrepreneurs er tegenwoordig helemaal tussenuit. Er wordt nu heel erg op safe gespeeld. De bizarre projecten die Kickstarter vroeger zo cool maakten, vind je bijna niet meer.” 

Vorig artikel
Volgend artikel